Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-11, 14:59
  #1
Medlem
BenHornes avatar
Hej!

Har en Asus-surfplatta som är kanske två år gammal, välanvänd, rootad och full med massa appar. Den var rätt billig när jag köpte den. Problemet är att den blivit så löjligt seg, och batteritiden är detsamma som ett tidtagarur som räknar ner minuter i %. Jag har såklart använt massvis med olika program för att försöka få den att fungera lika bra som den brukade, men har gett upp.

Så, till min fråga. Hur, om möjligt, gör jag den användbar igen, enbart i syfte att läsa e-böcker? Fabriksåterställning, avinstallering av samtliga appar förutom för att läsa böcker och ingen wifi? Finns det något operativsystem jag kan installera som minmerar användning av RAM och batteri i mycket omfattande grad? Med risk för att repetera mig själv, den ska enbart användas för läsning.

Det är alltså inget hårdvarufel på den, den är bara välanvänd och gammal.
Tacksam för alla svar.
Citera
2016-12-11, 15:22
  #2
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag har en skitplatta ifrån Denver (Impulsköpte den för en femhundring via CDON) och använder den enbart som läsplatta. Enligt beskrivningen så skall den vara en surfplatta men iom att den har så urusel hårdvara så fungerar den i princip bara som läsplatta och knappt det.

Det som jag har installerat på den för att få skräpet att fungera iaf hyfsat är ett läsprogram (Alreader), CleanMaster (Rensar ram/cache, rensar onödiga filer samt optimerar batteriet) och ett mejlprogram så att jag kan mejla eböcker till enheten.
Wifi behövs för annars så kan jag inte föra över böcker till plattan då det inte finns någon USB port.

Alltså: Tag bort allt förutom ett läsprogram och ett ev minneshanteringsprogram, samt ett mejlprogram (Om din platta inte har USB dvs). Finns usb så kan du också om möjligt avinstallera ditt wifi.
Citera
2016-12-11, 17:30
  #3
Medlem
BenHornes avatar
Okej, tack för ditt bidrag! Har redan cleanmaster, och är väl lite det som gör att plattan överhuvudtaget går att starta.. Har USB, så kan avaktivera WiFi. Jag antar att det löser problemet med RAM, får bara hoppas att batteritiden blir lite bättre med.
Citera
2016-12-11, 18:32
  #4
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Okej, tack för ditt bidrag! Har redan cleanmaster, och är väl lite det som gör att plattan överhuvudtaget går att starta.. Har USB, så kan avaktivera WiFi. Jag antar att det löser problemet med RAM, får bara hoppas att batteritiden blir lite bättre med.
Just när det gäller batteriet så kan det bli knepigt då batterier tappar mer och mer av förmågan desto äldre dom blir. Kolla därför om du möjligtvis inte kan byta ditt batteri. På vissa surfplattor så går det, medan andra har outbytbara batterier. Om det inte går att byta batteriet så funkar det ju alltid att köra med laddaren insatt, fast det blir ju litet knepigt om du skall ut på stan med plattan förstås. Bättre än inget dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback