Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-14, 17:18
  #1
Medlem
Jag tycker bristen på trådar och information om backpacking i Centralamerika gör att det förtjänar en ny tråd.

I början av februari planerar jag att resa genom Centralamerika (Från Mexico City - till Panama city där jag tänkte segla över till Colombia) för att flyga hem därifrån.

Jag planerar att vara på resande fot 2 till 3 månader beroende på hur snabbt det går.

Jag vill gärna höra om era erfarenheter, allt från tips på guldkorn till avrådan.
Citera
2016-12-14, 17:35
  #2
Medlem
Skulle ni rekommendera eller avråda från drönare till Centralamerika?

+ Jag tycker om att filma och fotografera, ej mkt erfarenhet med drönaren dock
+ Kan få mycket schyssta videos och foton med drönaren

- Stöld/rånrisk
- Drar uppmärksamhet
- den ständiga oron som kommer med att ha för mycket värdesaker på resande fot (ju mindre av värde, ju mer kan man koppla av)
- Några extra kilo i Ryggsäcken (ev en extra ryggsäck som handbagage)
Citera
2016-12-14, 20:36
  #3
Medlem
sp1rits avatar
Har gjort exakt den resan før 4 år sen, på 8 veckor ungefær.
Ang. segelturen Panama - colombia så ta inte de dær "speed boat"-grejerna som går længs kusten, utan styr upp plats på en riktig segelbåt och åk genom san blas-øarna (plats på båt hittar man lætt på diverse større hostel i panama city, kan rekommendera luna's castle). Båtresan tog en vecka ungefær med många stopp och avslappnat tempo.

Favoritlænder / spots på vægen før min del ær: Nicaragua (generellt, men specifikt little corn i karibien, och många mindre surfstællen på stilla havskusten som tex playa gigante) och guatemala/el salvador. Mkt billigare æn många av grannlænderna som tex costa rica.

Cartagena och bogota i Colombia rekommenderas också varmt, akta dig i bogota bara, man blir pløtsligt bakfull dær till skillnad från alla andra varma stællen
Citera
2016-12-19, 05:46
  #4
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Jag planerar att vara på resande fot 2 till 3 månader beroende på hur snabbt det går.

Jag vill gärna höra om era erfarenheter, allt från tips på guldkorn till avrådan.
Mexico City-Colombia på max 3 månader? Då får du hålla ett väldigt högt tempo.

Jag har bara besökt Yucatánhalvön i Mexiko, så övriga delar av landet har jag dålig koll på men Puerto Escondido & Palenque skulle jag nog kolla in åtminstone.

Belize är inget måste även om några dagar på Caye Caulker inte var fel. I Guatemala får man inte missa Tik'al, Atitlánsjön eller Antigua. Även Livingston, Semuc Champey (Lanquín), Monterrico och Quetzaltenango kan vara värda ett besök beroende på vad man vill göra.

Har du inte tröttnat på mayaruiner vid det här laget så ska man besöka ruinerna i Copán, Honduras. Om man gillar dykning och/eller forsränning och vill göra det tar man sig sedan till norra kusten, närmare bestämt La Ceiba. Båt till Utila (och/eller Roatán) om man vill dyka, forsränning i Cangrejalfloden.

I El Salvador kan man surfa i bl a El Tunco. Nationalparken El Boqueron kanske kan vara något att ha, det kan jag dock inte gå i god för då jag inte varit där. Coatepequesjön likaså.

Nicaragua är, tillsammans med Guatemala, regionens bästa land. I Estelí kan man besöka cigarrfabriker och strax utanför finns ännu ett naturreservat (Miraflor). Den snövita katedralen står ut i ett ofta vulkandammigt León. Glöm inte att gå upp på taket men glöm inte solglasögonen - det är verkligen bländande kritvitt uppe på taket. Nordvästra kusten kan man besöka, likaså sydvästra med San Juan del Sur om man är sugen på att festa. Missa inte Granada med den stora katedralen och alla andra färgglada byggnader, eller Apoyolagunen strax utanför.

Ön Ometepe med sina vulkaner, Concepción & Maderas, är mäktig. Passa på att bestiga Concepción, drygt 1 600 meter över havet! Österut finns ögruppen Corn Islands om man vill tillbaka till ölivet.

Costa Rica är dyrare men med fantastisk natur. Puerto Viejo med omnejd - stanna gärna där på vägen till Panama. Monteverde är dyrt men oj så vackert! Stillahavssidan har jag dessvärre ingen koll på. Om man inte har tröttnat på vulkaner vid det här laget är Arenal alltid ett alternativ, även om den verkar ha lugnat ned sig de senaste åren.

I Panama får man inte missa Bocas del Toro. Vill du ha party så bor du på, eller åker till, Aqua Lounge. Jag kan dock varmt rekommendera Bambuda Lodge på Isla Solarte! Vidare får man så klart inte missa den imponerande Panamakanalen. Gamla staden i Panamas huvudstad, Panama City, vandrar man gärna runt i. Är du sugen på att vandra, eller äventyra lite, så åk till Boquete. Ska du vidare till Colombia blir det väl via San Blas-öarna.
__________________
Senast redigerad av Samizdat 2016-12-19 kl. 06:01.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2791886

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback