Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-15, 07:52
  #13
Medlem
Jösses.

Vi vet att något fortfarande är fel men inte vad. Kolla BÅDA sakerna som Redax OCH StigAllan nämner. Jag har sett många fall den ena eller andra inträffat.

1. Kolla bios går mycket snabbare.

2. När man startar datorn från DVD/USB måste ändå in i bios. Då kan man lika gärna spendera 10 sekunder med att vilken disk som är vald.


MEN först är det andra saker att göra. Med tanke på problemen du haft så borde du nollställa bios (CMOS) ordentligt.

Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund eller båda sätten när du ändå väntar. Glöm inte att dra ur strömkabeln och ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Efter det kan du i bios välja "Optimized defaults".

OM du vill utesluta glapp så kan du testa med en annan SATA kablar, strömkabeln och SATA port på moderkortet. Dock tror jag att felet är något annat.

Hur många diskar har du i datorn?
Va flera diskar kopplade när Windows installerades?
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-12-15 kl. 08:14.
Citera
2016-12-15, 09:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
... När man startar datorn från DVD/USB måste ändå in i bios. ...
Nej, det måste man inte, det räcker att trycka F12 och välja enhet. Som det står i den manual jag hänvisade till:

”<F12>: BOOT MENU
Boot Menu allows you to set the first boot device without entering BIOS Setup. In Boot Menu, use the up arrow key <h> or the down arrow key <i> to select the first boot device, then press <Enter> to accept.
To exit Boot Menu, press <Esc>. The system will directly boot from the device configured in Boot Menu.
Note: The setting in Boot Menu is effective for one time only. After system restart, the device boot order will still be based on BIOS Setup settings. You can access Boot Menu again to change the first boot device setting as needed.”


Är det vanligt bland datornördarna här på Flashback att strunta i manualer och skrivna anvisningar? Det verkar så.
Citera
2016-12-15, 14:48
  #15
Medlem
Lugn.

Många ser den boot menyn som en del av bios trots skillnaderna. Som om man använt en genväg.
Citera
2016-12-15, 16:28
  #16
Medlem
Suck. Orka...
Till TS: Följ anvisningarna i manualen och återkom om du behöver mer hjälp.
Citera
2016-12-15, 18:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarven
Hej,

kort bakgrund: datan försökte starta i en sek och dog sedan, detta upprepades ett par gånger tills jag drog ut och satte tillbaka strömkabeln. Nu startar datan men får upp
"The system has experienced boot failures because of overclocking or changes in voltage. Latest settings in BIOS may not coincide with current H/W states"

Jag har inte överklockat något så jag antar att det kan ha varit någon konstig glappkontakt som orsakat det här(?). Hur som helst står det "press any key to continue". Det funkar inte och jag kommer heller inte in på någon annan inställning när jag försöker med det, den verkar ha hängt sig vid den här menyn. Jag har ett Gigabyte P67A-D3-B3.

Oerthört tacksam för hjälp.

Heter dator, inte DATAN.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback