2016-12-11, 23:18
Medlem
idiamindadas avatar
Av någon anledning kollade jag upp Klättermusen och deras ekonomi. http://www.allabolag.se/5565307583/bokslut

Enligt min högst lekmannamässiga bedömning ser det inte så bra ut. 18M back 2015.

Då KLM är ett företag som gör jävligt bra grejer vore det ju synd om de försvann. De har (som alla andra) utlokaliserat sin produktion till Kina (?) för att få ner kostnaderna. Priserna på deras produkter är sannerligen inte låga, ändå ser det illa ut.

Hur kan företaget leva vidare? Finns det någon ägare som pumpar in dollar i hopp om att det ska vända? Är förlusten småpotatis i sammanhanget?
Någon som är smartare än jag som kan utvärdera?
Citera
2016-12-11, 23:33
Medlem
King Pins avatar
Det ser riktigt dåligt ut, inte bara är resultatet uselt och intäkterna minskar, de har massa lån också. Ägs av ett riskkapitalbolag (Scope Growth) där bl.a. Mikael Kamras är, tror han är rik. Det finns nog gränser för hur mycket man vill stoppa in i ett bolag med dom siffrorna, tror det kursas snart (alternativt säljs till någon som vill åt varumärket, men jag tror det är för litet för att någon ska orka). Gissar på borta inom 12 månader.
Citera
2016-12-11, 23:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Det ingår i en koncern med brittiskt moderbolag baserat på jersey (en såkallad EU-investment fund med €90m) Fyra bolag ingår i koncernen.
Citera
2016-12-11, 23:42
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Av någon anledning kollade jag upp Klättermusen och deras ekonomi. http://www.allabolag.se/5565307583/bokslut

Enligt min högst lekmannamässiga bedömning ser det inte så bra ut. 18M back 2015.

Då KLM är ett företag som gör jävligt bra grejer vore det ju synd om de försvann. De har (som alla andra) utlokaliserat sin produktion till Kina (?) för att få ner kostnaderna. Priserna på deras produkter är sannerligen inte låga, ändå ser det illa ut.

Hur kan företaget leva vidare? Finns det någon ägare som pumpar in dollar i hopp om att det ska vända? Är förlusten småpotatis i sammanhanget?
Någon som är smartare än jag som kan utvärdera?

Kanske precis därför?

Har aldrig hörts tal om dom innan men var ju tvungen att kolla deras hemsida.
Vem fan betalar 220€ eller mer för en ryggsäck eller 800€ för en jacka?
Citera
2016-12-11, 23:50
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Kanske precis därför?

Har aldrig hörts tal om dom innan men var ju tvungen att kolla deras hemsida.
Vem fan betalar 220€ eller mer för en ryggsäck eller 800€ för en jacka?

Något av ett kultmärke som genom åren har gjort extremt genomarbetade produkter av mycket hög kvalitet. Ska du köpa ett par byxor så är deras modell Gere de bästa byxor som finns i min mening.
De priser du nämner är vad saker i den klassen kostar. Låt gå att det också fungerar som en statusmarkör hos posörer..

Edit. Jag vet inte om lägre priser skulle hjälpa, just ett högt pris fungerar ofta som USP?
Senast redigerad av idiamindada 2016-12-11 kl. 23:52.
Citera
2016-12-12, 00:01
Medlem
edge22s avatar
Som jag skrev hade jag aldrig hörts tal om företaget, men då är inte jag så himla aktiv utomhus i extrema miljöer som tydligen krävs för att känna dom och för att kunna uppskatta deras produkt.

Visst kan ett högt pris var ett USP, om man är känd vill säga?
Det finns ju mängder med märken som tar väldigt bra betalt för sina produkt (inom kläder), men det är kanske lättare om man är känd lite "bredare"?
Citera
2016-12-12, 00:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Kände heller inte till dem.
Citera
2016-12-12, 07:01
Medlem
Har själv aldrig köpt någon av deras produkter, just eftersom dekostar så pass mycket. Men har flera klättervänner som är nöjda med kvalitén. Visste inte att det var så illa ställt i ekonomin hos klättermusen.
Citera
2016-12-12, 11:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Scopes Growth III-fond äger det brittiska "Klättermusen Aktiebolag" som i sin tur äger det svenska Klättermusen AB (som äger Klättermusen Brands AB) och även det norska Klättermusen AS samt det amerikanska Klättermusen.

Koncernstrukturen gör det lite svårare att få ett helhetsgrepp om verksamheten. Den stora lånemassan verkar vara från moderbolaget, och kan delvis ses som ett skatteknep (även om det ändå inte finns någon vinst i bolaget). Enligt årsredovsningen har man haft stora engångskostnader, för att bättre positionerna bolaget inför framtiden. Det sa man även året innan, så jag vet inte hur sant det är. Oroväckande att omsättningen sjunker förstås. Så långe Scope är majoritetsägare föreligger nog ingen risk för konkurs; de och övriga ägare har puttat in över 40 miljoner sedan 2013. Det gör man inte utan att tro på bolaget.
Citera
2016-12-12, 13:54
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Scopes Growth III-fond äger det brittiska "Klättermusen Aktiebolag" som i sin tur äger det svenska Klättermusen AB (som äger Klättermusen Brands AB) och även det norska Klättermusen AS samt det amerikanska Klättermusen.

Koncernstrukturen gör det lite svårare att få ett helhetsgrepp om verksamheten. Den stora lånemassan verkar vara från moderbolaget, och kan delvis ses som ett skatteknep (även om det ändå inte finns någon vinst i bolaget). Enligt årsredovsningen har man haft stora engångskostnader, för att bättre positionerna bolaget inför framtiden. Det sa man även året innan, så jag vet inte hur sant det är. Oroväckande att omsättningen sjunker förstås. Så långe Scope är majoritetsägare föreligger nog ingen risk för konkurs; de och övriga ägare har puttat in över 40 miljoner sedan 2013. Det gör man inte utan att tro på bolaget.
Typiskt exempel på bra svar! Tack för att du tar dig tid att guida oss i djungeln.
Citera
2021-01-11, 13:23
Medlem
De verkar börja klättra sig från träsket nu, intressant. https://www.allabolag.se/5565307583/bokslut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in