Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-11, 19:46
  #1
Medlem
foppatoffel.s avatar
Hej,

http://www.siivonen.eu/service/utrus...p?file_id=2562

På bilden ser ni en sandningsskopa. Det jag undrar är hur lång sträcka man kan sanda med en sådan? 100 meter? 1000 meter? Mer?
Citera
2016-12-11, 19:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Hej,

http://www.siivonen.eu/service/utrus...p?file_id=2562

På bilden ser ni en sandningsskopa. Det jag undrar är hur lång sträcka man kan sanda med en sådan? 100 meter? 1000 meter? Mer?

Hur långt är ett snöre, beror på vilket flöde du ställer 3-dje funktionen på & vilken hastighet du kör traktorn.
Citera
2016-12-11, 20:08
  #3
Medlem
Ja hur långt är ett snöre egentligen.

Om du kör ett flöde på ca 15l/minut till spridarvalsen, lastar riktigt torr sand och håller 30km/h skulle jag tro att du tar dig 2mil innan sandrn är slut.

Om du däremot lite mer brukligt kör i 25km/h och har ett flöde på runt 50L/minut och lastar saltad "vägverkssand" så kommer du några kilometer enkel väg.

Samma förutsättningar som ovan, fast lastad med flis för halkbekämpning inom städer/handelsområden så gäller hälften av sträckan.

Jag föreslår att du lastar saltsand. Kör på 40liter/ minut på hydraulflödet i hjullastarn och bara sandar i backar, korsningar och kurvor. Då kommer du troligtvis så långt som du hoppas på.

Alla exempel förutsätter att borst, gummilist och klackar på spridarvalsen är i prima skick.
Citera
2016-12-11, 20:14
  #4
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sursvamp
Ja hur långt är ett snöre egentligen.

Om du kör ett flöde på ca 15l/minut till spridarvalsen, lastar riktigt torr sand och håller 30km/h skulle jag tro att du tar dig 2mil innan sandrn är slut.

Om du däremot lite mer brukligt kör i 25km/h och har ett flöde på runt 50L/minut och lastar saltad "vägverkssand" så kommer du några kilometer enkel väg.

Samma förutsättningar som ovan, fast lastad med flis för halkbekämpning inom städer/handelsområden så gäller hälften av sträckan.

Jag föreslår att du lastar saltsand. Kör på 40liter/ minut på hydraulflödet i hjullastarn och bara sandar i backar, korsningar och kurvor. Då kommer du troligtvis så långt som du hoppas på.

Alla exempel förutsätter att borst, gummilist och klackar på spridarvalsen är i prima skick.

Var bara nyfiken! Jag tänker mig att mängden ska ge godkänt väglag en längre sträcka. Maskinförare kanske sandar mindre mängd på väg och ökar flödet i korsningar för att få mer sand där det behövs mest?
Citera
2016-12-11, 20:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Var bara nyfiken. Maskinförare kanske sandar mindre mängd på väg och ökar flödet i korsningar för att få mer sand där det behövs mest?

Just så. i regel kör man 1 spår mitt i vägen på "bra" väg. Kurvor, korsningar och backar så ger man lite extra och sandar båda sidor. Det brukar även bli någon rundpall i korsningar. Men ja, sand räcker ganska långt. Det gör inte flis
Citera
2016-12-18, 19:42
  #6
Medlem
drofasts avatar
Beror på storlek och hur snabbt valsarna rör sig, men man klarar sig en bra stund med sådant.
Oftast brukar ju dem som sandar redan ha kört sträckan och vet när dem behöver fylla på, själv har vi på jobbet ett område i Stockholm som vi plogar och sandar, så vi får sanden levererad till en ficka där man kan hämta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback