2016-12-14, 22:43
Medlem
Andra dödsbranden på två dagar i Uppsala:
Citat:
Det var vid 16.30-tiden på onsdagen som räddningstjänsten larmades om en lägenhetsbrand på August Södermans väg i Gottsunda. När räddningstjänsten anlände slog det ut lågor från en balkong på sjunde våningen, högst upp i huset. Räddningstjänsten skickade en stor styrka till platsen och personal från fyra stationer, totalt 30-40 personer, bekämpade branden. Även polisen hade cirka 16-20 poliser på plats.

Strax efter klockan 18 meddelade polisen att en person hade anträffats avliden i den drabbade lägenheten. Identiteten på den avlidne är ännu inte fastställd och det är inte heller klarlagt om personen dött av branden eller något annat.

[...]

Det är i dagsläget oklart vad som orsakat branden. Polis har inlett en förundersökning om mordbrand, området är avspärrat och tekniker ska undersöka lägenheten under torsdagen.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/fu...n-4472894.aspx
Citera
2016-12-15, 12:29
Medlem
Mordbrand eller ej, polisen har inte kunna börja undersöka lägenheten än.
Citat:
Det är oklart när polisens tekniska undersökning av den utbrunna lägenheten i Gottsunda kan starta. Bostaden måste först säkras från rasrisk.

– Det har brunnit så pass mycket att vi inte kan skicka in vår personal innan byggnadstekniska experter bedömer att det är säkert, säger Uppsalapolisens presstalesperson Lisa Sannervik.

[...]

Orsaken till eldsvådan är ännu inte känd. Polisen inledde redan på onsdagen en förundersökning om misstänkt mordbrand, men det behöver inte innebära att det finns några konkreta misstankar om brott. Det är heller inte säkert att brandorsaken kommer att kunna fastslås i den eldhärjade bostaden.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/ko...a-4473663.aspx

Dessutom får de stackars grannarna, hela trappuppgången, bo på annan plats ett bra tag:
Citat:
– Alla fick först komma in i sina lägenheter för att plocka med sig de viktigaste tillhörigheterna. Men därefter spärrades trapphuset av och nu kommer ingen boende in där, säger Malin Berggren.

Enligt de uppgifter hon fått från brandpersonal kommer det att dröja länge innan lägenheterna är sanerade.

– Minst ett halvår är den uppgift jag fått, säger hon.
Citera
2016-12-15, 12:42
Medlem
20 poliser för att bekämpa en brand. Bara jag dom tycker det låter bakvänt?
Citera
2016-12-15, 14:02
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
20 poliser för att bekämpa en brand. Bara jag dom tycker det låter bakvänt?

Området är inte speciellt tryggt för räddningstjänst i vanliga fall.
Jag tror på en försiktighetsåtgärd.

Det var ju även 30-40 brandmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in