Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-15, 21:41
  #1
Medlem
Enl. en historieforskare i Örebro län så fanns för c:a 800-1000 år sen en lokal benämning på kortväxta, "hackhenner". De var i folktron belagda med misstro och skulle slås ihjäl, men en drottning tyckte att det räckte med att de fördrevs till obygder och tilläts leva långt från "vanligt folk". Jag har googlat och slagit i uppslagsverk, men inte hittat något. Har någon hört talas om nåt som stämmer in på min beskrivning?
Citera
2016-12-15, 21:49
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Hur säker är du på stavningen? Fick du det berättat för dig muntligen eller skriftligen?
Citera
2016-12-15, 21:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Hur säker är du på stavningen? Fick du det berättat för dig muntligen eller skriftligen?
Muntligen av en medicine dr. Hon bokstaverade...
Det är inte hon som är historieforskare, men hon hade info om att en skrift kommer under 2017.
__________________
Senast redigerad av brus-nilsson 2016-12-15 kl. 21:59.
Citera
2016-12-15, 22:04
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Muntligen av en medicine dr. Hon bokstaverade...
Det är inte hon som är historieforskare, men hon hade info om att en skrift kommer under 2017.
Låter ju intressant. Tyvärr så kan jag själv inte hjälpa, men hoppas att någon annan har något intressant att bidra med
Citera
2016-12-15, 22:07
  #5
Medlem
Jag utvidgar infon lite....
Min källa berättade att de fick leta på lämplig mark att odla upp med hjälp av flåhacka. Fantiserar man lite och smakar på ordet så kan det vara en förvanskning av stavningen med tiden...hackhänder????
Citera
2016-12-16, 15:04
  #6
Medlem
Jag skull nog tro att det rätta uttrycket är Hackhemma(n).
Den något orginelle journalisten Edvin Lindholm skrev en del om detta folk under sin långa tid som lokalkorrenspondent för Nerikes Allehanda. Kanske också några gånger i sina kröniker i sagda tidning på äldre dagar. "Alla tiders Västernärke"
Om ni kommer ihåg när Ursut rymde för ca. 25 år sen från Kumlafängelset tog han sig till den nedlagda Svartåbanan och stal en båt i Kvistbro vid en plats som heter Hackefälla.
Förmodligen är platsens namn ett minne av detta folk
Citera
2016-12-16, 16:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Jag skull nog tro att det rätta uttrycket är Hackhemma(n).
Den något orginelle journalisten Edvin Lindholm skrev en del om detta folk under sin långa tid som lokalkorrenspondent för Nerikes Allehanda. Kanske också några gånger i sina kröniker i sagda tidning på äldre dagar. "Alla tiders Västernärke"
Om ni kommer ihåg när Ursut rymde för ca. 25 år sen från Kumlafängelset tog han sig till den nedlagda Svartåbanan och stal en båt i Kvistbro vid en plats som heter Hackefälla.
Förmodligen är platsens namn ett minne av detta folk

Kan nog ha ett samband.....på hackhemman bodde kanske hakhenner.....eller nåt som stavas lite annorlunda. Vi får avvakta den skrift som kommer så småningom.
Citera
2017-01-02, 00:33
  #8
Medlem
Något mer om detta!

Page 11-16

http://www.atlantisbok.se/preread/hy...ml/page14.html
__________________
Senast redigerad av Kaparkaptenen 2017-01-02 kl. 00:42.
Citera
2017-01-05, 15:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Något mer om detta!

Page 11-16

http://www.atlantisbok.se/preread/hy...ml/page14.html
Tack! Intressant läsning.
Citera
2017-01-06, 10:08
  #10
Medlem
Isnatts avatar
Var dom här Hackhennerna 'troll' eller bara småväxta kanske utvecklingsstörda människor?

När jag växte upp så fanns det utanför byn en villa där det bodde en familj med dvärgar. Ja, dom var ju bara två men jag gjorde stora ögon när vi åkte förbi där med bilen och jag såg dom påta i trädgården.
Citera
2017-01-06, 13:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Var dom här Hackhennerna 'troll' eller bara småväxta kanske utvecklingsstörda människor?

När jag växte upp så fanns det utanför byn en villa där det bodde en familj med dvärgar. Ja, dom var ju bara två men jag gjorde stora ögon när vi åkte förbi där med bilen och jag såg dom påta i trädgården.
Enl. vad jag har förstått så var dom enbart kortväxta och på den tiden var alla avvikelser grund för utanförskap.
Citera
2017-01-22, 13:42
  #12
Medlem
Ogdens avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Språk
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback