Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-02-07, 22:52
  #61
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Jag börjar ana vad du menar - detta med 28 000 skapar fler frågor än det besvarar. "Bilen är bara körd till kyrkan på söndagar av en gammal tant, du får den för 10 000 om du slår till nu!". Men 32 000...30 000, då?

Bättre med ett litet uppskruvat lönekrav då - och angivet med en gång så att det inte blir så mycket frustration och tidsspillan.

Detta med att skära bort det personliga brevet är ett helt nytt tänk. Men helt nytt tänk är nog vad jag behöver. Bort med allt dumljug som Academic Work och andra drar fram med. Mailet blir då bara typ: jag söker jobbet, XX AB verkar som ett bra företag för oss som vill programmera digitala råttfällor, jag visar gärna upp arbetsprover på GitHub, eller titta själva på den här öppna webplatsen, så här bra blir det när man gillar att koda...

Ålder är ett problem som förr eller senare går över av sig själv, som tur är. Men en bit före dess, så ska jag ge detta en ärlig chans och se om inte dina nya premisser fungerar bättre. Tack!

Ja, kasta personligt brev. Det är sällan någon pallar läsa skiten. Du väljer ju så klart själv, men 28 000kr för en snubbe som har över 20 års erfarenhet låter för bra för att vara sant i mina öron. Jag hade gissat på att du brukar springa runt och olla folk på jobbet och därav den låga lönen.

Om du försöker få det att låta som att du har arbetat mer och mer som någon slags ledare men vill nu gå tillbaka till att bara få koda igen och därmed också kan tänka dig att gå ner i lön så låter det som ett kap.

Poängen är att du måste skapa en historia som låter bra helt enkelt och alla andra detaljer måste matcha historien också. Detta är så klart en vit lögn och i slutändan så kommer du fortfarande kunna leverera det du blir anställd för. Du får helt enkelt testa dig fram, du har ingenting att förlora.

Lycka till nu och uppdatera tråden om någonting nytt händer.
Citera
2017-02-07, 22:58
  #62
Medlem
Citat:
webadministratören är samma stressade råtta som alla andra käppjagade lowlifes på skitfirmorna
Nja... webbsidor funkar rätt så bra och om jag förstått rätt kan HR på bf göra det själva.

Citat:
Då har det kostat skitfirman en bra slant utan att det finns något att debitera beställaren för, och då blir det jätterycket i nödbromsen. Annonsen kan ligga kvar långt därefter, det betyder ingenting.
Jag har sett nästan identiska annonser som lades ut samtidigt av olika bf. Måste finnas olika avtal.

Finns dock mycket konstiga annonser som har varit ute ganska längre.
Citera
2017-02-07, 22:59
  #63
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enowen

Om du försöker få det att låta som att du har arbetat mer och mer som någon slags ledare men vill nu gå tillbaka till att bara få koda igen och därmed också kan tänka dig att gå ner i lön så låter det som ett kap.

Poängen är att du måste skapa en historia som låter bra helt enkelt och alla andra detaljer måste matcha historien också. I mina ögon så är detta en vit lögn och i slutändan så kommer du fortfarande kunna leverera det du blir anställd för. Du får helt enkelt testa dig fram, du har ingenting att förlora.


Jag behöver inte ens blåljuga, jag har varit VD på firman, det har jag papper på (även om det inte har betytt jättemycket i praktiken), och jag gillar att koda, och jag kan koda, se själva, och nu när marknaden vänder och staten/MSB/FMV snart byter kommunikationssystem, så vill jag gärna komma tillbaka till att koda på heltid...en story som hänger ihop och som inte är osann/missledande på annat sätt än att jag utelämnar att jag har haft problem med att komma över tröskeln.

Jag tar det på den bogen.

Tusen tack!
Citera
2017-09-11, 23:59
  #64
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Alla som ser klart på verkligheten på arbetsmarknaden har ett moraliskt ansvar att varna och försöka skydda ungdomar mot att söka IT-utbildning (eller för den delen överhuvudtaget tyngre teknisk utbildning), för det är att hoppa utför stupet. Om en person blivit inlurad i en sådan situation, så kommer den personen att få flytta utomlands och arbeta utomlands under hela sitt arbetsliv för att få ordning på sin tillvaro. Det borde den personen i så fall få hjälp med, och få bli förberedd på.
Någon som kan kommentera detta?
Citera
2017-09-17, 20:25
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Be-Fast-Or-Be-LasT
Någon som kan kommentera detta?

Jag kan bekräfta det. Och det har redan börjat. Det finns massvis med arbetslösa programmerare redan idag. Det pratas om brist hit och dit - man vad som inte nämns då är att det betyder brist på DUKTIGA JÄVLAR som kan få någonting gjort. Och de är inte många. De arbetslösa håller av naturliga skäl tyst - det är en skam att hitta ett jobb inom ett s.k "bristyrke".

Lägg dessutom till:
1. Outsourcing - En indier kodar till priset av 1/10 en svensk programmerare.
2. Företagsklimatet i Sverige - Höga skatter mm mm. Spotify bara för att ta ett ex. lär flytta sitt huvudkontor snart. Liksom många, många andra. Och med det försvinner jobben.
3. Massinvandringen - Vem/Vilka vill ha sin närvaro här när man kan bli rånmördad till eller från jobbet? Det finns visserligen i andra länder också men där finns gated communitys, högre säkerhet, fler poliser mm.
4. Automatisering - Idag kan vem som helst få upp en flashig hemsida med WordPress utan att kunna en rad html. Bara ett ex, men det sker liknande utveckling på andra områden.
5. Sveriges låga löner - Råkar du vara en duktig programmare så kommer du inte vilja stanna i Sverige. Du kommer vilja få BETALT och det får man inte i Sverige där halva lönen försvinner till skatt.
Citera
2017-09-17, 22:57
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
De arbetslösa håller av naturliga skäl tyst - det är en skam att hitta ett jobb inom ett s.k "bristyrke".

Du menar en skam att inte hitta ett jobb, förmodar jag?
Citera
2018-03-08, 23:38
  #67
Medlem
Hur gick det för Trådstartaren? Har hen bestämt sig än? Nyfiken att höra vad som blev av
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback