Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-13, 19:19
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Hej, jag frågar för en kompis räkning. Hon studerar till ekonom och söker typ sommarjobb mm, och har varit inne lite på att jobba på Forex (valutaväxling dvs.). Dock drar hon sig från att söka jobb där då hon hört att det ska vara dålig arbetsmiljö.

Bland annat har hon hört av kompisar som jobbat där att det är rätt mkt mobbning och elaka chefer/medarbetare. Tydligen "hjärntvättas" man in i organisationen och får inte komma med synpunkter på något.

Ryktet säger även att karriärmöjligheterna inte är så bra, pga att det är svårt at klättra vidare (hon tänkte alltså ta ett sommarjobb under studierna men ev fortsätta efter examen). Någon som jobbade där sa även att det inte känns så professionellt i rekrytering/personal.

Stämmer dessa rykten? Min kompis är alltså tveksam om hon ska jobba där, kan någon som jobbat på Forex bekräfta eller dementera?
Citera
2016-12-13, 19:40
  #2
Avstängd
53280s avatar
Dom bruka ha hjärndöda medarbetare som t.ex ta ut avgift när man sätter på danske bank.
Citera
2016-12-14, 01:20
  #3
Medlem
Redors avatar
Ända sedan Forex fick Finansinspektionen på sig och fick böta för att man b.la inte skötte kontroll vid valutaväxling på ett tillfredställande sätt, så har alla som jobbar där blivit nitiska och hela organisationen lever numera på vara misstänksamma mot allt och alla som ska växla eller har bankaffärer.

Personligen har jag slutat använda Forex vid valutaväxling och väljer hellre mitt lokala växlingkontor dels pga avsaknaden av avgifter, bättre kurs, slipper visa leg som registeras i ett system och att man slipper redogöra för den nitiska paragraryttaren bakom pansarglaset varifrån och hur man fått sin utländska valuta som man vill växla. Antar att dessa hårda och paranoida riktlinjer gör det rätt pissigt att jobba där. Även om de enligt lag måste ställa frågor vid valutväxling för att förhindra penningtvätt och om det finns misstanke om det, så innebär inte det att man måste ifrågasätta allt och alla.
Citera
2016-12-14, 07:27
  #4
Medlem
Men det är många fräscha bruuudaar som jobbar där.

Mina erfarenheter av personalen är att de är trevliga
Citera
2017-04-13, 17:53
  #5
Medlem
Missplacedgunks avatar
Jag jobbade där i 5 år. Det räckte.. Sure det var ett bra första jobb men man blev som sagt hjärntvättad.

Folk går till höger och vänster, jävla rullning på personal.

Men, det går att klättra. Kommer man in på HQ har man det inte så dåligt, Kornhamnstorg 4 är rätt nice.. Så om man är en duktig försäljare kanske man kan ta sig in ann en bättre tjänst.
Citera
2017-04-15, 07:55
  #6
Avstängd
53280s avatar
Forex Personal är verkligen lobotomerade skräp människor... Jag skrev på skoj fjollträsk istället för Stockholm på en inbetalningsblankett, idioten som inte ens tillhörde den Svenska folkstammen ville att jag skulle skriva om blanketten.
Citera
2017-04-15, 19:30
  #7
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Forex Personal är verkligen lobotomerade skräp människor... Jag skrev på skoj fjollträsk istället för Stockholm på en inbetalningsblankett, idioten som inte ens tillhörde den Svenska folkstammen ville att jag skulle skriva om blanketten.

Så för att man inte har samma "humor" som du är man lobotomerad?

Har man någon som helst IQ vet man när det passar sig att skämta och när det inte gör det.

Bankerna har ständigt hårdare krav att övervaka, identifiera och ev. avslöja lagbrott typ money laundring och då är det knappast för mycket begärt att man kommer med riktiga uppgifter vid pengatransaktioner...

Så kommer du och säger det är fel på personalen för att ditt malplacerade försök att vara rolig inte föll i god jord?
Citera
2017-04-16, 06:24
  #8
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Så för att man inte har samma "humor" som du är man lobotomerad?

Har man någon som helst IQ vet man när det passar sig att skämta och när det inte gör det.

Bankerna har ständigt hårdare krav att övervaka, identifiera och ev. avslöja lagbrott typ money laundring och då är det knappast för mycket begärt att man kommer med riktiga uppgifter vid pengatransaktioner...

Så kommer du och säger det är fel på personalen för att ditt malplacerade försök att vara rolig inte föll i god jord?

Om det står fjollträsk istället för stockholm har knappast någon betydelse. Det är alltif inkvorterade,halv apor som gör fel och inte vet att t.ex insättningar på danske bank skall vara avgift fria.
Citera
2017-05-04, 16:35
  #9
Medlem
pinger99s avatar
Nu får VD sparken på dagen.

https://www.svd.se/forex-vd-sparkas--far-ga-pa-dagen

Någon som vet den riktiga orsaken?
Citera
2017-05-05, 00:03
  #10
Medlem
Säkert Rolf Friberg som ligger bakom detta.
Han är Sveriges Donald Trump.
Citera
2017-05-05, 00:21
  #11
Medlem
tigerrakets avatar
Det skiljer sig mycket från kontor till kontor. Vissa kontor är nitiska, de mindre som ligger ute i de mindre orterna brukar vara snällare. Men så är också Swedbank. Allt beror på vilken man besöker.

Sen finns det ju privata aktörer som har ett växlingskontor med Western Union på orten, som har gjort en lokal som ser EXAKT ut som Forex. Med samma design på fönsterreklamen, och färgsättning inne i lokalen är densamma. Det enda som skiljer sig är den Lilla lilla Western Union loggan som stor på dörren.

Citera
2017-05-06, 11:58
  #12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Nu får VD sparken på dagen.

https://www.svd.se/forex-vd-sparkas--far-ga-pa-dagen

Någon som vet den riktiga orsaken?
FOREX går dåligt, bla sålde man sitt huvudkontor i gamla stan för att öka på likviditeten.
VD var inplockad för att vända skutan och det har han inte fixat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback