Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 20:31
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Ingen import denna gång utan ser ut som något slags adoptiv haveri?
Nej han är inte adopterad. Mamman var svensk, och pappan afrikan.
Citera
2017-08-02, 20:38
  #182
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Dråp och mord har samma kriterier gällande uppsåt. Dråp blir det om omständigheterna anses mindre grova vid mordet - oavsett om det var avsiktligt eller inte.

I det här fallet är mordet väldigt grovt, och jag har svårt att tänka mig att de skulle bedöma det här mordet som mindre grovt så att rubriceringen blir dråp.

Förlåt, fel av mig, ja det krävs uppsåt för dråp. Såvitt jag lyckas läsa mig till i domar och liknande så verkar det vara väldigt ovanligt att folks döms för dråp, särskilt med formuleringar om likgiltighetsuppsåt och liknande.

Som du säger, jag har också svårt att se detta bli förmildrat till dråp. Själva händelseförloppet är utdraget, det är mycket våld, styckningsförsök och sedan ett försök att bränna upp lägenheten för att göra sig av med kroppen. Dessutom sker mordet som en direkt reaktion på VÖ:s flyktförsök på morgonen, och möjligtvis även hennes annonssvar om lägenheten i Stockholm. I domen finns tydligen en kommentar om annonssvaret från TK där han säger att det va meningen att de båda skulle flytta men att det va enklare om bara en tjej svarade. Jag har inte lusläst FUP, är det någon annan som har koll på om TK tidigare kommenterat annonsen i förhör?
Citera
2017-08-03, 17:57
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Förlåt, fel av mig, ja det krävs uppsåt för dråp. Såvitt jag lyckas läsa mig till i domar och liknande så verkar det vara väldigt ovanligt att folks döms för dråp, särskilt med formuleringar om likgiltighetsuppsåt och liknande.

Som du säger, jag har också svårt att se detta bli förmildrat till dråp. Själva händelseförloppet är utdraget, det är mycket våld, styckningsförsök och sedan ett försök att bränna upp lägenheten för att göra sig av med kroppen. Dessutom sker mordet som en direkt reaktion på VÖ:s flyktförsök på morgonen, och möjligtvis även hennes annonssvar om lägenheten i Stockholm. I domen finns tydligen en kommentar om annonssvaret från TK där han säger att det va meningen att de båda skulle flytta men att det va enklare om bara en tjej svarade. Jag har inte lusläst FUP, är det någon annan som har koll på om TK tidigare kommenterat annonsen i förhör?

Det ser inte ut som att de pressat honom så mycket kring annonsen i förhör vad jag kan se i FUP. TK har sagt att dom funderat på att flytta, att dom kollade på lägenheter men hade ingen kontakt med någon om det, "inte direkt som kolla på nån eller nått". Fhl byter ämne till hans mormors klocka.

Han har inget minne av att de kollat på blocket bostäder under natten. På fråga så svarar han att det troligtvis är Victoria som skrivit mailet. De frågar om han använde datorn den 13e, då någon loggat in på datorn 11.24. Han minns inte det, och fhl byter ämne till skyddsvästen han hade på sig.

På fråga om Victoria kanske skrev mailet i syfte att lämna honom så svarade han "nej alltså vi sökte på lägenhet tillsammans". Här byter fhl ämne till bråket ute på gården.
Citera
2017-08-16, 17:19
  #184
Medlem
Timothy Kombrecht överklagar domen. Varför inte, han har ju inget att förlora på det. (Till skillnad från oss skattebetalare som får stå för kalaset.)

Citat:
Mannen överklagar nu domen via sin försvarare, advokat Magnus Nyström. I det 23-sidiga överklagandet konstaterar försvaret att det inte finns några tekniska bevis som binder 21-åringen till mordet på kvinnan. Enligt överklagandet är det heller inte klarlagt om 21-åringen fanns i lägenheten när hon dödades. Vissa vittnesuppgifter pekar på att någon annan än 21-åringen kan ha befunnit sig i bostaden.

Försvaret anser också att det finns andra obesvarade frågor och märkliga omständigheter kring händelseförloppet. 21-åringen hade, enligt försvaret, heller inget motiv att döda sin flickvän. Slutsatsen blir att bevisningen inte räcker för en fällande dom.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/ma...a-4728827.aspx
Citera
2017-09-08, 06:31
  #185
Medlem
Quarrels avatar
Expressen: Mördade Victorias mamma: "Han fortsätter göra oss illa"
Citat:
Victoria Örnbergs mamma, Carina Andersson, ville inte kommentera rättsprocessen under polisens utredning och rättegången i Uppsala tingsrätt. Men nu säger hon:
– Alla har rätt att överklaga, men för oss blir det att allt dras upp återigen. Han kom undan med straffrabatt på grund av sin ålder, och ett otroligt lågt skadestånd, vilket var för oss både kränkande och smärtsamt, att sen överklaga och låta oss gå igenom allt en gång till är att fortsätta göra oss illa och dessutom att kränka Victoria ännu mer.
Citera
2017-10-10, 12:53
  #186
Medlem
KulturberikareSWEs avatar
Den 21-årige mannen överklagade Uppsala tingsrätts dom och ville frikännas helt eller åtminstone dömas för dråp och brott mot griftefriden.

Men Svea hovrätt delar tingsrättens uppfattning om målet, och låter domen på 14 års fängelse stå fast, vilket P4 Uppland var först med att berätta om.

Tilltalad: Hans TIMOTHY Christian Kombrecht, 19960429-7813
Citera
2017-11-14, 09:45
  #187
Medlem
HD tar inte upp fallet:
Citat:
I oktober valde då Kombrecht att överklaga även den domen, till Högsta domstolen. Där har han nu nekats prövning, visar dokument från den 9 november:

"Högsta domstolen meddelar inte prövningstillstånd. Hovrättens avgörande står därmed fast."
https://www.expressen.se/nyheter/bro...e-sitt-straff/
Citera
2017-11-14, 10:00
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
HD tar inte upp fallet:

https://www.expressen.se/nyheter/bro...e-sitt-straff/
Okej, då ska han snart placeras ut på en lämplig kriminalvårdsanstalt då.
Citera
2019-06-13, 10:14
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej, då ska han snart placeras ut på en lämplig kriminalvårdsanstalt då.
Där orsakar denne värdelösa varelse en hel del oreda verkar det som.

Citat:
Han mördade Victoria –
orsakar kaos i fängelset

Timothy Kombrecht har flyttats fyra gånger på ett halvår • Våld, hot och avföring
https://www.expressen.se/nyheter/kri...s-i-fangelset/

Någon som kommer åt innehållet?
Citera
2019-06-13, 11:07
  #190
Medlem
Tyvärr kommer jag inte heller åt innehållet.
Minns mordet och berördes av den brutalitet han utövat. Inte förvånande att skräpet utmärker sej i finkan.
Får hoppas n@g@rn avlider i en olyckshändelse.
Citera
2019-06-13, 17:48
  #191
Medlem
Ja visst är det spännande att vara ihop med kriminella
Citera
2019-06-13, 20:23
  #192
Medlem
Vem är/var mamman till avskrädet GM? Tack för bidraget till Sverige, ditt jävla avskum!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback