Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-11, 12:24
  #1
Medlem
nittontrettons avatar
Jag och damen har öppnat ögona lite för NZ . Januari - Februari . En månad totalt.

Planerna är väll både nord och sydön .
22 år gammla.

Vill uppleva mycket och se fina vyer och ta en drink i solnedgången . Typ.

Campervan eller vanlig personbil? Campervan kostar ca 15k för 30 dagar men då måste man lämna den på samma ställe som upphämtningstället , annars blir det typ 30k (tanken är att börja på nord och droppa av den på sydön ) Och bo på hotell är nog dyrt då man ändå vill bo 'hyffsat'

Någon som har bra länkar för att få svar på ' dem flesta vanliga frågorna '
Citera
2016-12-11, 16:03
  #2
Medlem
Finns massor av info med en enkel googling; turistmyndigheten i NZ har en bra sajt med svar på det mesta.

Att tänka på är att ni är så pass unga (under 25) att många hyrbilsfirmor tar extra betalt. Det kan därför bli ganska dyrt med hyrbil. Jag skulle föreslå att ni hyr en vanlig bil, och tar in på bed & breakfast. På flygplatserna och turistbyråer överallt finns kataloger tjocka som böcker, med namn och kontaktinfo till B&B över hela ön. När jag reste runt där så planerade jag några dagar i förväg var jag ville sova, och så ringde jag runt till några B&B på varje ställe tills jag säkrat rum. Ni är dock där under högsäsong (även om jul/nyår är ett par snäpp värre) så ni kanske måste planera lite mer i förväg.

Räkna med att det går mycket pengar, NZ är inte billigt. Transport tar tid; vägarna är ofta motsvarande våra landsvägar och det kan vara mycket trafik.

http://www.tourism.net.nz/
Citera
2016-12-11, 19:16
  #3
Medlem
simba_rocks avatar
Kom hem från NZ för tre veckor sedan. Var där i två veckor. Startade i Christchurch o slutade i Auckland. Hyrde bil en Toyota Passo(liten) för 2648 kr. Hyrde i Christchurch o lämnade i Auckland. Bodde på YHA hostels för 500-700 kr/natt. Eget rum för två !

Gå med i facebookgrupp. 'Svenskar i Nya Zeeland' ! Ni lär er mycket av detta !!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2790723

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback