Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-13, 19:45
  #1
Medlem
Pors3b-s avatar
Hej

Jag bor i en studentlägenhet försedd med bredband från Bredband2, där jag har fiber direkt i väggen.

Sedan en vecka har jag haft problem med att min internetuppkoppling bryts oregelbundet. När jag kör Windows verktyg för felsökning så får jag bara "Windows could not automatically detect this network's proxy settings".

När jag försöker att gå in på en sida via webbläsaren så står det att sidans DNS inte hittades.

Dessa problem uppstår på alla enheter kopplade till routern, d.v.s. både min stationära dator (trådad) och alla enheter som är kopplade via WiFi får detta problem. Om jag startar om routern via web interface så försvinner problemet på en gång! Men det återkommer sedan. Routern är en ASUS RT-N12 D1.

Om jag kopplar min stationära dator direkt till fiberuttaget i väggen så fungerar allt prima.

Jag har prövat att uppgradera till senaste firmware på min router, starta om routern manuellt, ställa in att autoupptäcka DNS både i Windows och på routern.

Värt att tillägga är att varje gång jag återfår uppkopplingen efter en omstart av routern, så kommer följande felmeddelande upp:
Kod:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=219472&clcid=0x409 

Class not registered

Hur ska jag gå vidare? Har min router pajjat, eller går det att lösa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback