Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-15, 04:29
  #1
Medlem
Jag kollar på en plats som supporttekniker på ett data center.

Jag är ny till nätverk även om jag är ganska duktig på datorer i övrigt. Så jag tänkte försöka lära mig en del på fritiden innan intervjun.

Deras exempel på arbetsuppgifter är:

Svara på kundernas frågor via mail.
Felsökning i utrustning och anslutningsmöjligheter.
Dokumentation av utfört arbete.
Arbeta med kunder för att motverka problem.
Inspektionsrundor i lokalerna.

Nu undrar jag huvudsakligen vad jag ska studera för att lära mig felsöka utrustning och anslutningsmöjligheter.
Vad för mjukvara använder man?

Vad kan jag få för frågor från kunder?

Hur kommer jag motverka problem?

Hur inspekterar jag lokalerna?

Jag vet att det låter rätt dumt att ställa dessa frågor, och dom skall tydligen utbilda nya anställda. Men jag vill behärska så mkt som möjligt innan intervjun.

Jag tänkte sitta en del med Putty och försöka lära mig lite om PDUs men det är ändå för stort för att jag ska veta vad att fokusera på. Är ganska lost, finns det några råd att få i den här forumdelen måntro?
Citera
2016-12-15, 08:25
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Jag kollar på en plats som supporttekniker på ett data center.

Jag är ny till nätverk även om jag är ganska duktig på datorer i övrigt. Så jag tänkte försöka lära mig en del på fritiden innan intervjun.

Deras exempel på arbetsuppgifter är:

Svara på kundernas frågor via mail.
Felsökning i utrustning och anslutningsmöjligheter.
Dokumentation av utfört arbete.
Arbeta med kunder för att motverka problem.
Inspektionsrundor i lokalerna.

Nu undrar jag huvudsakligen vad jag ska studera för att lära mig felsöka utrustning och anslutningsmöjligheter.
Vad för mjukvara använder man?

Vad kan jag få för frågor från kunder?

Hur kommer jag motverka problem?

Hur inspekterar jag lokalerna?

Jag vet att det låter rätt dumt att ställa dessa frågor, och dom skall tydligen utbilda nya anställda. Men jag vill behärska så mkt som möjligt innan intervjun.

Jag tänkte sitta en del med Putty och försöka lära mig lite om PDUs men det är ändå för stort för att jag ska veta vad att fokusera på. Är ganska lost, finns det några råd att få i den här forumdelen måntro?

Jag är hemskt ledsen, men med dessa frågor skulle jag säga att du kämpar inuppförsbacke i den här rekryteringen med tanke på hur många KY-utbildade nyckläckta tekniker som finns och hur många kvalificerade personer som går arbetslösa.

Att svara på "vilken mjukvara använder man" är helt omöjligt utan att veta vilken miljö som används.

"Vilken sorts frågor" är,också omöjligt då vi inte vet vilken sorts tjänster som levereras till vilken kundkrets. Den senaste frågan jag ställde till driftjouren på ett av våra datacenter var "Du, Vi vill rulla 64 Blad till. Kan du ge mig en analys på kraft, kyla och avlämningsslot?"

Det jag förväntar mig att hitta i min inkorg idag är ett dokument som talar om invilket av våra rack som utrustningen kommer att placeras med avseende på kraft och kyla samt en tidpunkt för att leverera utrustningen till dem för montage. Jag förväntar mig att de har koll på att vi vill ha 4x10Gbps tlll varje bladchassi då sådana detaljer står i vårat avtal med dem. Lägger man till det att frågan rör ny utrustning för ungefär åtta miljoner kronor så vill inte datacentret ge fel svar gällande förutsättningarna, för då blir det jävligt dyrt för dem.

Men du kan likagörna få frågan. "Vad har jaför lösenord till min hemsida?" Och spendera mycket tid med att byta kassa diskar och PSU. "Flagga för maintenance, ryck ur, tryck i, flagga för ut-ur-maintenance, rinse and repeat"
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-12-15 kl. 08:36.
Citera
2017-04-13, 02:24
  #3
Medlem
Xer0s avatar
Vem fan har egna servrar, skall du jobba på amazon eller vad?
Citera
2017-04-13, 18:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag är hemskt ledsen, men med dessa frågor skulle jag säga att du kämpar inuppförsbacke i den här rekryteringen med tanke på hur många KY-utbildade nyckläckta tekniker som finns och hur många kvalificerade personer som går arbetslösa.

Att svara på "vilken mjukvara använder man" är helt omöjligt utan att veta vilken miljö som används.

"Vilken sorts frågor" är,också omöjligt då vi inte vet vilken sorts tjänster som levereras till vilken kundkrets. Den senaste frågan jag ställde till driftjouren på ett av våra datacenter var "Du, Vi vill rulla 64 Blad till. Kan du ge mig en analys på kraft, kyla och avlämningsslot?"

Det jag förväntar mig att hitta i min inkorg idag är ett dokument som talar om invilket av våra rack som utrustningen kommer att placeras med avseende på kraft och kyla samt en tidpunkt för att leverera utrustningen till dem för montage. Jag förväntar mig att de har koll på att vi vill ha 4x10Gbps tlll varje bladchassi då sådana detaljer står i vårat avtal med dem. Lägger man till det att frågan rör ny utrustning för ungefär åtta miljoner kronor så vill inte datacentret ge fel svar gällande förutsättningarna, för då blir det jävligt dyrt för dem.

Men du kan likagörna få frågan. "Vad har jaför lösenord till min hemsida?" Och spendera mycket tid med att byta kassa diskar och PSU. "Flagga för maintenance, ryck ur, tryck i, flagga för ut-ur-maintenance, rinse and repeat"

Hahaha, sitt ner i båten EckiEcki.

Det där vet man just för att det står i avtalen och har inget med allmän kunskap att göra bortsett från att man behöver veta vad det rör sig om. Dessutom är det du beskriver en request som aldrig ställs till en nyanställd på golvet, av uppenbara skäl

TS, läs på TCP/IP och serverhårdvara. Du kommer inte vara ensam på golvet och att förstå vad dårar menar när de uttrycker sig som han ovan lär man sig på nolltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Vem fan har egna servrar, skall du jobba på amazon eller vad?

Många, lång tid framöver. De finns nämligen många fördelar med att ha egna servrar även om de blir färre.
Citera
2017-04-22, 12:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frlo
De finns nämligen många fördelar med att ha egna servrar även om de blir färre.

Ja, det är ibland lite komiskt att se hur molnknarkarna tror att alla världens problem kan lösas bara genom att man använder molntjänster. Lite som att många, gärna då i de yngre årgångarna, tror att det enda programmeringsspråk som behövs 2017 är Javascript

Till OP, är det så att du vill jobba just som supporttekniker på ett datacenter eller är det så att det finns ett datacenter i din närhet som söker folk och att du därför är inne på detta spår?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback