2016-12-14, 00:01
Medlem
GlittrigAliens avatar
Jag var hos en läkare igår på vårdcentralen för att jag mår dåligt. När jag i efterhand tittade i min journal ser jag att h*n antecknade att jag "gav enstaka svarsleenden, bra formell kontakt men sämre emotionell". Vad tror ni h*n menar med det?

Fick påbörja antidepressiv behandling med 50mg (fick 100 tabletter) seraratralin mylan.

Vad tror ni hon menade med kommentarerna? Är det vanligt att börja med antidepressiva redan efter första läkarbesöket utan att det har gjorts någon utvärdering?

Tack på förhand för att ni hjälper en nybörjare
Citera
2016-12-14, 00:09
Medlem
Läkaren har gjort en bedömning och det är nog rätt att började någon form av medicinering..
God formell kontakt är att du möter blicken och ger gensvar på liknande sätt. Emotionell kontakt är hur du kan kommunicera verbalt och fysiskt om ditt mående. Om du talat spontant och liknande. Att man skriver att du ger svarsleende för att det försvinner vid väldigt djup depression. Ett sätt att mäta kan man säga. Lycka till. Och be gärna om en samtalskontakt.
Citera
2016-12-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigAlien
Jag var hos en läkare igår på vårdcentralen för att jag mår dåligt. När jag i efterhand tittade i min journal ser jag att h*n antecknade att jag "gav enstaka svarsleenden, bra formell kontakt men sämre emotionell". Vad tror ni h*n menar med det?

Fick påbörja antidepressiv behandling med 50mg (fick 100 tabletter) seraratralin mylan.

Vad tror ni hon menade med kommentarerna? Är det vanligt att börja med antidepressiva redan efter första läkarbesöket utan att det har gjorts någon utvärdering?

Tack på förhand för att ni hjälper en nybörjare
Det ör standard åtgärd sertralin atarax etc sen klättrar stegen i starkare preparat ja det är vanligt att dom skriver ut sånt snabbt
Citera
2016-12-14, 08:29
Medlem
Doleos avatar
Jag blir helt galen när jag hör att läkare på vårdcentralerna, utan psykiatrisk kompetens skriver ut antidepressiv medicin. Vad är det för jävla tramsdiagnos?!! Vad är anledningen till att du gick till VC, hur mår du, har du ångest, känner du dig deprimerad, osv. Sertralin är en ganska "heavy duty medicin", mycket biverkningar och svåra utsätttningsbesvär om man slutar tvärt. Fick du någon information om detta av din läkare som skrev ut receptet?

Kolla in den här tråden: https://www.flashback.org/t2791683

Tänk efter, behöver du verkligen den här medicinen. Egentligen tycker jag att du borde kontakta psykiatrin i ditt område och få en professionel diagnos av en utbildad psykiatiker och höra vad denne säger. Tyvärr är det inte heller någon garanti, det finns idiotiska rötägg inom psykiatrin också, men chansen är större att du träffar någon som är kvalificerad att ställa diagnoser och skriva ut rätt medicin, om det är det du verkligen behöver. En läkare som kan informera dig om fördelarna och nackdelarna när det gäller antidepressiv medicin, som kan förklara hur man påbörjar medicineringen och avslutar den korrekt.
Citera
2016-12-14, 21:37
Medlem
Det skrivs ut massor av psykofarmaka, både inom primärvården och psykiatrin. Livsproblem och olust ges felaktigt diagnoser. Mediciner kan med måtta och omdöme vara förträffliga, men inte som ett ensamt eller alltid den första åtgärden. Dock är förväntningarna och vårdens mentalitet den att snabbt och enkelt "fixa" problem med tabletter. Det skapas en massa problem och kostnader med den sortens lättsinne.

"svarsleenden" - förmodligen menades att du svarade med leenden på läkarens leenden eller annat som kunde tänkas motivera den sortens respons hos dig.

Formell kontakt handlar om patientens förmåga att ge sakupplysningar, alltså rent verbala och informationsbärande utbyten i dialogen.

Emotionell kontakt handlar om mer icke-verbala aspekter av kommunikationen, samspelet, såsom att ge och ta på ett naturligt vis i dialogen, verka närvarande och följa gängse outtalade regler i kommunikationen. Givetvis kan den emotionella kontaktens kvalitet visa sig även verbalt, men då handla om tonfall, färgning av affekter mm, snarare än de rent semantiska sakupplysningarna.

Psykstatustagande sker ganska godtyckligt men blir åtminstone meningsfullt för läkaren själv, om vederbörande använder sin systematik gång på gång i ett invant sätt. Förhoppningsvis använder sig vederbörande av definitioner av nyckelbegreppen som är vedertagna eller majoriteten kollegor skulle kunna skriva under på. Statustagandet bygger helt enkelt på patientens uppenbarelse enligt läkarens "objektiva" iakttagelse där och då, i samtalssituationen / undersökningsrummet; patientens status kan därför vara något helt annat både före och efter den situationen. Läkaren bygger förhoppningsvis inte sin bedömning enbart på status, utan också anamnes och annan information. Anamnes är helt enkelt patientens (eller ett ombuds) berättelse - om sina besvär, symptom osv, för vilket vederbörande söker. Det är generellt viktigt med ett fylligt anamnestagande. En aspekt av ett fylligt anamnestagande kan vara att samtalen får en förhörsliknande prägel; eftersom tiden är knapp och läkaren vet vad vederbörande behöver för att inhämta väsentlig info, genom frågor och följdfrågor. Har man gjort detta noggranna jobb redan vid första besöket, har man lagt grunden för bästa möjliga förutsättningar att ringa in diagnosen och ej sällan även etiologin.
Citera
2023-06-06, 16:23
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aro8
God formell kontakt är att du möter blicken och ger gensvar på liknande sätt. Emotionell kontakt är hur du kan kommunicera verbalt och fysiskt om ditt mående. Om du talat spontant och liknande.

Nej, det är tvärt om. Formell kontakt är hur väl du kan kommunicera muntligt, din vilja till att föra en kommunikation, om du kan följa en röd tråd i samtalet. Om du klarar av att hälsa normalt.

Emotionell kontakt är hur väl ansiktsuttryck, känslomässig stämmining återspeglar det som sägs. Att vara väldigt behärskad under ett samtal ger ingen god emotionell kontakt.

källa här: https://www.medinsikt.se/psykiatri/d...ska-samtalet/2
Citera
2023-06-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej, det är tvärt om. Formell kontakt är hur väl du kan kommunicera muntligt, din vilja till att föra en kommunikation, om du kan följa en röd tråd i samtalet. Om du klarar av att hälsa normalt.

Emotionell kontakt är hur väl ansiktsuttryck, känslomässig stämmining återspeglar det som sägs. Att vara väldigt behärskad under ett samtal ger ingen god emotionell kontakt.

Tråden är 7 år gammal och det var 6 år sedan personen du citerar loggade in på Flashback.
Citera
2024-07-11, 18:11
Medlem
Naram-sins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Du har fel, ”ögon kontakt” är en del av den formell kontakten; dvs formella kontakten är god om patienten möter en med blicken, hälsar, följsam i planering m.m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in