Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-14, 00:01
  #1
Medlem
Nu är det ett bra tag kvar men det gäller att förbereda sig i tid. Jag söker in till civilingenjörsprogrammet inom datateknik eller IT på Chalmers ht17. Tanken är att ta ut en kandidat vid det tredje året och läsa en master's degree inom computer science i USA. Undrar om någon här på forumet gjort något liknande? Vad tyckte du om GRE testet, svårt? Hade du forskningerfarenhet redan under kandidaten? Ett stort problem är kostnaden då grad school också oftast är dyrare. Men som jag förstått det finns det ett flertal stiftelser i Sverige som delar ut pengar till de som läser på avancerad nivå?

Alla erfarenheter och tankar uppskattas!
Citera
2016-12-27, 20:58
  #2
Medlem
Jag gjorde just det du vill göra med skillnaden att jag läste ett renodlat kandidatprogram i Sverige (inom bygg) och åkte sedan över till USA för min master.

GRE-provet var inte speciellt svårt om man varit vaken under sin högskoletid. Jag har aldrig varit någon mönsterelev men gjorde ändå bra ifrån mig. Den kvantitativa delen hamnade jag bland topp 20% (om jag minns rätt), däremot var jag betydligt sämre på språkdelen. Överlag fick jag ett ganska bra snitt som gott och väl räckte till de universitet jag sökt. Var medveten om att vissa universitet har en minimigräns för varje del, medan vissa endast kollar på snittet.

Jag hade ingen forskningserfarenhet från kandidaten (om man inte kan kalla exjobbet för forskning).

Gällande kostnaden så är det definitivt ett stort hinder. Visst går det att söka stipendier men det är stor konkurrens och jag lyckades bara skrapa ihop några mindre. Från förra hösten ger CSN lån för studieavgiften upp till (tror jag) 350.000:-. Beroende på vilket universitet du söker så kan det nästan täcka hela studieavgiften för båda åren.
Eftersom du är ute i så god tid så rekommenderar jag att du börjar spara redan nu för att ha till en eventuell mellanskillnad. Jag började satsa ordentligt ungefär 2 år innan jag åkte och hann spara ihop en hel del under den tiden. Kom också ihåg att boendekostnaderna varierar kraftigt mellan olika städer. I vissa städer räcker inte CSN ens till hyran medan i andra kan man leva ganska gott.

Jag läste vid ett mindre känt universitet som givetvis var mycket billigare än en IVY-league skola, men såhär i efterhand så har jag inget negativt att säga om det. I mina ögon så fick jag en mycket bra utbildning och en erfarenhet för livet.

Beroende på vart du vill läsa så varierar givetvis kraven och kostnaderna. Mitt råd är att inte låsa in dig på kända universitet utan var öppen för mer okända universitet och städer. Det är fullt möjligt att åka över och läsa master utan att komma frän en välbärgad familj som kan ge hjälp ekonomiskt. Vänder du sedan hem till Sverige igen är valet av universitet mindre viktigt än det faktum att du faktiskt läst utomlands.
Men allt beror givetvis på vilka ambitioner du har med karriären.
__________________
Senast redigerad av MrRosen 2016-12-27 kl. 21:01.
Citera
2017-01-05, 06:20
  #3
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Nu är det ett bra tag kvar men det gäller att förbereda sig i tid. Jag söker in till civilingenjörsprogrammet inom datateknik eller IT på Chalmers ht17. Tanken är att ta ut en kandidat vid det tredje året och läsa en master's degree inom computer science i USA. Undrar om någon här på forumet gjort något liknande? Vad tyckte du om GRE testet, svårt? Hade du forskningerfarenhet redan under kandidaten? Ett stort problem är kostnaden då grad school också oftast är dyrare. Men som jag förstått det finns det ett flertal stiftelser i Sverige som delar ut pengar till de som läser på avancerad nivå?

Alla erfarenheter och tankar uppskattas!

Jag korde igenom allt via Community College, State College, och University. Stora grejor att tanka pa:
- Skall du bo pa skolan eller utanfor? Kommer du behova bil eller inte?
- Kommer du behova betala "Out of state" tuition eller inte
- Hur latt/svart kommer du ha med fack-sprak (engelska vs svenska termer)
- MrRosen has ratt i att folk ofta tanker pa att de skall ga pa en Ivy League skola. Behovs inte; du kan fa ruggigt bra jobb/utbildning anda.
- Varfor vill du ta en Masters i USA vs mot Sverige
- GRE - Kolla efter vilka skolor som kraver vad. Vissa kollar in provet i helhet, andra tar olika delar, somliga behover inte GRE.
- Grejor som gor att du star ut (publikationer etc) samt rekommendationer ifran larare ar alltid bra att ha.
- Borja kontakta olika skolor/larare tidigt for att fraga olika saker. Kultivera kontakter i god tid.

- Rakna inte pa att du kommer fa stipendier automatiskt.
Citera
2017-01-05, 06:38
  #4
Avstängd
Skall du göra via utbytesprogram via HHS eller KTH. Kanske Uppsala eller Lund fungerar. Får du in en fot.
Annars får du du ta GMAT samt GRE och visa att du platsar.
Finns inga genvägar.
Lycka till.
Citera
2017-01-05, 12:24
  #5
Medlem
Tack för svaren!

Ivy league skolorna är inget som jag direkt satsar på, dessa kräver oftast förutom bra GPA och GRE score också att man har forskat och liknande under sin bachelor för att man ska ha chans att bli antagen. Detta med forskningserfarenhet under sin bachelor verkar vara svårt att få på Europeiska universitet, verkar vara mycket mer populärt på de Amerikanska universiteten. De skolor som jag siktar emot är stora state universities. T.ex UW Madison, University of Arizona, ASU, AU, UF, SJSU, TAMU, VT och NCSU. Finns oftast TA scholarships och liknande för graduate studenterna, självklart inte garanterat att få ett.

För att besvara @Twoswords frågor. Varför jag vill ta en master's i USA istället för i Sverige är det pga OPT och h1b lotteriet. Efter avslutad master's i USA har man rätt till att jobba 12 månader via OPT, eftersom CS är en STEM major kan man förlänga OPT tiden till 32 månader. Det finns totalt 65k h1b visas varje år i USA som företag kan använda för att sponsra sina anställda med. Men med ca 190k ansökningar om sponsring för anställda varje år blir det ett lotteri om dessa 65k visas. Det finns dock 20k till h1b visas som är exklusvia till dom som har antingen en master's degree eller Phd från ett amerikanskt universitet. Detta betyder att der är mycket lättare för någon med en master's degree från USA att vinna ett visa än någon som bara har en bachelor's degree. Jag vill alltså inte tillbaka till Sverige eferåt.

Jag kommer behöva betala OOS tuition då jag inte är Amerikansk medborgare och resident i någon stat.

Tre stycken rekommendationsbrev brukar vara standard att ha till sin ansökan har jag sett, något som jag definitivt ska se till att fixa under mina år på universitetet i Sverige.

Gör man oftast klar ett master's program på 30 units på ett år eller är det två år? 30 units är ju ett år av studier på undergraduate nivå, är det samma på graduate nivå? På de flesta universiteten finns 2 stycken olika masters degrees, nämligen "Masters of science in computer science(MSCS)" och "Masters of computer science(MCS)". På TAMU's hemsida står följande för MSCS "The Master of Science in Computer Science (MSCS) is a research degree. A thesis and final examination (thesis defense) are required. Students who complete the MSCS may file a Letter of Intent requesting admission to the PhD program." och följande för MCS "The Master of Computer Science (MCS) should be thought of as a professional, terminal degree. This degree does not include a thesis, project, or final examination.". Vilket program är att föredra om man inte vill fortsätta med en Phd eferåt utan man vill hellre börja jobba? I Sverige har vi väl bara det första alternativet?
Länkar till TAMU https://engineering.tamu.edu/cse/aca.../degrees/cs/ms
https://engineering.tamu.edu/cse/aca...degrees/cs/mcs
Citera
2017-01-08, 22:47
  #6
Medlem
Twoswordss avatar
ItsBlueno: Masters kor man vanligen 9-12 credits per semester beroende pa utbildning och tempo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback