Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-14, 11:51
  #1
Medlem
hej, den enda kontakten jag har när det gäller ADHD och mediciner är när det gäller barn, och det är väl inte samma sak som med vuxna.

man påstår sig leva ett hederligt liv utan några missbruk i bakgrunden. personen har blivit anklagad för att ta andra droger men nekar till detta och påstår att hon lämnar regelbundna drogtester för att hon har ADHD och äter piller för detta.

stämmer verkligen detta? tar sjukvården drogprover på alla vuxna? eller är det bara snack. som jag ser det är det för att de har misstanke om drogproblem, eller att det har funnits ett problem och därför görs detta prov?


Men är det någon som vet?
Citera
2016-12-14, 12:15
  #2
Medlem
Kajahs avatar
Japp. Man får lämna prover regelbundet om man som vuxen står på centralstimulantia. Man kollar även blodtryck, puls och gör någon gång per år ekg för att kolla så inte hjärtat tar stryk.
Citera
2016-12-14, 12:42
  #3
Medlem
Jag har varit på förmöten för att göra en utredning. Redan där gjordes pissprov och de informerade om att regelbundna tester skulle göras under utredningen. Hur det är efter vet jag inte men det är väl inte omöjligt.
Citera
2016-12-14, 14:15
  #4
Medlem
storytellers avatar
Det förekommer och verkar vara en ganska ny procedur i vissa delar av Sverige. Jag vet en som tog CS i säkert fyra år som vuxen innan den behövde lämna pissprov.
Citera
2017-01-09, 07:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Japp. Man får lämna prover regelbundet om man som vuxen står på centralstimulantia. Man kollar även blodtryck, puls och gör någon gång per år ekg för att kolla så inte hjärtat tar stryk.

Jag har aldrig lämnat ett enda urinprov hos psykiatrin för att få ut min concerta, varken innan/under utredningen 2009 eller någon gång sedan dess och då har jag även berättat för min överläkare att jag blev gripen för innehav av kokain och att han då ställde upp och vittnade i rättegången.

Så det där med regelbundna prover har jag faktisk inte stött på någon som har råkat ut för även om man måste lämna prov för att få påbörja en utredning om adhd.

Dock så tror jag att de vill veta om man har haft missbruk tidigare för att det styr över vilken medicin man får som jag förstår det åtminstone.
Citera
2017-01-17, 21:56
  #6
Medlem
Hur är det nu för tiden med blodprov och urinprov när man ska träffa en psykiatriker för utskrivning av medicin mot ADHD. Har gått hela utredningen, ska bara få medicinen nu och undrar om de tar prover hos psykiatriken.
Citera
2017-01-18, 10:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energy-Andersson
Hur är det nu för tiden med blodprov och urinprov när man ska träffa en psykiatriker för utskrivning av medicin mot ADHD. Har gått hela utredningen, ska bara få medicinen nu och undrar om de tar prover hos psykiatriken.

No one??
Citera
2017-01-19, 21:30
  #8
Medlem
J.H.s avatar
De tar prover om de känner för det eller finns misstanke.

Du får säkerligen fylla i ett papper om att du när som helst kan få lämna nya kissprov för att få fortsätta medicineringen.
Du får ej heller ha ett pågående missbruk då du startar behandlingen.

Sen är det upp till läkare/sköterska att se till att det följs.
Citera
2017-01-20, 01:53
  #9
Medlem
Bara tagit prov en gång på 3-4 år och det var innan jag fick den utskriven.
Citera
2017-01-26, 03:27
  #10
Medlem
Olika mottagningar har olika rutiner. En del kräver det vid varje besök, och skriver inte ut ny medicin förrän det har gjorts.
Citera
2017-01-26, 04:34
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Olika mottagningar har olika rutiner. En del kräver det vid varje besök, och skriver inte ut ny medicin förrän det har gjorts.
Och det finns mottagningar som aldrig vill testa urinen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback