Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-11, 12:42
  #1
Medlem
Strodes avatar
Jag har köpt en ACER Aspire E5-575G-5671.

Min hårddisk är bara på 118 gb. Är jag dum i huvudet som inte hittar mer utrymme, eller är min dator en snål jävla gris?
Hittade via google att den ska vara på 1 TB, men jag kan inte finna detta på min dator. Försökte slänga över bilder från min iphone och då varnade den för att utrymmet nästan var fullt.
Har ingenting på datorn sen innan eftersom den är helt ny.

Hjäääälp!!!

http://imgur.com/a/c0k0T

Så här ser det ut.
Citera
2016-12-11, 12:54
  #2
Medlem
Z2361s avatar
Enligt prisjakt så har du ofantliga 128GB i lagringsutrymme. Inget mer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3836836

Fick du inte med några specifikationer?
Kollade du inte innan du la 6000kr på en dator?

Edit: Finns ju denna också. Men uppenbarligen är det inte den du köpt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3815775
__________________
Senast redigerad av Z2361 2016-12-11 kl. 13:02.
Citera
2016-12-11, 14:01
  #3
Medlem
Strodes avatar
Jag vill mörda.

Kollade inte upp det utan blev rekommenderad den av en före detta vän (japp, numera före detta, jävla as). Det här är värre än att stjäla ens pojkvän, bränna upp ens hus eller tvinga en att lyssna på Takida i en timma.

Finns det något man kan göra för att få ett större utrymme i skiten?

Tur att jag har den externa iallafall.
Citera
2016-12-11, 14:08
  #4
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Jag vill mörda.

Kollade inte upp det utan blev rekommenderad den av en före detta vän (japp, numera före detta, jävla as). Det här är värre än att stjäla ens pojkvän, bränna upp ens hus eller tvinga en att lyssna på Takida i en timma.

Finns det något man kan göra för att få ett större utrymme i skiten?

Tur att jag har den externa iallafall.

Ja du kan ju köpa en större ssd och byta ut den som sitter i datorn nu, 500gb ssd finns ju att köpa. Har datorn cd-läsare? I många fall man kan ta bort den och montera en extra ssd där också..

Blev rekommenderad säger du? Hade ju varit värt att kanske kolla på specifikationerna innan du köper liksom, lite eget ansvar har man faktiskt.
Citera
2016-12-11, 14:17
  #5
Medlem
Ils avatar
Det är en SSD hårddisk du har och även om det ser ut att vara lite så är det en ganska vanligt storlek på den typen av hårddisk. Det är alltså inget fel på din hårddisk den ska vara så stor som du ser den.
Du kan uppgradera den till en större disk om du vill.

En 1TB SSD kostar minst 3000 kronor bara så att du vet.
Det är mer ekonomiskt att köpa en extern disk om du bara ska ha till lagring av data.
Fördelen med en SSD är att den är väldigt snabb och mycket mer stryktålig än en vanlig mekanisk disk.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hårddisktillverkarna räknar såhär: 128GB = (1000^3)*128 byte =128000000000 byte
Resten av världen räknar såhär: 128GB = (1024^3)*128 byte =137438953472 byte

Hårddisktillverkarna räknar faktiskt rätt precis som resten av världen.
K= tusen osv.

Du får skylla på Windows istället som visar fel och skriver GB stället för GiB som den visar.
__________________
Senast redigerad av Il 2016-12-11 kl. 14:30.
Citera
2016-12-11, 14:34
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Jag har köpt en ACER Aspire E5-575G-5671.

Min hårddisk är bara på 118 gb. Är jag dum i huvudet som inte hittar mer utrymme, eller är min dator en snål jävla gris?
Hittade via google att den ska vara på 1 TB, men jag kan inte finna detta på min dator. Försökte slänga över bilder från min iphone och då varnade den för att utrymmet nästan var fullt.
Har ingenting på datorn sen innan eftersom den är helt ny.

Hjäääälp!!!

http://imgur.com/a/c0k0T

Så här ser det ut.


Ladda ner Tree size view och kolla vad som finns på disken.

Gör en ny ren ominstallation och bli av med all medföljande "bloat". Det borde ge minst c:a 25-30gb men antagligen c:a 100gb.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2016-12-11 kl. 14:52.
Citera
2016-12-11, 14:52
  #7
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ja du kan ju köpa en större ssd och byta ut den som sitter i datorn nu, 500gb ssd finns ju att köpa. Har datorn cd-läsare? I många fall man kan ta bort den och montera en extra ssd där också..

Blev rekommenderad säger du? Hade ju varit värt att kanske kolla på specifikationerna innan du köper liksom, lite eget ansvar har man faktiskt.

Naturligtvis, säger inte emot dig där. Men kände stort förtroende för den här fd vännen som arbetar inom IT och har fixat mycket bra datorer till mig tidigare. Never again.
Citera
2016-12-11, 14:54
  #8
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Jag vill mörda.

Kollade inte upp det utan blev rekommenderad den av en före detta vän (japp, numera före detta, jävla as). Det här är värre än att stjäla ens pojkvän, bränna upp ens hus eller tvinga en att lyssna på Takida i en timma.

Finns det något man kan göra för att få ett större utrymme i skiten?

Tur att jag har den externa iallafall.

Lite dumt att inte kolla själv, men man förväntar sig ju inte att en dator för 6k skall ha minne som en dement 90-åring.
Citera
2016-12-11, 15:02
  #9
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Lite dumt att inte kolla själv, men man förväntar sig ju inte att en dator för 6k skall ha minne som en dement 90-åring.

Yes, jag vet. Jag var stressad och dum.
Citera
2016-12-11, 15:36
  #10
Medlem
Ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Naturligtvis, säger inte emot dig där. Men kände stort förtroende för den här fd vännen som arbetar inom IT och har fixat mycket bra datorer till mig tidigare. Never again.

Men herregud lägg av, hur sur kan man vara!?

Du har fått hjälp var glad för det!
Byt ut datorn mot 1TB modellen som säkert var den modell din vän tipsade om från början innan öppet köp går ut eller köp en 1TB mekanisk disk då, den kostar 800kr.
__________________
Senast redigerad av Il 2016-12-11 kl. 15:51.
Citera
2016-12-11, 17:47
  #11
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Men herregud lägg av, hur sur kan man vara!?

Du har fått hjälp var glad för det!
Byt ut datorn mot 1TB modellen som säkert var den modell din vän tipsade om från början innan öppet köp går ut eller köp en 1TB mekanisk disk då, den kostar 800kr.

Läs det med ironi, pojk. Det är väl klart jag inte hatar min vän.
Öppet köp-tiden är slut. Tack och hej.
Citera
2016-12-11, 17:56
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Men herregud lägg av, hur sur kan man vara!?

Du har fått hjälp var glad för det!
Byt ut datorn mot 1TB modellen som säkert var den modell din vän tipsade om från början innan öppet köp går ut eller köp en 1TB mekanisk disk då, den kostar 800kr.

Fast datorn kommer att gå slöare, då det är en mekanisk hårddisk i 1TB-varianten. Prioriteringsfråga med andra ord. Snabbt och litet eller stort och slött. TS har ju externa diskar, så problemet är väl inte jätteöverhängande; bara att spara på de externa. Annars är en helt ren installation av win10 att föredra framför märkesdatorernas skitinstallationer: Minst 10-20 kanske upp till 50GB kan sparas om man installerar windows rent jämfört med bloatinstallationerna som "kommer med datorn". Extra bonus är att ett rent windows jobbar betydligt snabbare än ett "skitwindows" som är förinstallerat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback