Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-13, 12:15
  #13
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Många av moderna moderkort har idag en clear bios knapp . En liten plats bit du flyttar från två pinnar de en annan pinn på moderkortet 😊. Va noga med att flytta tillbaka plastbiten. Annars e de risk att moderkortet skadas . Annars har du även ett bios batteri. Ta ut det . Vänta 5-10 min. Sätt tillbaka det ( bör även göras även om du har en clear bios knapp ).
Vad är det för moderkort ?
Får se, moderkortet har nog 2-3 år på nacken. Det är ett från Gigabyte, modell vet jag ej tyvärr :/
Citera
2016-12-14, 05:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Får se, moderkortet har nog 2-3 år på nacken. Det är ett från Gigabyte, modell vet jag ej tyvärr :/
Modellen står på moderkortet om du öppnar datorn och kollar under alla sladdar mm.

Du måste ändå öppna för att nollställa. Batteriet ser ut om ett mynt. Ta ut den en stund och glöm inte ta bort strömkabeln också så den hinner bli nollställd.
Citera
2016-12-14, 06:07
  #15
Medlem
Oh-be-wans avatar
Gigabyte är faktiskt inget speciellt bra märke trots att det är japanskt (jag är japanofil) man kan säga att de bygger komponenter som passar perfekt med varandra men utan kvalité.

Välj Asus nästa gång.
Citera
2016-12-14, 09:23
  #16
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Tjena

En sak att prova som hände för mig.

Min dator har usb 3.0 portar och i windows 7 fick jag inte igång dessa förutom en väldigt hackande och laggande mus.

Då fick jag boota upp på Parted Magic gratis bootcd (för där fungerar usb 3.0 uttagen - de blåa) och gå in och ta installationsfil för drivrutin för usb 3.0 kontrollern och lägga den på hårddisken (då usb stickor osv vägrade fungera att få in drivrutinen med och även nätverket fungerade inte pga drivrutin i windows 7)

Efter det så funkade det och jag kunde till sist efter massa lagg köra igång filen och installera drivare och sen fungerade portarna som de skulle.

MEN i det här fallet tror jag ditt moderkort är trasigt, om moderkortet är trasigt kan det också vara att datorn inte startar. Det är ofta nätaggregaten men i det här fallet tror jag det är moderkortet som gått sönder.

Köp en billig ny dator eller så. Det är lite slit och släng över datorer idag känns det som.

Min gamla Core 2 Duo är den bästa jag haft. Otroligt pålitlig. Dagens delar typ Skylake serien med moderkort och delar för dessa och dylikt har haft mycket mer olika fel än de delar från den tiden för mig. Kan vara massa måndagsex för mig men jag tror kvaliten blivit sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback