Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-11, 00:41
  #1
Medlem
Qaowous avatar
Hej flashback!

Jag behöver hjälp med ett synology nas som jag vill skydda med vpn. Och då menar jag att trafiken mellan naset och internet ska vara tunnlad. Men jag vet inte hur detta kan fixas..

Ger en liten bakgrund utifall att min förklaring är dålig. Jag vill att naset ska kunna ladda ner filer automatiskt och därmed vill jag också att all trafik som görs via naset ska vara skyddad bakom ett vpn. Dvs, att alla filer som laddas ner till naset ska laddas ner via en vpn tunnel, så inte mitt ip blir "out in the open".

Har kollat runt lite i naset och det verkar som om det är framförallt openvpn och pptp som stöds, men jag gissar att de inställningarna rör åtkomst till naset utifrån? Vilket känns fel. Är det kanske något jag ska konfigurera i routern istället? Och isåfall, kan jag endast låta trafiken till naset gå via vpn och all annan trafik som vanligt? (Vill helst inte att det ska lagga när man sitter och spelar league).

Och sen undrar jag om vpntjänster för det här. Jag använder idag en vpn tjänst för manuell nerladdning, men där används ett program från vpnleverantören där jag manuellt får ansluta mot dom. Har ni något tips på en vpntjänst som endast ger ut tex inloggningsuppgifter som jag kan ange i router eller nas?

Hoppas det finns några vpn/synology entusiaster därute! För jag behöver er! Föstår att min fråga kan vara luddig eftersom jag inte är så duktig på det här, och jobbig att svara på. Men jag kan isåfall försöka själv om jag får en pekning i rätt riktning!
Citera
2016-12-11, 01:34
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaowou
Hej flashback!

Jag behöver hjälp med ett synology nas som jag vill skydda med vpn. Och då menar jag att trafiken mellan naset och internet ska vara tunnlad. Men jag vet inte hur detta kan fixas..

Ger en liten bakgrund utifall att min förklaring är dålig. Jag vill att naset ska kunna ladda ner filer automatiskt och därmed vill jag också att all trafik som görs via naset ska vara skyddad bakom ett vpn. Dvs, att alla filer som laddas ner till naset ska laddas ner via en vpn tunnel, så inte mitt ip blir "out in the open".

Har kollat runt lite i naset och det verkar som om det är framförallt openvpn och pptp som stöds, men jag gissar att de inställningarna rör åtkomst till naset utifrån? Vilket känns fel. Är det kanske något jag ska konfigurera i routern istället? Och isåfall, kan jag endast låta trafiken till naset gå via vpn och all annan trafik som vanligt? (Vill helst inte att det ska lagga när man sitter och spelar league).

Och sen undrar jag om vpntjänster för det här. Jag använder idag en vpn tjänst för manuell nerladdning, men där används ett program från vpnleverantören där jag manuellt får ansluta mot dom. Har ni något tips på en vpntjänst som endast ger ut tex inloggningsuppgifter som jag kan ange i router eller nas?

Hoppas det finns några vpn/synology entusiaster därute! För jag behöver er! Föstår att min fråga kan vara luddig eftersom jag inte är så duktig på det här, och jobbig att svara på. Men jag kan isåfall försöka själv om jag får en pekning i rätt riktning!

https://www.ovpn.se/sv/guides/synology-nas
Citera
2016-12-11, 11:40
  #3
Medlem
Qaowous avatar
Tack för ditt svar!

Rätta mig om jag har fel, men om man följer den här guiden så konfigurerar man väl så man med vpn kan ansluta hem från ställen utanför sitt nätverk? Behöver jag inte, i mitt fall, en leverantör som jag låter datan gå igenom - innan den kommer hem till mig?
Citera
2016-12-11, 12:04
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaowou
Tack för ditt svar!

Rätta mig om jag har fel, men om man följer den här guiden så konfigurerar man väl så man med vpn kan ansluta hem från ställen utanför sitt nätverk? Behöver jag inte, i mitt fall, en leverantör som jag låter datan gå igenom - innan den kommer hem till mig?

Du har uppenbarligen inte läst guiden ordentligt. Detta är svaret på din fråga för en given leverantör.

Däremot så skulle jag personligen aldrig installera en VPN-klient direkt på en NAS. Men du gör såklart som du vill.
Citera
2016-12-11, 13:16
  #5
Medlem
Qaowous avatar
Tror snarare att det handlar om okunskap från min sida. Har läst guiden två gånger nu och det känns mer som att den handlar om hur man genererar sitt certifikat, än en integration mot en vpnleverantör.

Varför är det dåligt att installera en vpnklient på ett nas? Försöker inte låta nonchalant, utan är snarare nyfiken. Är det för att man öppnar upp naset mot internet? Isf, hjälper det inte att man använder vpn då?
Citera
2017-07-04, 23:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Däremot så skulle jag personligen aldrig installera en VPN-klient direkt på en NAS. Men du gör såklart som du vill.


Varför skulle du inte det? Jag gjorde detta igår för torrent skulle va bra och veta varför
Citera
2017-08-29, 02:45
  #7
Medlem
Synologys Nas ihop med OVPN fungerar klockrent.
Har kört det ca 6 månader och bättre kan det inte bli.
Finns inget negativt att säga om något när det kommer till vpn ihop med Synology.
Kan tilläggas att jag kör det på 2 av mina synology NAS.

Den ena agerar streaming av film & musik.
men även backup av bilder och dokument åt vänner och bekanta från deras mobiler och plattor.
kör även DNS med eget domän
samt sist men inte minst Plex som jag använder både lokalt och utåt.

På detta kör jag backup av backupen från NAS 1 till 2.
Citera
2021-01-10, 05:44
  #8
Medlem
raz0r21s avatar
använder också OVPN och en Synology NAS (DS212J) , en billigare modell. Visst, det fungerar... men inte klockrent

Till att börja med är maxhastigheten ungefär 200 / 200 mbit med OpenVPN påslagen då cpu:n inte orkar mer på denna skräp-NAS:en. Andra dyrare varianter från Synology klarar av mer såklart, men det hade man ju velat veta om innan man köpte den. Det marknadsförs ju som en "quad core" NAS osv.

Har även blivit tvungen att lägga in en hel del tillägg i min vpn config, bland annat:

tun-mtu 48000
fragment 0
mssfix 0
sndbuf 12582912
rcvbuf 12582912
replay-window 128
txqueuelen 1000

Detta är inget man får reda på enkelt heller... det var ett JÄVLA googlande innan jag hittade dessa, och hastigheterna innan ändringarna låg på runt 100/100 mbit med VPN påslagen.

Sen stödjer inte DSM Wireguard heller vilket hade dragit betydligt mer processorkraft osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback