Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2016-12-14, 21:38
  #1
Medlem
Här kommer det, kan langa flera senare om så önskas.

1.
Lägger texten plus orden, gör det enkelt tar bort alla borden.
Måste leverera,Gud gav mig ingen stress, satan gav mig press.
Mitt imellan på jorden fyller jag ut min tristess.
Menningen med livet, det är den man skapar.
Trångsynt sagt, gå din väg.
Trädet har många grenar, förenklat, många vägar.

2.
Hjärtat bankar, huvudet fiskar tankar.
Stort ego, det är det jag rankar.
1 till 10, tro på dina tankar.
Seperation, ego död, mental revolution, du är den ända som kan ändra din situation.

3.
Tömmer ordförådet, betalar mer än en lallare nånsin göra.
Avbetalning, krita, på pappret vi rita.
Lugn, aggressioner, på boxningsäcken vi nita.
Ta lärdom av läraren, det är på dom vi lita.
Massiv hjärntvätt, livet blev plötligt lätt.
Går din egna väg, bränner bort allt fett.
Där man en gång va, det är det man har sett.

4.
Fantasi, den andra verkligheten.
Drömmer mig bort och ser mig själv sova.
Vaknar upp och nuet är hära.
Kärlek till livet, attraherar med auran.
Två magneter, långt ifrån eller fastnar.
Citera
2016-12-14, 21:41
  #2
Medlem
Trashtextats avatar
I like it
Citera
2016-12-14, 21:46
  #3
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Här kommer det, kan langa flera senare om så önskas.

1.
Lägger texten plus orden, gör det enkelt tar bort alla borden.
Måste leverera,Gud gav mig ingen stress, satan gav mig press.
Mitt imellan på jorden fyller jag ut min tristess.
Menningen med livet, det är den man skapar.
Trångsynt sagt, gå din väg.
Trädet har många grenar, förenklat, många vägar.

2.
Hjärtat bankar, huvudet fiskar tankar.
Stort ego, det är det jag rankar.
1 till 10, tro på dina tankar.
Seperation, ego död, mental revolution, du är den ända som kan ändra din situation.

3.
Tömmer ordförådet, betalar mer än en lallare nånsin göra.
Avbetalning, krita, på pappret vi rita.
Lugn, aggressioner, på boxningsäcken vi nita.
Ta lärdom av läraren, det är på dom vi lita.
Massiv hjärntvätt, livet blev plötligt lätt.
Går din egna väg, bränner bort allt fett.
Där man en gång va, det är det man har sett.

4.
Fantasi, den andra verkligheten.
Drömmer mig bort och ser mig själv sova.
Vaknar upp och nuet är hära.
Kärlek till livet, attraherar med auran.
Två magneter, långt ifrån eller fastnar.

Har svårt att läsa det utan att höra det som rap i mitt huvud (vilket inte är något negativt), får mer en låt-vibe än en ren och skär dikt-vibe.
Citera
2016-12-14, 21:52
  #4
Medlem
Ärligt talat var den väldigt dålig och tråkig. En del stavfel. Många trötta och välbekanta fraser. T.ex.:
"du är den ända som kan ändra din situation." (enda, ska det vara)
Citera
2016-12-14, 21:58
  #5
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Ärligt talat var den väldigt dålig och tråkig. En del stavfel. Många trötta och välbekanta fraser. T.ex.:
"du är den ända som kan ändra din situation." (enda, ska det vara)
Poesi innehåller mycket av det som är vårt gemensamma språk och symboler.

Du inser att de flesta som skriver på Flashback inte lägger upp högkvalitativa alster? Det är liksom olönsamt.

Jag tycker den var helt okej. Jag kan skriva ungefär på samma nivå.
Citera
2016-12-14, 22:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Poesi innehåller mycket av det som är vårt gemensamma språk och symboler.

Du inser att de flesta som skriver på Flashback inte lägger upp högkvalitativa alster? Det är liksom olönsamt.

Jag tycker den var helt okej. Jag kan skriva ungefär på samma nivå.
Kvalitet framför kvantitet, är väl en av flashbacks regler? Det finns mycket som inte säljer eller når stor publik men som ändå kan uppskattas av många. Visst förstår jag att poesi kan innehålla mycket av det som är vårt gemensamma språk. Men det är oftast tråkiga och ointressanta texter, som innehåller ett övermått av upprepningar på sådant man läst för många gånger. Jag föredrar också för egen del hellre ett ärligt svar, än något som är falskt uppmuntrande.
Citera
2016-12-14, 22:38
  #7
Medlem
pandaees avatar
Låter som en rap! Helt ok! Lite väl enkla formuleringar för min smak kanske, tex "Gud gav mig ingen stress, satan gav mig press". Blir liksom.. vet inte, har svårt att identifiera mig med det. Men känns det rätt för dig så!
Citera
2016-12-14, 22:43
  #8
Medlem
Tack för kritiken hittils från alla! skrev lite Rap idag (vill ha kritik) och det blev:

Låtnamn: Pengar
Dom sa att arbete ger frihet så jag chillar hårt.
Pengar motiverar så jag skriver denna låt.
Jag skriver i blocket, men att jaga papper kan vara jävligt svårt.
Betalar med livet, för snabba pengar kan göra att man gå bort.

Bort till Los Angeles, spelar rysk- roulette med en Ikea värdecheck och nästa steg kan gå snett.
Desperat jagar efter pengar, men det är jakten som får mig att gå rätt.
Dämpar hungern med pengar, chef jag är mätt.
Skriver rimmen på sedlar, eftersom det är lätt.

osv.
Citera
2016-12-15, 01:16
  #9
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Kvalitet framför kvantitet, är väl en av flashbacks regler? Det finns mycket som inte säljer eller når stor publik men som ändå kan uppskattas av många. Visst förstår jag att poesi kan innehålla mycket av det som är vårt gemensamma språk. Men det är oftast tråkiga och ointressanta texter, som innehåller ett övermått av upprepningar på sådant man läst för många gånger. Jag föredrar också för egen del hellre ett ärligt svar, än något som är falskt uppmuntrande.
Snälla 98% av allt som skrivs på Flashback är undermålig kvalité och jag menar allt. Om Flashback hade varit något konkret borde det ha sprängts i luften för att lämna plats åt något kvalitativt istället.

Jag gillar det och uppskattar Flashbacks skribenter (egna texter) iom att jag slipper sitta och scrolla spaltermeter utan att veta vad för slags poeter som ligger i ett flöde. Enklare att känna igen ett par få. Sortering och bättre hemsidor uppdateras knappast regelbundet när någon sida anser sig ha ett vinnande koncept och läsaren får anpassa sig.

Jag är inte falskt uppmuntrande. Jag kan lyssna på en massa svensk hiphop utan susningen om vilka nivåer de håller iom att hiphop inte är min grej, bara för att själv inspireras i mitt skrivande. Menar sämre artister än Sebbe Staxx och liknande får man leta efter men jag kan få utbyte ändå.

Det mesta är av låg kvalité. Allt från de filmer som släpps, till musik som säljer, tv program som ses människor som dejtas, böcker som hyllas av mainstream massan. För gissa det normala leder inte till de största priserna, inte detsamma dock som att det saknas värde.

Jag vore hycklare varenda gång jag sa mig gilla något om det du säger stämmer. För jag upplever hela världen som blasé mer eller mindre. Jag är söndermatad sedan evigheter men nej, det gör inte allt dåligt för det.
__________________
Senast redigerad av Trashtextat 2016-12-15 kl. 01:20.
Citera
2016-12-15, 10:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Snälla 98% av allt som skrivs på Flashback är undermålig kvalité och jag menar allt. Om Flashback hade varit något konkret borde det ha sprängts i luften för att lämna plats åt något kvalitativt istället.

Jag gillar det och uppskattar Flashbacks skribenter (egna texter) iom att jag slipper sitta och scrolla spaltermeter utan att veta vad för slags poeter som ligger i ett flöde. Enklare att känna igen ett par få. Sortering och bättre hemsidor uppdateras knappast regelbundet när någon sida anser sig ha ett vinnande koncept och läsaren får anpassa sig.

Jag är inte falskt uppmuntrande. Jag kan lyssna på en massa svensk hiphop utan susningen om vilka nivåer de håller iom att hiphop inte är min grej, bara för att själv inspireras i mitt skrivande. Menar sämre artister än Sebbe Staxx och liknande får man leta efter men jag kan få utbyte ändå.

Det mesta är av låg kvalité. Allt från de filmer som släpps, till musik som säljer, tv program som ses människor som dejtas, böcker som hyllas av mainstream massan. För gissa det normala leder inte till de största priserna, inte detsamma dock som att det saknas värde.

Jag vore hycklare varenda gång jag sa mig gilla något om det du säger stämmer. För jag upplever hela världen som blasé mer eller mindre. Jag är söndermatad sedan evigheter men nej, det gör inte allt dåligt för det.
Jag har aldrig sagt något om dig eller att du är falskt uppmuntrande. Jag gillar yttrandefriheten här på flashback, att folk får lov att uttrycka vad-det-nu-är-dom-vill, och jag förstår att mänskor mer sammansatta och komplexa än att man med lätthet kan stämpla dom som hycklare, för att man inte håller med dom subjektivt i en eller flera bedömningar. Det är ju inte mot person jag framför något. Alla kan inte gilla allt. Håller med dig i att man kan hitta inspiration i även det som inte är ens egen grej, och att det mesta är av låg kvalité.
Citera
2017-10-01, 05:14
  #11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01. Rubriken är ändrad från "Lite poesi texter." till "Osykks egna texter" och varning för 0.03 utdelad till användaren som tyckte att det var en bra idé att bumpa tråden genom att posta en annan persons låttext.

/Mod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback