Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-20, 22:14
  #253
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Inte jag heller. Och jag fick svt:s "Jag är muslim" på första sidan.

Ja, samma här.
Citera
2016-12-20, 22:27
  #254
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja, samma här.

Är det Jan som varit framme och styrt upp algoritmerna?
Citera
2016-12-21, 00:54
  #255
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Inom parentes kan jag meddela att jag är en tämligen regelbunden läsare av t ex Fria Tider och andra "hatsajter" runt om på nätet. Läser även Avpixlat ibland även om det blir alltmer sällan. Även Nordfront.

Efter att ha läst ditt inlägg sökte jag på ordet "muslim" men fick inte ett enda google-resultat på de första två sidorna som ledde till några "extrema" sidor.

Efter 4- 5 sidor orkade jag inte kolla längre, men inte en enda träff hos Fria Tider eller liknande.

Se PageRank och hur det fungerar. Och vad trodde du själv när du söker på ordet muslim? Som ger Ungefär 395 000 000 resultat (0,40 sekunder). Jag finner det som föga troligt att höger extrema sidor skulle kunna ses som relevanta nog att ligga top 4-5. Googles algoritm antar vad som är mest relevant för din sökning, den antar att det den visade dig var just det, utifrån andras sökningar.
Citera
2016-12-21, 10:12
  #256
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nä, exakt. DN kör alltså med falska fakta då de säger i sin artikel http://www.dn.se/kultur-noje/natet-h...-hogerextrema/, citat:

"Det är en märklig kombination: nätet har inneburit en upplösning av geografiska gränser, men genom filterbubblor bildas ändå enklaver. I informationskriget kämpar hatsajter för att ta kontroll över nätsökningar som rör muslimer, judar, Hitler och kvinnor. The Guardian nämner i en artikel (5/12) att den som skriver in ”are jews” ges sökförslaget ”are jews evil”, varpå nio av de tio första sökresultaten går till högerextrema, antisemitiska hatsajter. En dataingenjör som uttalar sig i artikeln menar att Google riskerar förlora sin hållning som neutral plattform och snarare bli en medkonspiratör till extremhögerns berättelser och skildringar."
Man kanske ska påpeka att det är precis så som Google fungerar. Den försöker hitta de träffar som är relevanta för det som den som söker är ute efter. Och The Guardian var ju faktiskt ute efter just att få träffar till sådana sidor - och det fick de. Det hade givetvis fungerat precis likadant i vilken annan åsiktsriktning som helst, inte bara "extremhöger".

Men man kanske förespråkar en sökmotor som alltid visar de träffar man inte vill ha?
Citera
2016-12-21, 12:13
  #257
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Nja det har med filterbubblor att göra, eller vad?

Beklagar, jag hänger inte med i ditt resonemang.
Citera
2016-12-22, 06:36
  #258
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Se PageRank och hur det fungerar. Och vad trodde du själv när du söker på ordet muslim? Som ger Ungefär 395 000 000 resultat (0,40 sekunder). Jag finner det som föga troligt att höger extrema sidor skulle kunna ses som relevanta nog att ligga top 4-5. Googles algoritm antar vad som är mest relevant för din sökning, den antar att det den visade dig var just det, utifrån andras sökningar.

Jag skrev mitt inlägg som svar på detta du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
När jag googlar på muslim får jag t.ex. Inte upp en enda högerextrem länk på de första sidorna. Vi säger att om jag varit en frekvent läsare av fria tider är det troligare att jag får upp sidhänvisningar till just fria tider.

Jag menar då att jag som är frekvent läsare av Fria Tider (och andra sk "hatsajter") inte heller får upp några sidhänvisningar när jag söker på ordet.

Men det är mycket möjligt att jag missuppfattade vad du menade.
Citera
2016-12-22, 22:14
  #259
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag skrev mitt inlägg som svar på detta du skrev:



Jag menar då att jag som är frekvent läsare av Fria Tider (och andra sk "hatsajter") inte heller får upp några sidhänvisningar när jag söker på ordet.

Men det är mycket möjligt att jag missuppfattade vad du menade.

På Google, är det inte så troligt att du skulle få upp just "hatsajter" när du googlar ordet muslim. Den utgår nämligen ifrån vad andra söker. På Facebook är det troligare att du får upp "hatsajter" givet att du har många vänner som ser på det osv. Jag kan inte säga att jag kan deras algoritmer (det är liksom deras företag). Jag vill gärna fastslå att filterbubblor är ett större problem på Facebook än på Google. Facebook har nämligen mer att gå på än Google som t.ex. Vad du ofta kommenterar, gillar, vad dina vänner kommenterar, gillar, är med i för grupper etc.

För att vara ärligt tror jag inte filterbubblor skapats med syftet att polarisera människor, utan för att bättre kunna precisera marknadsföringen till användarna på Facebook.
Citera
2017-01-07, 17:53
  #260
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Beklagar, jag hänger inte med i ditt resonemang.
Ja det kan jag inte göra så mycket åt.
Citera
2017-01-10, 10:43
  #261
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Ja det kan jag inte göra så mycket åt.

Det underlättar om du förklarar vad du menar i stället för att komma med hånfulla oneliners. Men jag misstänker att det är ditt normala sätt att debattera på eftersom du saknar argument i sak.
Citera
2017-01-10, 11:00
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Det underlättar om du förklarar vad du menar i stället för att komma med hånfulla oneliners. Men jag misstänker att det är ditt normala sätt att debattera på eftersom du saknar argument i sak.
Filterbubblan är inte ett företag. Filterbubbla är när man genom att bara läsa information som överensstämmer med den världsbild man redan har innesluts i en bubbla och då missar att ett mynt ofta har två sidor. Således är både avpixlats och SVTs vinklingar delar av filterbubblor - dock inte samma bubbla.
Citera
2018-05-14, 21:16
  #263
Medlem
freeriderXIIs avatar
Sade han inte i Agenda eller Aktuellt för några veckor sedan ungefär att det är en del av uppdraget att vara emot nationalism?
Citera
2018-07-08, 23:39
  #264
Medlem
Foruejsonlys avatar
Såg Helin i ett upprört tillstånd från almedalen. Han kunde inte förstå hur NMR kunde få förstöra elitens gemytliga ryggdunkarkonferens i almedalen. Han ifrågasatte varför inte polisen gick all in och raderade bort dem från offentligheten!

Lilla Jan Helin: det du kände, det känner många svenskar i utanförskapsområdena, där finns oxå element som ”förstör stämningen” har du tänkt på det? Blev det jobbigt nu när det drabbade dig?

Försvarar inte NMR på något vis, men det är folk som Helin som har skapat dem och ger dem luft att agera sådär!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback