Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-09, 09:57
  #13
Medlem
När man är ute och kör bil i obygden är ofta P2 det enda man får in på radion. Jag fattar inte hur de lyckas ha så bra täckning. Bättre att köra P1 eller P4 på de frekvenserna..?
Citera
2017-01-09, 10:57
  #14
Medlem
Som det ser ut nu är det P2 den enda public service-kanal som är "existensberättigad". Verkar som att många inte alls förstår syftet med public service. Syftet är inte att använda kanalerna för att indoktrinera befolkningen medelst allsköns marxism, postmarxism, postmodernism etc och inte heller ska public service syssla med samma sorts hjärndöd underhållning som privata aktörer redan gör så framgångsrikt. P1, P3, P4, UR, SVT1 & SVT2 är genomsyrade av detta tänk. De har cyniskt nog identifierat "vad svensken vill ha" och använder framgångsrikt detta som alibi för att kunna hjärntvätta den svenska befolkningen.

Så länge kulturmarxismen är paketerad i ett glittrigt, lättsmält format av Melodifestivalens sort varken förstår eller bryr sig svensken vad som händer, efter ännu en hård arbetsvecka behöver svensken dillchips, coca cola och simpel underhållning. Bröd och skådespel.

P2 är den enda kanal där svensken tillåts tänka själv.

Public service bör dock givetvis avskaffas helt och hållet, fyller ingen som helst funktion år 2017.
Citera
2017-01-09, 18:45
  #15
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
När man är ute och kör bil i obygden är ofta P2 det enda man får in på radion. Jag fattar inte hur de lyckas ha så bra täckning. Bättre att köra P1 eller P4 på de frekvenserna..?
Märkligt för tittar man på teracoms sida så är det oftast (men inte alltid) P4 som de krämar på med lite extra effekt.
Citera
2017-01-09, 18:53
  #16
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitzcarraldo
Som det ser ut nu är det P2 den enda public service-kanal som är "existensberättigad". Verkar som att många inte alls förstår syftet med public service. Syftet är inte att använda kanalerna för att indoktrinera befolkningen medelst allsköns marxism, postmarxism, postmodernism etc och inte heller ska public service syssla med samma sorts hjärndöd underhållning som privata aktörer redan gör så framgångsrikt. P1, P3, P4, UR, SVT1 & SVT2 är genomsyrade av detta tänk. De har cyniskt nog identifierat "vad svensken vill ha" och använder framgångsrikt detta som alibi för att kunna hjärntvätta den svenska befolkningen.

Så länge kulturmarxismen är paketerad i ett glittrigt, lättsmält format av Melodifestivalens sort varken förstår eller bryr sig svensken vad som händer, efter ännu en hård arbetsvecka behöver svensken dillchips, coca cola och simpel underhållning. Bröd och skådespel.

P2 är den enda kanal där svensken tillåts tänka själv.

Public service bör dock givetvis avskaffas helt och hållet, fyller ingen som helst funktion år 2017.
Du har rätt till viss del. Sen kan man tolka existensberättigande på olika sätt. Till populäritet så har P2 inget berättigande alls men till opartiskhet är kanalen, som du säger, faktiskt den minst opartiska av alla vilket är det man i ideala fall skulle vilja se public service som.

Enligt min uppfattning så har aldrig P2 varit populärt. P1, P3 och P4 har alltid varit de mest populära (i den ordningen, i mordern tid) men genom svenskens okunskap har dessa kanaler, omärkbart för större delen av befolkningen, (den utan kritiskt tänk) inte förstått att PK fasats in och underminerat kanalerna fullständigt.

Det feltstilta är så sant
__________________
Senast redigerad av LittleFish 2017-01-09 kl. 19:02.
Citera
2017-01-09, 20:32
  #17
Medlem
Jag har en radio i mitt rum som jag lyssnar på dagligen. Samtidigt som jag skriver detta spelas ett klassiskt stycke på P2.

Tycker du P2 har ett existensberättigande? Om ja, motivera?
Svar: Ja. Det fyller en nisch som inte annars skulle täckas av privata bolag då det skulle inte vara lönsamt. Min personliga åsikt är att Public Service endast är värt något då det tillför något som inte skulle finnas utan det. Det gäller både barocken på P2 och många av de program vi hittar på P1. Dessutom behöver jag varken ta ett lån eller känner behov av att spela med pengar, vilket är vad det tjatas mest om på de kommersiella kanalerna.
Lyssnar du någonsin på P2?
Svar: Ja. Därför kanske jag är lite partisk när jag säger att den har ett existensberättigande, men kanske inte mer än när du säger att det inte har det.
Är det ett slöseri med skattekronor att ha P2 - borde den åtminstone inte övergå i att vara en webradiokanal och upplåta platsen på FM-bandet åt något annat?
Svar: Nej. Jag ser de som värdiga samhällstjänster. Det främjar i alla fall den svenska ekonomin i den mån att jag och alla pensionärer finner ett syfte med att köpa och äga en radio.
Är jag en obildad tölp som ifrågasätter P2s existens, självklart måste den fiiiiina klassiska musiken prackas på massorna så de kanske lär sig uppskatta riktig musik istället för dyngan som kallas popmusik (allt som gjorts från 50-talet och framåt)
Svar: Det mesta på de kommersiella kanalerna är upplagt för att ha så låga trösklar som möjligt. Det är mest musik som låter likadant eller musik som upprepas. Tal-programmen pratar mest om vad programledaren gjorde igår på stan eller något de sett på sin facebook-feed. Jag tycker det är skönt att höra på något genomtänkt eller något som kan få mig att ifrågasätta vad jag redan vet. Jag vill inte ha välling, ge mig något att bita i. P1 och P2 har en intellektuell substans som inte skulle finnas under ett vinstintresse.

Redo att svara på följdfrågor!
Citera
2017-01-09, 22:55
  #18
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag tycker det kan få bli en webbkanal med tiden men deras medelålder bland lyssnarna är nog så hög att det är lite tidigt att gå online med materialet då kulturtanterna och farbröderna inte är så bra på "det där nya IT".

Ska man vara riktigt petig så finns ju även P2 som webbkanal där det bara spelas klassisk och annan finkulturell musik, precis som TS nämner.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Men visst är kostymen för stor och kan ifrågasättas. P3 skrotade sin webbkanal P3 Rockster som inte kostade mycket att hålla igång och spelade musik som intresserade mer allmänheten mer än hela P2's urval. Om Rockster var för dyrt att hålla igång så bör man även kolla om P2 är värt att hålla liv i i nuvarande form.

Att man lade ner flertalet av P3:s internetstationer för några år sen behöver inte betyda att de var för dyra i drift. Det är ju det som är grejen med Public Service att det som produceras först och främst ska fylla ett tomrum och syfte istället för att vara så populärt som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Märkligt för tittar man på teracoms sida så är det oftast (men inte alltid) P4 som de krämar på med lite extra effekt.

Vilket ju har att göra med att P4 är främsta kanal vid trafikrapporter.

Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Enligt min uppfattning så har aldrig P2 varit populärt. P1, P3 och P4 har alltid varit de mest populära (i den ordningen, i mordern tid) men genom svenskens okunskap har dessa kanaler, omärkbart för större delen av befolkningen, (den utan kritiskt tänk) inte förstått att PK fasats in och underminerat kanalerna fullständigt.

P4 är ju otvivelaktigt populärast bland radiokanaler i Sverige och har runt 30-40 procent i hela landet (förutom storstäderna där det är något lägre.)
Sen därefter kommer ju P1 och P3 med runt 10-15 procent vardera.
Nej, P2 har aldrig varit speciellt populärt i sin nuvarande form men det många verkar glömma är att den även sänder program på andra minoritetsspråk och det är det som är den främsta anledningen till att P2 finns i SR:s FM-utbud.
Citera
2017-01-10, 08:45
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Märkligt för tittar man på teracoms sida så är det oftast (men inte alltid) P4 som de krämar på med lite extra effekt.

Det kan ju vara inbillning också men jag tycker den alltid låser på P2 när jag vill få in Studio Ett eller P4 Extra ...
Citera
2017-01-10, 09:13
  #20
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollin-and-Turning
grejen med Public Service att det som produceras först och främst ska fylla ett tomrum och syfte istället för att vara så populärt som möjligt.

Då kan man undra vad tanken med P3 Star-kanalen är.
Citera
2017-01-10, 13:25
  #21
Medlem
mishimas avatar
Kan rekommendera P2:s musikdokumentärer om man är intresserad av lite musikalisk bildning utanför populärmusiken.

Podden Den svenska musikhistorien som nu är avslutad är riktigt bra. Tar sin början i tidernas begynnelse och avslutas vid 1800-talets slut. 60 avsnitt som är ca 25 minuter långa.
Citera
2018-07-13, 15:42
  #22
Medlem
Tjyvass avatar
Nu jävlar är måttet rågat! Jag lyssnar nästan hela dagarna på p2 för den stillsamma klassiska musiken. Det är trevligt att ha på i bakgrunden när jag läser, lagar mat och städar. Men nu, fyfan, jag slår på radion och det är Soundtrack i P2 med (den psykiskt störda?) Johanna Koljonen och de pratar om orgasm, onani, och våta fittor. Vad ända in i helvete!? Kan de inte hålla den där jävla snuskiga skiten till pissrännan P3?

Måste de göra allt vidrigt, äckligt och fult?
__________________
Senast redigerad av Tjyvas 2018-07-13 kl. 15:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback