Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-16, 02:04
  #13
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plataoplomo
Om du har långa armar behöver du ingen träning, bara mata jabbar från distans. Om du har korta t-rex armar är du fcked oavsett träning eller inte.
Haha, t-rex armar. Tror jag har rätt långa armar faktiskt.

Kommer börja träna på en klubb efter nyår. Inga fler träningar i år.
Citera
2016-12-16, 10:10
  #14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Nackdelen med säcken är att man kör tunga slag hela tiden. Du borde även köpa in lite andra boxningsredskap förutom den tunga säcken där man kan träna rörlighet o lättare slag m.m.

Se bara till att du förstår jabben först o främst.

---------

Ps. I jämförelse med thaiboxning så tror jag att jag aldrig hade förstått "hur man vrider benet" utan min tränares synpunkter. Så det finns fördelar med att inte träna "solo".

Eller så kör man inte tunga slag på säcken

Det går alldeles utmärkt att träna rörlighet, smidighet och snabbhet med säck.
Beror på vilka övningar du gör.
Säckträning är betydligt mer än att stå och mata tunga slag - eller rättare sagt - BÖR vara mer.
Citera
2016-12-16, 14:13
  #15
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Eller så kör man inte tunga slag på säcken

Det går alldeles utmärkt att träna rörlighet, smidighet och snabbhet med säck.
Beror på vilka övningar du gör.
Säckträning är betydligt mer än att stå och mata tunga slag - eller rättare sagt - BÖR vara mer.

Ja, det stämmer. Men nybörjare kommer ha "tråkigt" o rikta lättare slag mot säck. Det är mer avancerade boxare som är vana att köra så med säcken.

Själv kör jag med "hyperflex strike bag" för just det här syftet vid sidan av den tunga säcken. http://www.everlast.com/hyperflex-strike-bag
Citera
2016-12-16, 15:35
  #16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ja, det stämmer. Men nybörjare kommer ha "tråkigt" o rikta lättare slag mot säck. Det är mer avancerade boxare som är vana att köra så med säcken.

Själv kör jag med "hyperflex strike bag" för just det här syftet vid sidan av den tunga säcken. http://www.everlast.com/hyperflex-strike-bag

Spännande. Aldrig provat en sådan.
Citera
2016-12-16, 23:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag har kört gång/löpning/simning under hela året under min viktnedgång och tappat över 30 kg så nu är man skapligt trött på kondition. Det känns dessutom som att det inte ger något längre. Testade lite boxning med säck på gymmet och känns som att jag fastnade direkt. Väldigt skönt att avreagera sig och fick äntligen mjölksyra och endorfiner igen. Längtar redan till nästa pass.

Nu till frågan så är jag osäker på tekniken. Visste sedan tidigare att man ska slå med raka utsträckta armar. Suttit och kollat mycket på youtube nu efteråt och några saker jag redan noterat att jag gjorde fel är att jag slår för mycket med kraft och liksom försöker pressa säcken istället för att slå snabba slag. Det jag har mest svårt för att greppa är hur man ska röra sig runt säcken dvs benarbetet.

Går det lära sig att boxa på rätt sätt utan att gå till en klubb? Någon som sitter på någon bra guide eller liknande? Är det några styrkeövningar man kan göra för att utveckla sin rörlighet och styrka I slagen?

I princip nej, tyvärr. Tvärtom riskerar du att bana in rörelsemönster som inte utnyttjar din tyngd fullt ut i slagen och som funkar dåligt ifall du boxas på riktigt. Sen tar dom evigheter att "bana bort".

Om du bara vill slå lite på säckarna så är det fine. Du får åtminstone bättre flås av det. Om du faktiskt vill lära dig att lägga tyngd bakom slagen, och kanske t o m kunna träffa nån som slår tillbaks, så tycker jag du ska köra några månader på en riktig boxningsklubb. Strunta i fitness-boxning på gym. Om du inte har extrem tur med tränare så lär du dig mest dumheter där.

Bra styrkeövningar för komplementträningen ska vara enkla och funktionella. Kör du frivändningar, push press, burpees, långa serier hopprep, jogging, och kanske hamra på traktordäck om du har utrustning till det.
Citera
2016-12-27, 18:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Nej. Du kommer inte kunna lära dig "rätt sätt" utan att ha någon som iakttar dig och ger dig råd.
Du kommer självklart inte lära dig att boxas på "riktigt" utan att någon annan slår på dig samtidigt.

Men vad är rätt för dig? Jag älskar att träna hårt ensam med en säck och inte behöva ta mig bort till klubben. På samma sätt som jag kan tycka om att vara ute i spåret några timmar.

chris lieben, lärde sig ALLT på egen hand, han var aldrig med i klubb, han lärde sig JJ och boxning, muay thai via youtube. han har aldrig haft en coach innan UFC. kan missta mig men ganska säker på att det va chris, dom pratade om det i TUF
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback