Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-02-17, 21:16
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Det du menar är att dom lite fattigare tvingas flytta utomlands!

Tyvärr är väldig stor del befolkning i Sverige bidragstagare på något sätt, betalar mindre skatt än dom kostar.

Men så klart du kan leva rätt lyxigt liv på rätt lite pengar utomlands i vissa länder motsvarande med samma summa i Sverige

Men arbetarklass är ändå form av slavar som inte ska ha råd äga sitt eget liv utan tvungen jobba och bli låst.
Citera
2017-02-17, 22:08
  #38
Medlem
julepumlans avatar
Då jag jämför min lön med folk i min ålder tjänar jag mer än 99% av dom. Tillhör med andra ord en höginkomsttagare i min ålder. (43k i månaden/snitt)
Går på akassa 4 månader om året, fint med lite skatteåterbäring som jag ser det
Citera
2017-10-24, 22:47
  #39
Medlem
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Tyvärr är väldig stor del befolkning i Sverige bidragstagare på något sätt, betalar mindre skatt än dom kostar.

Men så klart du kan leva rätt lyxigt liv på rätt lite pengar utomlands i vissa länder motsvarande med samma summa i Sverige

Men arbetarklass är ändå form av slavar som inte ska ha råd äga sitt eget liv utan tvungen jobba och bli låst.

Skulle du säga som så att det enda sättet för en svensk underklassare att kunna bryta sig ur "låset" är att ta lån och skuldsätta sig? Och därmed sätta sig i ett annat "lås"?
Citera
2017-10-25, 16:27
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Skulle du säga som så att det enda sättet för en svensk underklassare att kunna bryta sig ur "låset" är att ta lån och skuldsätta sig? Och därmed sätta sig i ett annat "lås"?

Är ju mer eller mindre en hjärntvätt folk ska skaffa sig villa, Volvo, hund, barn. Vilket gör person mer beroende av staten.

Lån är självklart en inlåsning med även om äga fast egendom är stora inlåsningen.

Jag är inte beroende av något land, har tillgångar utspridda runt hela världen. Har mer bankonton runt om i världen och företag än jag har strumpor hemma.

Kan lämna land inom 3-4 timmar om är så, i värsta fall förlora tillgångar på några miljoner i värsta fall endast.

Så frihet inte vara beroende av något land eller fast bunden.
Citera
2017-11-24, 18:19
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
En medelklass-medborgare tar hellre lån för att få sig en bättre bil som inte strejkar av minsta lilla. Bilen är en status-markör i hur bra ställt man har det precis som när det gäller klädinköp.

Bil är en statusmarkör i arbetarklassen, inte i den urbana medelklassen eller överklassen.
Citera
2019-01-18, 23:06
  #42
Medlem
hrwdtjs avatar
Vad räknas som övre medelinkomsttagare? 50 tusen+ i månaden?

Citat:
Inom ramen för DemoskopPanelen ställde vi frågan: ”Vid vilken nivå skulle du säga att en person betraktas som höginkomsttagare?” Det genomsnittliga svaret blir då 51 700 kronor. Samtidigt kan konstateras att en tredjedel anser att människor med inkomstnivåer mellan 25 000 och 35 000 kronor är att betrakta som höginkomsttagare. En av fyra anser å andra sidan att den nedre gränsen går vid 55 000 kronor.

https://demoskop.se/aktuellt/vem-ar-...-en-hogre-lon/

Citat:
I stället ska alltså ”de riktigt rika” som har hög lön bidra mer. Hur många tjänar då över 50 000 kronor per månad? Endast tre procent av befolkningen.

https://www.dagenssamhalle.se/kronik...0-kronor-18154

Jag skulle säga att en höginkomsttagare är någon som tjänar ca 1 miljon om året i lön + inkomst av kapital.
Citera
2019-01-19, 10:24
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Vad räknas som övre medelinkomsttagare? 50 tusen+ i månaden?



https://demoskop.se/aktuellt/vem-ar-...-en-hogre-lon/



https://www.dagenssamhalle.se/kronik...0-kronor-18154

Jag skulle säga att en höginkomsttagare är någon som tjänar ca 1 miljon om året i lön + inkomst av kapital.

Undersökningen var från 2015 så siffrorna kanske får justeras upp en aning?

Är beredd att hålla med - 1 miljon och uppåt i årlig inkomst. Problemet är att kommunen plus staten tar hand om typ hälften (vid inkomst av tjänst)...
__________________
Senast redigerad av svenkennet 2019-01-19 kl. 10:44.
Citera
2019-01-19, 18:49
  #44
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Undersökningen var från 2015 så siffrorna kanske får justeras upp en aning?

Är beredd att hålla med - 1 miljon och uppåt i årlig inkomst. Problemet är att kommunen plus staten tar hand om typ hälften (vid inkomst av tjänst)...

Precis. Väldigt få med höga inkomster tar ut allting i lön. Därför är lön ett ganska trubbigt mått på höga inkomster. Det finns många sätt att få in kulor bortsett från lön. 50tusen i månaden + 50tusen i kapitalinkomster i snitt i månaden skulle jag säga utgör en höginkomsttagare.

500.000 - 700.000 i årsinkomst är övre medelinkomsttagare skulle jag säga. Problemet är att man inte ser så mycket av den inkomsten då det mesta försvinner i skatt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback