Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-15, 20:56
  #1
Medlem
Hej! Jag och min familj vill skaffa nytt internet eftersom denna som vi har nu är seg. Det är jag, mina föräldrar och två små brorsor som ska använda det. Mina föräldrar kommer förmodligen bara surfa samt kolla mail. Min ena brorsa spelar lite lättare spel på dator som inte lär dra ner så mycket på hastigheten, och jag har tänkt att spela PS3 då, online såklart. Tror ni att ett bredband på 30 mbit/s räcker för alla våra behov? Kan inte riktigt det här med nätverk så jag frågar er!
Citera
2016-12-15, 21:07
  #2
Medlem
Jag skulle rekommendera comhem 250mbit har haft de i flera år nu och är mkt nöjd, bra service och håller de dom lovar när de gäller hastigheten har runt 230-250mbit i sec på wi-fe också!
Citera
2016-12-15, 21:10
  #3
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve14
Hej! Jag och min familj vill skaffa nytt internet eftersom denna som vi har nu är seg. Det är jag, mina föräldrar och två små brorsor som ska använda det. Mina föräldrar kommer förmodligen bara surfa samt kolla mail. Min ena brorsa spelar lite lättare spel på dator som inte lär dra ner så mycket på hastigheten, och jag har tänkt att spela PS3 då, online såklart. Tror ni att ett bredband på 30 mbit/s räcker för alla våra behov? Kan inte riktigt det här med nätverk så jag frågar er!
Ja, 30 Mbit räcker gott och väl. Skulle du upptäcka att du behöver mer är det bara att öka i efterhand.
Citera
2016-12-15, 21:18
  #4
Medlem
Falafelns avatar
30 duger alldeles utmärkt, 250 som föreslogs är helvete i överkant för det ni avser göra på nätet. Som också nämnts så är det ju enkelt att öka hastigheten i efterhand.

Ska ni köra trådlöst rekommenderar jag att investera i en ordentlig router också, och kanske repeaters beroende på hur stort ni bor. Det är alltför vanligt att folk klagar på uppkopplingen när de sitter alldeles för långt ifrån en alldeles för billig router
Citera
2016-12-15, 21:30
  #5
Medlem
GetStitchess avatar
Jag har pröjsat för 150mb, provade mäta på (Bredbandskollen.se) utnyttjade 1/10 av hastigheten, har ringt dom två gånger idag och äntligen fått det åtgärdat, vad har ni för speed nu? Kan vara värt att prova kolla hur mycket ni får ut/ alternativt ringa som jag gjorde.
Citera
2016-12-15, 21:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
30 duger alldeles utmärkt, 250 som föreslogs är helvete i överkant för det ni avser göra på nätet. Som också nämnts så är det ju enkelt att öka hastigheten i efterhand.

Ska ni köra trådlöst rekommenderar jag att investera i en ordentlig router också, och kanske repeaters beroende på hur stort ni bor. Det är alltför vanligt att folk klagar på uppkopplingen när de sitter alldeles för långt ifrån en alldeles för billig router
Jag och brorsan kommer sitta typ 10 meter ifrån routern så trådlöst lär ju funka utmärkt isåfall.
Citera
2016-12-15, 22:24
  #7
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve14
Jag och brorsan kommer sitta typ 10 meter ifrån routern så trådlöst lär ju funka utmärkt isåfall.
Är det nog inga problem så länge ni inte har några väldigt tjocka väggar emellan
Citera
2018-02-27, 22:56
  #8
Medlem
Gammal tråd men struntsamma. Ska flytta till hus om några månader, tänker dra fiber vartefter men tills dess undrar jag över en grej.

Spelar en del NHL o Fifa på ps4an, tror ni Telias Bredband 30 (telefonjack) fixar så det blir skapligt för onlinespelande? Typ det bästa som huset kan ha.
Citera
2018-02-28, 08:51
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Gammal tråd men struntsamma. Ska flytta till hus om några månader, tänker dra fiber vartefter men tills dess undrar jag över en grej.

Spelar en del NHL o Fifa på ps4an, tror ni Telias Bredband 30 (telefonjack) fixar så det blir skapligt för onlinespelande? Typ det bästa som huset kan ha.

Breedband 30 är väldigt sällan 30 Mbit/s då man är beroende av avstånd till telefonstation. Är avståndet mindre än 1500 meter får man VHDSL2 och vid längre avstånd ADSL2. Hastigheterna är alltid "upp till" med en minsta garanti.

Bredband 30 (via telejacket):
Nedströmshastighet: 12-30 Mbit/s
Uppströmshastighet: Upp till 12 Mbit/s

Prova vad du kan få här:
https://www.telia.se/privat/bredband...FZiAmgod4c8Mkw

Spel är beroende på upp-hastigheten och kan vara så låg som 1 - 2 Mbit/s vid ADSL2.
Citera
2018-02-28, 08:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Breedband 30 är väldigt sällan 30 Mbit/s då man är beroende av avstånd till telefonstation. Är avståndet mindre än 1500 meter får man VHDSL2 och vid längre avstånd ADSL2. Hastigheterna är alltid "upp till" med en minsta garanti.

Bredband 30 (via telejacket):
Nedströmshastighet: 12-30 Mbit/s
Uppströmshastighet: Upp till 12 Mbit/s

Prova vad du kan få här:
https://www.telia.se/privat/bredband...FZiAmgod4c8Mkw

Spel är beroende på upp-hastigheten och kan vara så låg som 1 - 2 Mbit/s vid ADSL2.

Tack för svar! Om man tar just Telia så är bredband 30 det bästa huset kan ha. Men med kabel o hyfsat nära så borde det vara drägligt o spela online då antar jag? Sen lär det ju kännas en skillnad från 100/100 jag har nu...
Citera
2018-02-28, 09:49
  #11
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Men med kabel o hyfsat nära så borde det vara drägligt o spela online då antar jag?

Du är med på att det är avståndet mellan huset och telefonstationen, som avses i kommentaren ovan?
Inte kabelansluten spelkonsol, till din router.
Citera
2018-02-28, 11:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonkröök
Du är med på att det är avståndet mellan huset och telefonstationen, som avses i kommentaren ovan?
Inte kabelansluten spelkonsol, till din router.

Hyfsat nära till station. Kabel snarare än trådlöst för online.

Hursomhelst så visste jag inte att det var så beroende på hur nära telestationen man var. Kan ju bli ordentliga skillnader. Men antar att det lär bli bra till o från. Kan alltid skylla NHL- förluster på lagg isf...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback