Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-23, 17:34
  #13
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2016-12-23 kl. 17:40.
Citera
2016-12-23, 21:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Din poäng är?

Att du har helt rätt men alltid bra att hänvisa till något mer "officiellt" eftersom någon såklart kommer att säga att du har fel.
Citera
2016-12-25, 00:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Köpcenter och centralstationer är offentliga platser och du får fritt fota där under öppettiden för allmänheten och ingen kan tvinga dig att sluta eller lämna platsen oavsett skylt eller ej.

Centralstationer ska jag inte uttala mig om men vad gäller köpcentra är du helt ute och cyklar. Det står markägaren helt fritt att förbjuda fotografering.

Se t.ex 5c här: http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

Fotograferingen i sig är dock inte straffbar, men vägran att sluta fotografera efter uppmaning kan ge den som ansvarar för ordningen på platsen skäl att avhysa dig, med de följder det allt som oftast innebär.


Dessutom:
Citat:
Offentliga platser i Sverige är enligt 1 kap. 2 § Ordningslagen:

allmänna vägar,
gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
Citera
2016-12-25, 01:24
  #16
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ondskefull
Centralstationer ska jag inte uttala mig om men vad gäller köpcentra är du helt ute och cyklar. Det står markägaren helt fritt att förbjuda fotografering.

Se t.ex 5c här: http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

Fotograferingen i sig är dock inte straffbar, men vägran att sluta fotografera efter uppmaning kan ge den som ansvarar för ordningen på platsen skäl att avhysa dig, med de följder det allt som oftast innebär.


Dessutom:
Ohörsamhet mot ordningsmakt (som ser ut att ställa fyra krav på ens situation) är förstås skäl nog att bli omhändertagen eller avvisad, men i min mening ska det JO-anmälas om en ordningsmakt försöker få dig att sluta fotografera. Ett köpcentra är en plats man inte kan begå olaga intrång under dess öppettid. Det betyder att man för att bli utslängd måste vara ordningsstörande (inte de lokala reglerna i just butiken). Är man inte ordningsstörande när man fotograferar ska man inte kunna åka ut. Brott mot allmän ordning innefattar myteri, uppvigling, hets mot folkgrupp osv. Den kategorin tror jag man inte når upp till när man kommer där med sin selfiepinne.

En skola däremot kan man begå olaga intrång eller en butik som har en person som selekterar kunderna, t.ex. en guldbutik.
__________________
Senast redigerad av Paijter 2016-12-25 kl. 01:32.
Citera
2017-01-07, 00:14
  #17
Medlem
De respektive butikerna inne i köpcentrumet då?

/L
Citera
2017-01-07, 06:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ondskefull
Centralstationer ska jag inte uttala mig om men vad gäller köpcentra är du helt ute och cyklar. Det står markägaren helt fritt att förbjuda fotografering.

Se t.ex 5c här: http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

Fotograferingen i sig är dock inte straffbar, men vägran att sluta fotografera efter uppmaning kan ge den som ansvarar för ordningen på platsen skäl att avhysa dig, med de följder det allt som oftast innebär.

Köpcentrum är offentliga platser under sina öppettider:
Citat:
andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.

Och vem skulle avhysa dig? Dom enda som får göra det är polis och ordningsvakt. Ingen annan får röra dig.

Att påstå att fotografering skulle störa den allmänna ordningen känns långsökt. Bara för att det finns en regel eller skylt som man bryter mot så betyder det inte att man stör ordningen enligt polislagen.
Markägaren får sätta vilka regler dom vill men då du inte bryter mot lagen så kan dom inte avhysa dig för man kan bara avhysa folk med hjälp av polislagen.
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-01-07 kl. 06:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback