Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-14, 20:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
startdatum: 15 december 2016
vikt: 68/67kg till 172 cm kvinna
kroppstyp: mullig och extremt otränad, klumpig
hälsa: låg energi, ett sämre humör samt dålig kondis/humör, ont i kroppen

Dags för förändring!

målvikt: 54 kilo

plan: sakta men säkert, dvs
6 månader med 1500 kcal/dag

träning 3-4 gånger/vecka

slutdatum: 15 juni

Hallå flashback! Är en tjej med viktproblematik som under året har samlat på mig massa kilo pga depression/adhd. Har ett väldigt impulsivt beteende när det kommer till mat; är sockerberoende, tenderar att hetsäta och är för otålig/stressad för att laga riktig mat. Har varit smal tidigare, så alla dessa extrakilon nu känns verkligen ingen bra..

Nu mina vänner är det högtid att ta tag i mina bekymmer innan jag blir en rullande boll med ännu sämre hälsa. Önskar mig nu massor med hälsotips, motivation och menyförslag!

Undrar en sak. Var lite mycket där på en gång du skulle ta tag i. Men vad har du tänkt ut för lösning för att bli bättre i din vardag att laga mat tex? Är ju verkligen en Life-change du ska genomföra. Det är många vanor som du ska säga bye bye till så vore intressant att höra vad du kommit fram till.
Citera
2016-12-14, 20:26
  #14
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Bygger muskler av vadå? jo energin du äter. Alltså är det en perfekt träningsform. Förutom att bränna bra med kalorier, så får du en snyggare kropp per automatik.
Hallå, nu ska hon gå ner i vikt då minskar man på intaget av energi och då bygger man inte muskler...

Om du inte vet vad du pratar om så var tyst.
Citera
2016-12-14, 20:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Hallå, nu ska hon gå ner i vikt då minskar man på intaget av energi och då bygger man inte muskler...

Om du inte vet vad du pratar om så var tyst.

Du bygger visst muskler på underskott, det är dock inte lika effektivt som vid överskott.. Tror du kroppen per automatik slutar bygga muskler för att den känner av att "i dag får jag nog ett underskott, bäst att inte reparera muskelfibrerna."

Ska också tilläggas att som otränad kan du nog bygga på rätt ordentligt på underskott.

Seså tillbaks till skolbänken med dig, du vet inte vad du pratar om..
Citera
2016-12-14, 20:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trapthem
Jag skulle gärna länka en BMI-tabell till dig, men jag är tyvärr fullt upptagen med att suga kuk. God afton!

Hahaha skön comeback!

Seriöst dock är BMI ett väldigt trubbigt mått, det är bättre att se till fettprocent. Då kan kvinnor gott krypa ned mot 16-17 och män kan krypa ned under 10 utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Du bygger visst muskler på underskott, det är dock inte lika effektivt som vid överskott.. Tror du kroppen per automatik slutar bygga muskler för att den känner av att "i dag får jag nog ett underskott, bäst att inte reparera muskelfibrerna."

Ska också tilläggas att som otränad kan du nog bygga på rätt ordentligt på underskott.

Seså tillbaks till skolbänken med dig, du vet inte vad du pratar om..

Jag tror de blandar ihop en fungerande kropp med deras kapacitet att hålla tankar på samma gång. Snäll låt myten dö en gång för alla, man kan gå ned i vikt och öka i muskler samtidigt över tid.
__________________
Senast redigerad av AnonymFegis2 2016-12-14 kl. 20:34.
Citera
2016-12-14, 20:37
  #17
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Du bygger visst muskler på underskott, det är dock inte lika effektivt som vid överskott.. Tror du kroppen per automatik slutar bygga muskler för att den känner av att "i dag får jag nog ett underskott, bäst att inte reparera muskelfibrerna."

Ska också tilläggas att som otränad kan du nog bygga på rätt ordentligt på underskott.

Seså tillbaks till skolbänken med dig, du vet inte vad du pratar om..
Hon ska ju banta, kan du inte läsa.
Citera
2016-12-14, 21:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Hon ska ju banta, kan du inte läsa.
Du borde nog läsa på.....
Du bygger genom att äta rätt, träna rätt. Gå ner i vikt kan du göra ändå.
Käka protein iform av fisk, kyckling, ägg, bönor.
Bra kolhydrater. Mycket bra grönsaker, broccoli, sallad, tomat, avokado .
Nyttigare fett tänk olivolja.

Bygger du förbränner du.
Muskler väger inte så mycket mer än fett och tjejer har väldigt svårt att bulka upp sig som hus så det är bara att köra.

Träna styrka 3 pass/vecka
Lite intervall någon pw.
De flesta brudar äter ändå för lite och i regel fel typ av mat
Citera
2016-12-15, 11:30
  #19
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
startdatum: 15 december 2016
vikt: 68/67kg till 172 cm kvinna
kroppstyp: mullig och extremt otränad, klumpig
hälsa: låg energi, ett sämre humör samt dålig kondis/humör, ont i kroppen

Dags för förändring!

målvikt: 54 kilo

plan: sakta men säkert, dvs
6 månader med 1500 kcal/dag

träning 3-4 gånger/vecka

slutdatum: 15 juni

Hallå flashback! Är en tjej med viktproblematik som under året har samlat på mig massa kilo pga depression/adhd. Har ett väldigt impulsivt beteende när det kommer till mat; är sockerberoende, tenderar att hetsäta och är för otålig/stressad för att laga riktig mat. Har varit smal tidigare, så alla dessa extrakilon nu känns verkligen ingen bra..

Nu mina vänner är det högtid att ta tag i mina bekymmer innan jag blir en rullande boll med ännu sämre hälsa. Önskar mig nu massor med hälsotips, motivation och menyförslag!

Sånt här brukar inte funka.
Ditt mål är för långt bort, siffran för vikten är för flyktig, kcal limitering baserad på?, vad händer när du är färdig?

Börja gärna om och se det som att du förändrar ditt liv istället.
Ta dina mått också för det är en extra motiverare när kilona står still.
Eftersom du börjar idag sätt istället mindre mål som inte är så inriktade på resultat som t.ex denna vecka ska du laga säg 3 middagar som du kan ha i lådor i frysen.
Även komma igång med träningen men det är bättre att börja långsammare speciellt om du ska få i dig mindre näring än vanligt.
Promenader till god musik hjälper dig att så tankarna på annat så det bör du också börja med.

Så konkreta tipset är gör en checklista för vecka 1 och bocka av grejerna efter hand.

Vecka 1

*Promenader minst 60min 3st
*Laga minst 3 middagar som blir 4 portioner i varje.
*Innan du köper gymkort, kolla upp om någon kompis tränar några pass eller någon sport som kan vara roligare som du kan hänga med på.
*Öka ditt vattenintag och börja dricka te (dämpar sockersuget)
*Hitta grejer att belöna dig med då det sällan funkar med endast piskan för att klara något så ytligt som att banta, t.ex riktigt mörkt choklad när du sitter där med din lumpna matlåda en fredag kväll så räcker en bit av det att stoppa sugen och det kommer knappast göra nån skillnad i kcal över hela veckan.
Citera
2017-01-02, 12:35
  #20
Medlem
fonders avatar
Hur går det för dig ts?
Citera
2017-01-03, 16:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hur går det för dig ts?

Fick inte ens svar på min fråga. Verkar som hon gav upp och inte fick någon inspiration här.
Citera
2017-05-23, 22:21
  #22
Medlem
Det har gått bra faktiskt men inte spikrakt, då jag har haft en del uppehåll. Har dock gått ner ca 8 kilo.. sakta men säkert
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback