Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-12, 18:32
  #1
Medlem
Så jag läste att lågfärgen beror på att en exciterad elektron faller tillbaka och detta avger synligt ljus i olika våglängder och dessa bestämmer lågfärgen. Jag undrar om det finns ett samband med detta och exoterma reaktioner?

Jag tänkte att den energin som frigörs under reaktionen mellan alkalimetaller och syre är det som bestämmer lågfärgen. Men om detta är rätt betyder det att den exciterade elektronen faller tillbaka ännu längre bak än där den befann sig från början. Så finns det något samband mellan excitation och exoterma reaktioner?
Citera
2016-12-13, 09:21
  #2
Medlem
GalFisks avatar
Energin frigörs även om inget syre finns. Orange gatlyktor innehåller natrium, som lyser genom att de tillförs energi i form av elektrisk ström.
Exoterma reaktioner kan användas för att tillföra energin (fyrverkerier är ett bra exempel), men syre är inte en förutsättning för att få färg.
Det betyder inte att syre inte påverkar färgen. Om du flamtestat koppar, kanske du har sett att kanten på lågan är svagt röd. Det är emissionsspektrat av kopparoxid du ser där.
I just fyrverkerier används ofta klorgivare för att påverka lågfärgen. Klor tränger bort syre från reaktionen, och gör till exempel så barium lyser grönt (bariumoxid lyser istället vitt), koppar lyser klarblått (utan klor blir det istället grönaktigt) och så magnesium inte glöder vitt (då magnesiumoxid bildar fasta, glödande partiklar, medan magnesiumklorid är en gas vid den temperaturen). På detta vis kan magnesium användas för att ge energi åt färgade satser utan att dränka dem i vitt ljus.
Just blått är den svåraste färgen att få till i fyrverkerier, för om man ger för mycket värme bryts kloriden sönder och blåfärgen försämras, samtidigt som för lite värme innebär att lågan lyser svagt. En djup, stark blåfärg är ett tecken på en duktig tillverkare som lagt ner mycket energi och kärlek i sitt verk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback