Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-14, 05:39
  #1
Medlem
Jag är singel utan barn. Jag har igen möjlighet att dra VAB-kortet så fort det blir obekvämt på jobbet. Vilket kort ska jag dra?
Citera
2016-12-14, 06:05
  #2
Medlem
dwgs avatar
Det är bara att kolla om vab personen har sjukanmälan sitt barn.
Citera
2016-12-14, 06:23
  #3
Medlem
AA-suiteds avatar
Skär av dig foten så får du ledigt en stund.
Citera
2016-12-14, 06:33
  #4
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatbox
Jag är singel utan barn. Jag har igen möjlighet att dra VAB-kortet så fort det blir obekvämt på jobbet. Vilket kort ska jag dra?
Du ska inte "dra något kort", din jävla sosse. Vill du vara ledig får du söka semester som alla andra. Sjukanmäler dig har du ju en karensdag som du inte tjänar pengar på så det gissar jag att du vill undvika.
Citera
2016-12-14, 06:42
  #5
Medlem
borrizs avatar
Är du sjukskriven enligt smittskyddslagen (du har dragit på dig böldpest) eller livsmedelslagen (kock som har fått vinterkräksjuka) så kan du ha rätt till smittbärarpenning, det innebär att du slipper karensdag.
https://www.forsakringskassan.se/arb...ing_vid_smitta

Ebola eller böldpest är en fråga om Svarte-Petter, men det är en annan diskussion.
Citera
2016-12-14, 07:51
  #6
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
.
Nope. Om du läst på den sidan du själv länkade till, smittbärarpenning ges enbart om du bär på en rå smitta (dvs utan tillhörande sjukdom/symptom).
Det kan handla om en smitta som inte inkuberats än, eller att du bär på en smitta som inte "biter" på dig, men som smittar vidare.

Du skall altså vara fysiskt frisk men smittsam, för att få smittbärarpenning.
Det är med andra ord ett fåtal diagnoser som ger rätt till smittbärarpenning.

Om du till följd av smittan fått en sjukdom (böldpest eller vinterkräksjuka) så är det normal sjuklön & sjukpenning med karensdag som gäller.
För att citera FK:
Citat:
Om den anställda är sjuk i en smittsam sjukdom och inte kan arbeta har hon eller han i stället rätt till sjuklön de första 14 dagarna och sjukpenning från och med den 15:e dagen i sjukperioden. Den första dagen i sjuklöneperioden är en karensdag och då betalas ingen ersättning ut.

Sedan är det säkerligen mycket fusk med detta, dvs att folk som fått reda på att de pga smittskyddslagen eller livsmedelslagen, inte får arbeta, säger att de mår bra fast de egentligen inte gör det, för att slippa karensdag och ta ut smittbärarpenning istället.
Det är givetvis straffbart som med allt annat fusk.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2016-12-14 kl. 07:54.
Citera
2016-12-14, 09:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Du ska inte "dra något kort", din jävla sosse. Vill du vara ledig får du söka semester som alla andra. Sjukanmäler dig har du ju en karensdag som du inte tjänar pengar på så det gissar jag att du vill undvika.

Så du har ingen aning om hur många som drar VAB-kortet och utnyttjar systemet? Det var poängen med min tråd
Citera
2016-12-14, 09:40
  #8
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatbox
Jag är singel utan barn. Jag har igen möjlighet att dra VAB-kortet så fort det blir obekvämt på jobbet. Vilket kort ska jag dra?
Psykkortet.
Tyvärr får du vänta till du har barn o nu ska jag gå mot strömmen. Mina barn är 90-talister o jag fick barn när jag var ung.
Redan under graviditeten berättade mina arbetskamrater hur man fuskar med VAB
För mig är VAB o fusk med deklarationen en självklarhet av saker man får fuska med. Jag kan till o med motivera VAB-fusk.
Det är skitjobbigt att vara förälder o det är en Svensk rättighet att få ledigt ibland

Så bida din tid. Även du kommer få chansen att fuska med VAB
Citera
2016-12-14, 09:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatbox
Så du har ingen aning om hur många som drar VAB-kortet och utnyttjar systemet? Det var poängen med min tråd

Hur menar du nu? om inte barnen är sjukanmälda är det ett fusk och inte ett "kort man kan dra"

Det låter som om du letar genvägar och hela tiden känner dig berättigad till saker, gör rätt för dig istället.
Citera
2016-12-14, 13:44
  #10
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag förstår inte. Vad är "VAB-kortet" för något? Jag tycker det är fantastiskt att arbeta, snacka om avkoppling i jämförelse med att ha en understimulerad unge att ta hand om.

Det där förstår man inte innan man själv är förälder, hur otroligt stressande det är att vara hemma med en 1,5-åring som hellre lekt med sina kamrater och som försöker äta allt som kan fastna i halsen, som ska riva ut alla pinaler från sina platser och som jagar hunden. Jag älskar mitt barn men det blir bara understimulerat och tjurigt utan förskolan.

Jag har haft turen att kunna lämna barnet hos mina svärföräldrar vid VAB så att jag ändå kunnat jobba hittills. Så jag har noll förståelse för vad diskussionen ens handlar om?
Citera
2016-12-14, 14:25
  #11
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag förstår inte. Vad är "VAB-kortet" för något? Jag tycker det är fantastiskt att arbeta, snacka om avkoppling i jämförelse med att ha en understimulerad unge att ta hand om.

Det där förstår man inte innan man själv är förälder, hur otroligt stressande det är att vara hemma med en 1,5-åring som hellre lekt med sina kamrater och som försöker äta allt som kan fastna i halsen, som ska riva ut alla pinaler från sina platser och som jagar hunden. Jag älskar mitt barn men det blir bara understimulerat och tjurigt utan förskolan.

Jag har haft turen att kunna lämna barnet hos mina svärföräldrar vid VAB så att jag ändå kunnat jobba hittills. Så jag har noll förståelse för vad diskussionen ens handlar om?

Att vabba fast ungen inte är sjuk

E de inte rätt uppenbart

Och har du verkligen aldrig stött på detta i arbetslivet
Citera
2016-12-14, 14:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Att vabba fast ungen inte är sjuk

E de inte rätt uppenbart

Och har du verkligen aldrig stött på detta i arbetslivet

Jo det kommer nog inte fram på dagis, håller du en frisk femåring hemma ett par dager så kommer barnet definitivt att försäga sig, om du inte sjukar barnet kommer arbetsgivaren upptäcka... När du har barn själv kommer du att förstå hur snett du ser på världen och alla dess orättvisor som bara drabbar dig hela tiden...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback