Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-14, 18:48
  #1
Medlem
Hej,

kort bakgrund: datan försökte starta i en sek och dog sedan, detta upprepades ett par gånger tills jag drog ut och satte tillbaka strömkabeln. Nu startar datan men får upp
"The system has experienced boot failures because of overclocking or changes in voltage. Latest settings in BIOS may not coincide with current H/W states"

Jag har inte överklockat något så jag antar att det kan ha varit någon konstig glappkontakt som orsakat det här(?). Hur som helst står det "press any key to continue". Det funkar inte och jag kommer heller inte in på någon annan inställning när jag försöker med det, den verkar ha hängt sig vid den här menyn. Jag har ett Gigabyte P67A-D3-B3.

Oerthört tacksam för hjälp.
Citera
2016-12-14, 19:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarven
Hej,

kort bakgrund: datan försökte starta i en sek och dog sedan, detta upprepades ett par gånger tills jag drog ut och satte tillbaka strömkabeln. Nu startar datan men får upp
"The system has experienced boot failures because of overclocking or changes in voltage. Latest settings in BIOS may not coincide with current H/W states"

Jag har inte överklockat något så jag antar att det kan ha varit någon konstig glappkontakt som orsakat det här(?). Hur som helst står det "press any key to continue". Det funkar inte och jag kommer heller inte in på någon annan inställning när jag försöker med det, den verkar ha hängt sig vid den här menyn. Jag har ett Gigabyte P67A-D3-B3.

Oerthört tacksam för hjälp.
Revision 1 eller 2? Annars, håll inne delete-knappen vid uppstart av datorn så att du kommer in i BIOS och återställ sedan standardvärdena (="Load Optimized Defaults"). Läs mer här.
__________________
Senast redigerad av Redax 2016-12-14 kl. 19:08.
Citera
2016-12-14, 19:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Revision 1 eller 2? Annars, håll inne delete-knappen vid uppstart av datorn så att du kommer in i BIOS och återställ sedan standardvärdena (="Load Optimized Defaults"). Läs mer här.

1.0 tror jag, har prövat men kommer ingen vart.
Citera
2016-12-14, 19:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarven
1.0 tror jag, har prövat men kommer ingen vart.
Du kommer alltså inte in i BIOS? Testa ett annat tangentbord.
Citera
2016-12-14, 19:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du kommer alltså inte in i BIOS? Testa ett annat tangentbord.
Uppdatering! kom in i BIOS, funkade inte första gången av någon konstig anledning. Gjorde som du sa och det verkade lösa problemet. Nu kommer jag till en Windowsscreen där jag får felkoden: Inaccessible boot device.
Citera
2016-12-14, 19:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarven
Uppdatering! kom in i BIOS, funkade inte första gången av någon konstig anledning. Gjorde som du sa och det verkade lösa problemet. Nu kommer jag till en Windowsscreen där jag får felkoden: Inaccessible boot device.
Okej, då fungerar inte hårddisken/operativsystemet av någon anledning. Hårddisken kan ha blivit korrupt, antingen fysiskt eller mjukvarumässigt. Testa att starta datorn med en installationsskiva eller motsvarande USB.
Citera
2016-12-14, 19:42
  #7
Medlem
StigAllans avatar
Om standardvärden används så får man troligt ange vilken hårddisk datorn ska boota från manuellt.
In i BIOS igen och ange en disk som första boot alternativ den med OS på.
Citera
2016-12-14, 20:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Om standardvärden används så får man troligt ange vilken hårddisk datorn ska boota från manuellt. ...
Knappast. Så här står det i handboken jag länkade till: ”The BIOS defaults settings help the system to operate in optimum state. Always load the Optimized defaults after updating the BIOS or after clearing the CMOS values.” I praktiken innebär det att BIOS letar efter bootbar enhet och finns det en sådan så startar den. Allt annat vore vansinne.
Citera
2016-12-14, 20:41
  #9
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Knappast. Så här står det i handboken jag länkade till: ”The BIOS defaults settings help the system to operate in optimum state. Always load the Optimized defaults after updating the BIOS or after clearing the CMOS values.” I praktiken innebär det att BIOS letar efter bootbar enhet och finns det en sådan så startar den. Allt annat vore vansinne.
Har hållit på med en hel del datorer och det stämmer inte vad du skriver.
Citera
2016-12-14, 20:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Har hållit på med en hel del datorer och det stämmer inte vad du skriver.
Och du tror förstås att jag är novis? Jag har sysslat med alla typer av datorer och operativsystem sedan 1990, både hård- och mjukvara. Naturligtvis innebär optimala inställningar i BIOS att datorn letar efter en bootbar enhet. Men visst kan man titta i BIOS och se om det har blivit något fel. För övrigt skriver jag ingenting i sak, jag citerar. Gigabyte menar att man ska göra den här inställningen efter varje BIOS-uppdatering. Och då antar du att det är fel och att datorn då inte startar? Jahopp.
Citera
2016-12-14, 20:57
  #11
Medlem
StigAllans avatar
Beror på vilket BIOS man har i datorn.
Finns bättre och sämre.
Att BIOS ska vara så duktig på att hitta en disk med OS på är inte så självklart.
UEFI är bättre på detta.
Citera
2016-12-14, 21:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Beror på vilket BIOS man har i datorn.
Finns bättre och sämre.
Att BIOS ska vara så duktig på att hitta en disk med OS på är inte så självklart.
UEFI är bättre på detta.
Ingenting är självklart i datorernas värld. Till och med sådant som borde fungera, fungerar inte alltid. Än sedan? Man måste utgå från att anvisningarna är korrekta. Fungerar det ändå inte får man felsöka. Du förutsätter att anvisningarna som Gigabyte ger är fel/otillräckliga och att man i förebyggande syfte ska in och pilla. Så jobbar inte jag, särskilt inte när jag supportar de som förmodligen vet mindre än jag själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback