Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-10, 15:24
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Åtminstone i Sthlm:s innerstad ligger priset på den nivån och t.om högre och budgivning pågår ännu. Då tillkommer dessutom själva garagehyran på uppåt 2500-3500kr/mån. Efterfrågan styr naturligtvis priset men är det rimliga summor för en sketen garageplats?
http://svt.se/nyheter/lokalt/stockho...ljs-i-vasastan
Citera
2016-12-10, 15:30
  #2
Medlem
Är ju billigare än att köpa lägenhet.
Kan man bo där kanske?
Citera
2016-12-10, 15:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Åtminstone i Sthlm:s innerstad ligger priset på den nivån och t.om högre och budgivning pågår ännu. Då tillkommer dessutom själva garagehyran på uppåt 2500-3500kr/mån. Efterfrågan styr naturligtvis priset men är det rimliga summor för en sketen garageplats?
http://svt.se/nyheter/lokalt/stockho...ljs-i-vasastan

"Med dagens ränteläge hamnar man kanske på en kostnad på 1.500 kr i månaden plus en avgift på 171 kr. Det blir betydligt lägre än att hyra en garageplats i Stockholm i dag, det kostar överlag 2.500-3.500kr i månaden."

Du "spar" med andra ord 2000:- månaden mot att hyra en plats
Citera
2016-12-10, 15:32
  #4
Medlem
lostwikings avatar
Det beror på hur rik/fattig man är..
tex drömvisten 100 mille så är det ej så dyrt...
Citera
2016-12-10, 15:35
  #5
Medlem
vikingrods avatar
En och en halv mille!?
Jag gav under 500k för 16 hektar skogsmark med tillhörande stuga och torp.
Inte fan skulle jag lägga tredubbla för att parkera bilen..
Citera
2016-12-10, 16:08
  #6
Medlem
Hade jag varit jävligt rik samt ägt en lyxig jävla lägenhet väldigt nära utan att hitta en annan plats att köpa/hyra i närheten så hade jag kunnat göra det. Säkert ungefär så situationen ser ut för de som lägger bud dessutom.

Dock blev man ju förvånad när man såg den halvgamla MB'n som stod bredvid...
Citera
2016-12-10, 16:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
"Med dagens ränteläge hamnar man kanske på en kostnad på 1.500 kr i månaden plus en avgift på 171 kr. Det blir betydligt lägre än att hyra en garageplats i Stockholm i dag, det kostar överlag 2.500-3.500kr i månaden."

Du "spar" med andra ord 2000:- månaden mot att hyra en plats


<---This, sen blir du även medlem i bostadsrättsföreningen.
Citera
2016-12-10, 19:19
  #8
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Då tillkommer dessutom själva garagehyran på uppåt 2500-3500kr/mån.

Nej det tillkommer inte "garagehyra" när man köper en plats.
Däremot kan du ju själv hyra ut den till företag och tjäna 2-3 tkr i månaden efter räntor, amorteringar och avgifter.
__________________
Senast redigerad av bithax 2016-12-10 kl. 19:21.
Citera
2016-12-11, 00:38
  #9
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Nej det tillkommer inte "garagehyra" när man köper en plats.
Däremot kan du ju själv hyra ut den till företag och tjäna 2-3 tkr i månaden efter räntor, amorteringar och avgifter.

I det här fallet tillkommer en avgift till bostadsrättsföreningen på 171 kr/månad.

Beträffande andrahandsuthyrning, ja där beror det väl på hur generös brf:en är med att tillåta detta.
Citera
2016-12-11, 05:11
  #10
Medlem
Om jag skulle bo i Stockholm, så skulle jag med största sannolikhet inte betala 1 ½ miljon för en garageplats. Jag skulle snarare överväga en boendeparkering eller möjligheten att hyra en garageplats någonstans i närheten. Om det inte var möjligt, så skulle jag fundera på om jag verkligen hade ett behov av bilen eller inte. Om det inte fanns något behov av bilen, så skulle jag nog hellre sälja den och använda kollektivtrafik istället för att betala dyrt för att köpa en garageplats. Med tanke på att Stockholms kollektivtrafik trots allt är rätt bra, speciellt om man ska jämföra med vissa delar av Sverige där kollektivtrafiken är usel eller obefintlig.
Citera
2016-12-11, 21:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Om jag skulle bo i Stockholm, så skulle jag med största sannolikhet inte betala 1 ½ miljon för en garageplats. Jag skulle snarare överväga en boendeparkering eller möjligheten att hyra en garageplats någonstans i närheten. Om det inte var möjligt, så skulle jag fundera på om jag verkligen hade ett behov av bilen eller inte. Om det inte fanns något behov av bilen, så skulle jag nog hellre sälja den och använda kollektivtrafik istället för att betala dyrt för att köpa en garageplats. Med tanke på att Stockholms kollektivtrafik trots allt är rätt bra, speciellt om man ska jämföra med vissa delar av Sverige där kollektivtrafiken är usel eller obefintlig.

annonsen är dock knappast riktad till sådana som dig (eller mig), utan till dem som redan har ett mångmiljonslån för en innerstadslya och vill ha en matchande parkeringsplats. jag har inte ens körkort, förstår inte varför gemene stockholmare behöver bil. men bostadsöverklassen åker inte kommunalt.
Citera
2016-12-11, 23:55
  #12
Medlem
Frolmlansts avatar
För 1,5 miljon får jag 2 500 taxiresor á 600 spänn. Det innebär att jag kan åka en sådan taxiresa om dagen i nästan 7 år. Lägger man till att en bil rimligen kostar minst 25 000 per år med drivmedel och allt så ger det drygt 40 resor till - varje år. Om man nu skall sätta det i relation till något.

Men som den bilnarkoman jag är (3-5 000 mil per år) så skulle jag väl förmodligen vara dum nog att göra det. Risken att jag skulle bosätta mig i en lägenhet i city är dock noll. Villa belägen runtomkring Djursholm eller Lidingö är väl mer min stil. Och där finns egen parkering.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback