Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-10, 22:59
  #1
Medlem
Tjena alla gurus!

Har grymt störiga problem med remote play.
Har en 100/100 lina och ligger på någonstans 130/80 som och som sämst 95/60.

Har testat på både Win och Mac för att försöka få igång remote play men den säger att internethastigheten är för långsam.
Har efter kanske 15 försök fått igång det en gång men det gick knappt se något då det laggade som fan...

har port forward:at i routern till PS4:an och har NAT typ 2.

Någon som har en bra idé om vad som är problemet??

(Trådlöst på båda enheter)

Tackar!
Citera
2016-12-10, 23:12
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swanen92
Tjena alla gurus!

Har grymt störiga problem med remote play.
Har en 100/100 lina och ligger på någonstans 130/80 som och som sämst 95/60.

Har testat på både Win och Mac för att försöka få igång remote play men den säger att internethastigheten är för långsam.
Har efter kanske 15 försök fått igång det en gång men det gick knappt se något då det laggade som fan...

har port forward:at i routern till PS4:an och har NAT typ 2.

Någon som har en bra idé om vad som är problemet??

(Trådlöst på båda enheter)

Tackar!

Ja något problem har du... har iofs trådat till ps4'an... men 10/10 till en kompis som hade 10/10 också... och fungerade utmärkt... (var inga som helst problem att spela hos min kompis)
Så något är fullständigt fel...
Vad exakt det kan vara är lite svårt...

Men men... det är inte så att du "alltid" har igång något annat på ditt nät? laddar ner ner något (torrents/e2dk osv)?
Är du helt ren, det enda du har på nätet är din PS4... så får du nog gå till din ISP och fråga vad som är problemet... för då är det något jox där... dom i så fall gjort något där...

Har ingen annan förklaring...
Citera
2016-12-10, 23:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja något problem har du... har iofs trådat till ps4'an... men 10/10 till en kompis som hade 10/10 också... och fungerade utmärkt... (var inga som helst problem att spela hos min kompis)
Så något är fullständigt fel...
Vad exakt det kan vara är lite svårt...

Men men... det är inte så att du "alltid" har igång något annat på ditt nät? laddar ner ner något (torrents/e2dk osv)?
Är du helt ren, det enda du har på nätet är din PS4... så får du nog gå till din ISP och fråga vad som är problemet... för då är det något jox där... dom i så fall gjort något där...

Har ingen annan förklaring...

Share play fungerar utmärkt konstigt nog. Dvs polare spelar på min ps4 från hans, och det fungerar klockrent. Men jag kan inte spela från dator... (så det borde inte vara något problem med nätet egentligen vad jag kan förstå..?)

Edit: har alltid lite enheter på nätet men de flesta på stanby mer eller mindre. Dvs inga torrents eller liknande, bara typ mobil
Citera
2016-12-11, 00:07
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swanen92
Share play fungerar utmärkt konstigt nog. Dvs polare spelar på min ps4 från hans, och det fungerar klockrent. Men jag kan inte spela från dator... (så det borde inte vara något problem med nätet egentligen vad jag kan förstå..?)

Edit: har alltid lite enheter på nätet men de flesta på stanby mer eller mindre. Dvs inga torrents eller liknande, bara typ mobil

Share play har jag aldrig testat... det jag gjorde var att ta med min surfplatta (Android, dock inte Sony så installerade en remoteplay klient hackad) till min kompis samt en PS4 kontroller så vi kunde spela på min PS4'a hemma hos mig men på hans TV (där min surfplatta var kopplad) och detta fungerade sjukt bra... trots 10/10 hos mig och även hos honom... samt två olika ISP'er...

Lagg, pytte pytte lite... lite försämrad grafik... visst... men fullständigt spelbart på alla sätt och vis...

Shareplay och Remoteplay låter ju egentligen som samma funktion (visst PS4'an är rätt kraftfull jämfört med exempelvis en Android surfplatta som jag använde)...

Dator säger du...
En PS4's rena CPU/GPU kraft är inte speciellt stor jämfört med en "normal" dator idag.. men samtidigt så är det så att din dator har ett OS som skall utföra 100 gånger mer saker än vad din PS4'a skall göra... så är din dator bara dubbelt så snabb... så är din PS4'a egentligen bra mycket snabbare på de få saker den skall göra...

Men men... något är fel verkar det som...

Får testa det själv tror jag så får jag återkomma... dvs remoteplay till en dator (och inte min lilla surfplatta :-)
Citera
2016-12-11, 09:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swanen92
Tjena alla gurus!

Har grymt störiga problem med remote play.
Har en 100/100 lina och ligger på någonstans 130/80 som och som sämst 95/60.

Har testat på både Win och Mac för att försöka få igång remote play men den säger att internethastigheten är för långsam.
Har efter kanske 15 försök fått igång det en gång men det gick knappt se något då det laggade som fan...

har port forward:at i routern till PS4:an och har NAT typ 2.

Någon som har en bra idé om vad som är problemet??

(Trådlöst på båda enheter)

Tackar!

Kör trådat.
Citera
2016-12-12, 09:43
  #6
Medlem
Bandbredden är inte den enda begränsningen för att få remote play att fungera.
När man kör remote play så streamas video till klienten och kontrollinput skickas tillbaka till konsolen, all grafikbearbetning sker alltså i konsolen som kör spelet.
Från att du tryckt på en knapp, och input presenteras tillbaka har du alltså upp emot sex hundradels sekund vid svarstid om 30ms enkel väg, från 1/100 sekund (10ms, eller motsvarande 5ms svarstid mellan två enheter) fördröjning märker man skillnad.
Problemet med trådlöst brukar oftast finnas i svarstiderna som rent ut sagt suger.

Även om man har 15-30ms (vilket är rätt kasst jämfört med 3-4ms man normalt har trådat) så är variationen (jitter) i svarstider något som orsakar instabilitet i streamen. 1 ms hit eller dit märker man inte, men varierar det +-15 ms så flyter det inte. Jitter påverkas mest av den trådlösa miljön om det finns väggar som ger eko och störningar eller om kanalerna belastas ojämnt av andra trådlösa enheter i grannskapet.
Prova ställ ner videokvaliteten till lägsta så kanske det hjälper lite, men även om du kör trådat kommer du inte att kunna köra intensiva spel som kräver precision över remote play. Monopoly party funkar bra, men inte t ex pinball arcade där det handlar om precision för att skjuta iväg kulan innan den rinner ner.

Share play fungerar lite annorlunda, då handlar det om att du lånar ut licensen upp till 60 min i taget och spelet kan installeras och renderas på konsolen som är klient helt fritt från lag mellan input och presentation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback