Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-03, 16:43
  #13
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tack för era svar i.a.f!

Kan lägga in en notis, för mig o alla andra ost-forskare, att en ost på 500 g som legat i ett omkring nollgradigt kylskåp i lite mer en ett dygn, bör tas ut för att rivas efter ca 2 timmar, annars blir den för mjuk! Jag rev den efter ca 3 timmar igår, o då var den något för mjuk, men ingen frusen kärna.
Citera
2018-01-03, 17:06
  #14
Medlem
Ja, det är variation på uppgifter och nivå på denna sida!
En del löjligt enkla, en del lagom avancerade och en del svåra. Och en del roliga som denna!
Citera
2018-01-03, 17:24
  #15
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack för era svar i.a.f!

Kan lägga in en notis, för mig o alla andra ost-forskare, att en ost på 500 g som legat i ett omkring nollgradigt kylskåp i lite mer en ett dygn, bör tas ut för att rivas efter ca 2 timmar, annars blir den för mjuk! Jag rev den efter ca 3 timmar igår, o då var den något för mjuk, men ingen frusen kärna.
Du glömde nämna rumstemperatur vid upptining. Vi får anta (finare ord för att gissa) att du har 21*C hemma.
Delta-T mellan nollgradigt och rumstemperatur är av största intresse.
Citera
2018-06-19, 13:46
  #16
Medlem
Mulla Krekars avatar
Nu kommer jag med nya klurigheter!

Jag köpte mig en plocksallad på runt 800 g idag, den innehåller; Makaroner, ost, kyckling, räkor o ägg. Jag köpte den, ca 12:30 o skulle tippa på att temperaturen låg på ca 12 ºC. Cyklade hem o ställde in den i mitt alldeles för kalla kylskåp, ca -2 ºC kallt. Tänkte äta den ikväll, så jag undrar vid vilken tid jag ska plocka ut den, o låta den bli lite varmare, om jag har ca 25 ºC här i rumstemperatur?

Då de olika ingredienserna kanske har olika fryskoefficient, så måste allt hinna tina, men inte bli för varmt. En liknande gång var äggen frusna, så det är väl de som tinar sist.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback