Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-11, 06:00
  #1
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Strax innan midnatt larmades polis till ett flerfamiljshus i Östersund där det brann på vinden. Två personer fördes till sjukhus med då oklara skador. I efterhand har man meddelat att en är avliden. Branden är släckt men grannlägenheterna är röksmittade. Polisen har inlett förundersökning om mordbrand.

Adressen är Övre Katrinelundsvägen i stadsdelen Odenslund.
https://goo.gl/maps/tvraTdbCtAS2

Lite citat från op.se:
Citat:
Räddningstjänsten ryckte ut med full styrka till adressen på Övre Katrinelundsvägen i stadsdelen Odenslund.
Huset som är två och en halv våning högt hade fattat eld med en utvecklad brand i vindsvåningen.
Fastigheten ligger i ett bostadskvarter vilket medförde att det fanns en spridningsrisk till andra hus.
– Men vi var snabbt på plats och fick tidigt kontroll på branden, säger Sven-Erik Svensson, inre befäl vid räddningstjänsten.
Citat:
Vid halvtvåtiden på lördagsmorgonen var branden i vindsvåningen mer eller mindre släckt.
– I stort sett, så. Det vi håller på med nu är genomsökning. Branden var isolerad till en lägenhet, men där har det brunnit rätt rejält. Det kommer inte att gå att bo där i natt och det är lite röksmitta i de andra lägenheterna, säger Sven-Erik Svensson.
Citat:
Senare under natten kom det fram att en man hade påträffats avliden under räddningsarbetet. Den andre personen vårdas just nu på Östersunds sjukhus, men det är oklart med vilka skador.
Anhöriga är underättade.
Polisen har spärrat av platsen och en förundersökning är inledd angående grov mordbrand.
Vad som startade branden är oklart och det lär dröja innan man har hittat orsaken, men en teknisk undersökning kommer att göras för att hitta svaret.
http://www.op.se/blaljus/brander/man...grov-mordbrand

Vad tror ni, vad har hänt? Bor några oönskade filurer på adressen tro?
__________________
Senast redigerad av SkitArgDuva 2016-12-11 kl. 06:04.
Citera
2016-12-11, 06:13
  #2
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Hittar sex personer på adressen, varav två yngre tjejer. Vem bor i vindsvåningen i den här typen av hus.. fattiga studenter, ensamstående ungkarlar...?

Edit: Mannen ska enligt polisen.se vara skriven på adressen.

Enligt lite forskande verkar det enbart bort en på övervåningen, en man. Stämmer det är han kock och konstnär. Eftersom det är obekräftade uppgifter skriver jag inte ut några namn.

Vila i frid.
__________________
Senast redigerad av SkitArgDuva 2016-12-11 kl. 06:26.
Citera
2016-12-11, 07:07
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Mordbrand är väl det man nu alltid startar med. Sedan brukar det då visa sig för det ofta vara en olycka där nu den avlidna själv av misstag startat branden som att somna med en cigg i sängen eller något annat sådant.
Citera
2016-12-11, 07:19
  #4
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mordbrand är väl det man nu alltid startar med. Sedan brukar det då visa sig för det ofta vara en olycka där nu den avlidna själv av misstag startat branden som att somna med en cigg i sängen eller något annat sådant.

Min första tanke också, men brukar man skriva GROV mordbrand då?

Vi får ändå hoppats att det var något sådant som hände, kanske färgburkar och färglösningsmedel påskyndade förloppet ytterligare.
Citera
2016-12-11, 10:22
  #5
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Hittar sex personer på adressen, varav två yngre tjejer. Vem bor i vindsvåningen i den här typen av hus.. fattiga studenter, ensamstående ungkarlar...?

Edit: Mannen ska enligt polisen.se vara skriven på adressen.

Enligt lite forskande verkar det enbart bort en på övervåningen, en man. Stämmer det är han kock och konstnär. Eftersom det är obekräftade uppgifter skriver jag inte ut några namn.

Vila i frid.

Är det Lgh 1201, man på 44 år som bodde i vindslägenheten?
Citera
2016-12-11, 11:14
  #6
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Är det Lgh 1201, man på 44 år som bodde i vindslägenheten?

Det jag fått fram ja, dock ingen som bekräftat.
Citera
2016-12-11, 13:41
  #7
Medlem
adddicts avatar
Inget nytt? Är det något av husen i korsningen nere vid parken eller korsningen upp emot Tegelplan-hållet? Enligt kartan så hamnar man mitt i.Där finns inga hus med vindsvåning.
Citera
2016-12-11, 13:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Inget nytt? Är det något av husen i korsningen nere vid parken eller korsningen upp emot Tegelplan-hållet? Enligt kartan så hamnar man mitt i.Där finns inga hus med vindsvåning.

Det är i korsningen som ligger bortanför pressbyrån
Citera
2016-12-11, 15:06
  #9
Medlem
yvdois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychowomen
Det är i korsningen som ligger bortanför pressbyrån

Ja, huset som ligger på vänster sida om man kommer upp från olssonskulle
Citera
2016-12-11, 15:23
  #10
Medlem
pentrys avatar
Kände mannen ifråga. Konstnär och hängiven skivsamlare. Han jobbade i många storkök runt på skolor i Östersund. Träffade honom sällan de senaste åren tyvärr. En liten vindsvåning bodde han i så länge jag känt honom, dvs sedan runt -90. Var glad i spriten, åtminstone förut. Rökare. Hur han varit de senaste fem åren kan jag inte sägs då jag träffade honom alltför sällan.
__________________
Senast redigerad av pentry 2016-12-11 kl. 15:27.
Citera
2016-12-11, 19:49
  #11
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Kände mannen ifråga. Konstnär och hängiven skivsamlare. Han jobbade i många storkök runt på skolor i Östersund. Träffade honom sällan de senaste åren tyvärr. En liten vindsvåning bodde han i så länge jag känt honom, dvs sedan runt -90. Var glad i spriten, åtminstone förut. Rökare. Hur han varit de senaste fem åren kan jag inte sägs då jag träffade honom alltför sällan.
Ja det är ju sällan friska unga individer dör i en "standard brand", de är kvicka i tanken och bra fysik... allt som oftast är det gamla, handikappade, sjuka, slitna själar som inte hinner med.
Citera
2017-03-25, 17:43
  #12
Medlem
Sesambiffs avatar
Hur gick det med denna händelse?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback