Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-12, 17:20
  #1
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Har inte själv en sdr mottagare, men det finns en massa siter där man kan streama radio från och styra frekvenser med mera.

Har tankat ned ett program som heter qsstv, men får den inte att visa upp bilder annat än vad den själv producerar.

Den har alltså en transmit funktion som man kan använda för att exportera ljudfiler med.
Dessa kan den sedan läsa, även på en annan burk.

Jag kan få den att använda mitt ljudkort för inspelning, men den visar endast vattenfallsgrafen till höger, jag vill ju att den skall använda ljudströmmen för att avkoda bilderna som sänds i radioströmmarna, från ISS bland annat.

Kan inte heller få den att acceptera sstv strömmar från youtube inspelningar som denna t.ex
https://www.youtube.com/watch?v=xxIzA6uEkcU

Inte ens när jag rippat dem från savefrom.net och omvandlat dem till wavformat.

När jag analyserar de självgenererade respektive youtube strömmarna så verkar de föregående vara i stereo men bara ha vänster kanal. Tog bort höger kanal, men det verkar inte göra någon skillnad heller.

Är det någonting jag missat eller är qsstv bara kompatibelt med sig själv?
Citera
2016-12-12, 18:58
  #2
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Efter lite kalibrering så testade jag att boosta volymen, både mono och stereofilerna plockas upp nu. Radioströmmarna gör det däremot inte, det är ett helvete att hitta skall det tilläggas.

Dyker upp sporadriskt mellan 30 och 40 meters banden och mellan 15 och 10 meters banden. Har man inte med start och stop segmenten på strömmarna så ser det ut litegrann som att se en stillbild från en analog krypterad tv-kanal.

Det som är ett problem är att efter varje bild är färdigmottagen så kraschar alltsammans.

Citat:
qsstv: ../nptl/pthread_mutex_lock.c:81: __pthread_mutex_cond_lock: Assertion `mutex->__data.__owner == 0' failed.
Aborted (core dumped)

Efter några omförsök får jag dessutom följande problem.

Citat:
ALSA lib pcm_dsnoop.c:583snd_pcm_dsnoop_open) unable to create IPC semaphore

Kan inte längre ta emot ljud.


Versionen jag kör (QSSTV 9.2.4-1) verkar vara från 22 Okt 2016.
Hyffsat modern men långt ifrån stabil.

Verkar som att jag helt enkelt får vänta på buggfixar eller försöka hitta en rollback version som är stabilare.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2016-12-12 kl. 19:32.
Citera
2016-12-14, 11:21
  #3
Avstängd
iFuns avatar
Hallo..

1) Stoppa alsa
2) Go into asound.conf and get the ipc key (k). Convert it to hex.
3) do an ipcs and look for k and k+1.
4) ipcrm entries with k and k+1
5) Starta om alsa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback