Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-12-13, 12:37
  #37
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Ja, nu är jag ju inte medlem men likväl en återkommande vänsterpartiröstare så nog fan är mina åsikter relevanta.

Förlåt, du verkar tro att det jag skrev är min subjektiva åsikt. Det är det inte. Det är ett tekniskt faktum att så länge du inte är medlem i Vänsterpartiet så tillhör du inte den grupp (partimedlemmarna) som beslutar om vad som hör hemma och inte. Sen kan du sitta och svära hur mycket du vill på din kammare, det ändrar i sig ingenting.
Citera
2016-12-13, 12:41
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Man kan inte enbart titta på antalet personer. Det görs en helhetsbedömning. Det man ska få fram är risken att din uppmaning resulterar i ett agerande. Om risken är endast obetydlig ska straff inte utdömas.

Absolut, men det är ändå en viktig aspekt i diskussionen, dom flesta (speciellt myndigheter) underskattar räckvidden av sociala medier och dess påverkan på människor.
Citera
2016-12-13, 12:52
  #39
Medlem
mythpimps avatar
Riktigt konstigt när folk blir fällda för HMF då dom skriver på sin egna Facebook med kanske 200 vänner.

Det är skillnad på folk & folk.
Citera
2016-12-13, 12:59
  #40
Medlem
mythpimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
En till foliehattmupp. Jag har citerat relevant lagtext. Läs den.

Hur kan domstolen ändra det till Ringa bara sådär. Som dom säger.. finns inget som heter Ringa uppvigling. Då kan dom väl sätta ett mord som ringa och släppa snubben fri. Ringa mord finns ju inget som heter heller.
Citera
2016-12-13, 12:59
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
En uppenbart partisk dom, sannolikt var samtliga nämndemän vänsterextrema.
Möjligt. Rota fram domen så kan vi titta. Innan dess är det bara spekulationer.

Citat:
V-politikern i fråga har givetvis en uppsjö av vänsterextremister i sitt Twitter-följe och det är mer än anmärkningsvärt att rätten inte bedömde att det fanns en enorm risk att dessa vänsterextremister skulle följa V-politikerns uppmaningar om att begå brott, självklart gjorde de det.
Också möjligt. Jag känner mig dock inte kompetent nog för den typen av sannolikhetsbedömningar. Samtidigt tycker jag också att det finns en poäng i att vara restriktiv med att döma folk för uppvigling. Dels för att det är en inskränkning i yttrandefriheten, och dels för att jag generellt inte tycker att jag ska vara ansvarig för vad andra gör.

Citat:
Tråkigt! Den här sortens domar tenderar att bli prejudicerande så nu vet vänsterextremisterna att de fritt fram kan uppmana fotsoldaterna till vandalism på meningsmotståndarnas reklamkampanjer i framtiden utan rättsliga påföljder.
Det är bara tingsrätten. Där är den prejudicerande kraften rätt låg.
Citera
2016-12-13, 13:10
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp
Hur kan domstolen ändra det till Ringa bara sådär. Som dom säger.. finns inget som heter Ringa uppvigling. Då kan dom väl sätta ett mord som ringa och släppa snubben fri. Ringa mord finns ju inget som heter heller.
Om du inte kan någonting kan du väl bara hålla käften? Ringa mord finns visst. Det heter dråp. Ringa stöld finns också. Det heter snatteri. Ringa bedrägeri finns det med. Det heter bedrägligt beteende. Vissa brott har separata namn när det är ringa. Andra har det inte, såsom misshandel, uppvigling eller penningförfalskning. För vissa brott får du inget straff om det är ringa, som exempelvis uppvigling, olovlig avledning av värmeenergi, subventionsmissbruk eller tjänstefel.
Citera
2016-12-13, 13:13
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp
Riktigt konstigt när folk blir fällda för HMF då dom skriver på sin egna Facebook med kanske 200 vänner.

Det är skillnad på folk & folk.
Inte ett dugg konstigt. Du får böter för ringa hmf, vilket du inte får för ringa uppvigling.
Citera
2016-12-13, 13:37
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
En till foliehattmupp. Jag har citerat relevant lagtext. Läs den.
jag skall bortse från förolämpningen den här gången och jag vet vad lagtexten säger tyvärr.
Man kan undra om det var en SDare som hade uttryckt samma sak om VPKs propaganda?
Citera
2016-12-13, 13:50
  #45
Medlem
Knullkungens avatar
(FB) Hanna Gunnarsson (V):Riv ner, klistra över, förstör! (SD-information i tunnelbanan)
Citera
2016-12-13, 13:56
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Förlåt, du verkar tro att det jag skrev är min subjektiva åsikt. Det är det inte. Det är ett tekniskt faktum att så länge du inte är medlem i Vänsterpartiet så tillhör du inte den grupp (partimedlemmarna) som beslutar om vad som hör hemma och inte. Sen kan du sitta och svära hur mycket du vill på din kammare, det ändrar i sig ingenting.

Jag vet inte vilken värld du lever i där folks åsikter inte räknas, men min åsikt (röst) är faktiskt relevant för deras existens i riksdagen, om du nu inte har förstått hur Sveriges system fungerar.
Dessutom är den relevant på detta forum då det är till för just debatter.
Dessutom är den relevant i egenskap av medborgare, oavsett partitillhörighet.
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2016-12-13, 14:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
(FB) Hanna Gunnarsson (V):Riv ner, klistra över, förstör! (SD-information i tunnelbanan)
Tack.

Då kan den som vill diskutera händelsen med politisk vinkling hålla sig till den tråden. Här i Aktuella brott fokuserar vi på brottet och inget annat.

/Mod
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback