• 2
  • 3
2005-12-17, 16:35
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Biffstroganoff är orginalet och dessutom Ukrainas nationalrätt. Eller Rysslands. Ena är borstjt, andra är biffstroganoff.

Borstjt? Det är juh rödbetssoppa! Det är Rysslands nationalrätt. Det ska vara supergott, finns det nån restaurang i Sthlm som serverar det?

Hmm, biffstroganoff alltså..är korvstrognaoff en svensk uppfinning kanske..?
2005-12-17, 17:07
Medlem
Madchilds avatar
En jädra massa varianter men endast en (nu två) innehåller den för Stroganoff obligatoriska kryddan paprikapulver..

Gjorde faktiskt en laddning av denna rätt igår och körde då:

Korv
Paprikapulver och hel paprika
Tomatpure
Hackad Chili
Lök
Vitlök
Senap
Creme Fraiche
Lite buljong, vatten och S o P

En höjdare..!
2005-12-17, 17:12
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Borstjt? Det är juh rödbetssoppa! Det är Rysslands nationalrätt. Det ska vara supergott, finns det nån restaurang i Sthlm som serverar det?

Ja, då är det Ukraina som har biffstroganoff.
Soppan ska vara relativt lätt att göra själv.
2005-12-17, 17:33
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Ater ni eran korvstroganaoff med ris eller pasta..?

Sjalv gillar jag bada...

Pasta, definitivt.
2005-12-17, 20:41
Medlem
Knudsons avatar
Satan vad gott det blev. Körde på Santa Maria stroganoffmix. Slängde i cream fraiche peppar och tomatpure. Körde med ris till. Detta rekommenderas starkt .
2005-12-17, 20:45
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Satan vad gott det blev. Körde på Santa Maria stroganoffmix. Slängde i cream fraiche peppar och tomatpure. Körde med ris till. Detta rekommenderas starkt .

Bra val, jag tycker inte knorr är något vidare.

Helvete, byhålan jag bor i stänger affärerna kl 20, jag får inte äta korvstroganoff idag m.a.o.
2005-12-18, 09:22
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Ja, då är det Ukraina som har biffstroganoff.
Soppan ska vara relativt lätt att göra själv.

Hur det är med Ukraina vet jag inte men receptet skapades av en fransk kock som jobbade åt en rysk adelsman. Vi hade uppe det hela i en annan tråd för länge sen och då rotade jag fram originalrecpetet.

Serveras varken med ris eller pasta utan med strawpotatis (väldigt tunn pommes).

Beef Stroganov

Ingredients
1 tablespoon of powdered mustard
1 tablespoon of sugar, 2 teaspoons of salt
4 to 5 tablespoons of vegetable oil
4 cups of finely sliced yellow onions separated into rings
1 pound of fresh mushrooms, thinly sliced lengthwise
2 pounds of fillet of beef, trimmed of all its fat
1 teaspoon of freshly ground black pepper
1 pint of sour cream

Description
Bef Stroganov, created by a French chef, is a blend of favorite Russian foods ---fine beef, plump mushrooms, yellow onions---served in a spicy sour cream sauce and customarily strewn with crisp straw potatoes. Created in the late 19th Century of a Russian count, bef Stroganov has become one of the famous dishes of this world. The recipe that follows is the classic Russian version. The numerous European and American variations called beef Stroganov do not in any sense reproduce the dish as it originally made.

Method
In a small bowl combine the mustard, 1½ teaspoons of sugar, a pinch of salt and enough hot water (perhaps a tablespoon) to form a thick paste. Let the mustard rest at room temperature for about 15 minutes. Heat 2 tablespoons of the oil in a heavy 10- to 12- inch skillet over high heat until a light haze forms above it. Drop in the onions and mushrooms, cover the pan, and reduce the heat to low. Stirring from time to time, simmer 20 to 30 minutes, or until the vegetables are soft. Drain them in a sieve, discard the liquid and return the mixture to the skillet. With a large, sharp knife cut the fillet across the grain into 1/4 inch-wide rounds. Lay each round on a board and slice them with the grain into 1/4-inch-wide strips. Heat 2 tablespoons of oil in another heavy 10- to 12-inch skillet over high heat until very hot but not smoking.Drop in half the meat and, tossing the strips constantly with a large spoon, fry for 2 minutes or so until the meat is lightly browned. With a slotted spoon transfer the meat to the vegetables in the other skillet and fry the remaining meat similarly, adding additional oil if necessary. When all the meat has been combined with the vegetables, stir in the remaining salt, pepper and the mustard paste. Stir in the sour cream, a tablespoon at a time, then add the remaining 1/2 teaspoon of sugar and reduce the heat to low. Cover the pan and simmer 2 or 3 minutes, or until the sauce is heated through. Taste for seasoning. To serve the dish, transfer the contents of the pan to a heated serving platter and, if you like, scatter straw potatoes over the top
2005-12-18, 11:01
Medlem
jaha jovissts avatar
Fantastiskt att det finns mix för något så enkelt som korvsås.

*Ta fram kastrull, häll i en cm ris, täck med 4-5 cm vatten (ca, det går bra att fylla på mer om det kokar torrt. Koka upp låt puttra på svag värme.

*Stek korv, med hackad lök om man vill, krydda salt peppar, för fylligare smak byt ut salt mot buljongpulver av något slag: Här har du grunden i många såsiga maträtter, first base, jag ska exemplifiera sen.

*Ok, nu ska korven simma i sås, välj grädde, creme fraiche, nån föreslog gräddfil(har jag aldrig provat), det är tom möjligt att använda mjölk i nödfall.
Häll i, rör om, ta fram ketchup flaskan och spruta i ungefär dubbelt så mycket ketchup som du tror (det ska bli rätt rosa färg), blanda allt. Viktigt: smaka av. förmodligen kommer du inte behöva reda såsen men blir det blaskigt strö över mjöl eller häll i maizena(ska du ha hemma, alltid).

*ät.

Vill du göra annan mat, gör likadant:

Stek tex fläskfile med champinjoner, krydda (lite)salt peppar, häll på grädde (matlagnings), häll i soja tills det ser snyggt ut (var lite försiktig med soja, blir det för mycket går det ej att rädda)

Servera med pasta.

Så här kan man göra en mycket snabb och smaklig rätt när som helst, perfekt ungkarlsmat, går lika fort som att köpa pizza.
2005-12-18, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slippy

Det rä sktigott. Gjorde det en gång när jag jobbade i Köket på en resturang nere i stan i Malmö, de va inte heller så svårt att göra heller. in på tasteline.se å kolla receptet.
2019-04-10, 09:40
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag låser denna tråden och hänvisar till den aktiva tråden: (FB) Tips på god korv stroganoff

/Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in