Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-09, 20:56
  #1
Medlem
Ibiza80s avatar
Ibland känns det som att tiden går olika fort. En minut kan upplevas vara evighetslång när Tre Kronor leder OS-finalen med 2-1 och Kanada har plockat ut målvakten. I Kanada känns samma minut blixtsnabb.

Men ibland funderar jag om tiden faktisk på något för människan obegripligt sätt kan gå olika fort. Jag kan inte riktigt förklara, men ibland är det som att tiden räcker till obegripligt mycket bara för att nästa stund knappt räcka till något - och ändå gör man samma saker båda gångerna.

Vet någon om det finns mer begåvade människor än jag, typ välutbildade fysiker, som har funderat i dessa banor?

Till mod: Detta är inte en filosofisk eller psykologisk fråga utan en konkret fysisk undran.
Citera
2016-12-09, 21:13
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Ibland känns det som att tiden går olika fort. En minut kan upplevas vara evighetslång när Tre Kronor leder OS-finalen med 2-1 och Kanada har plockat ut målvakten. I Kanada känns samma minut blixtsnabb.

Men ibland funderar jag om tiden faktisk på något för människan obegripligt sätt kan gå olika fort. Jag kan inte riktigt förklara, men ibland är det som att tiden räcker till obegripligt mycket bara för att nästa stund knappt räcka till något - och ändå gör man samma saker båda gångerna.

Vet någon om det finns mer begåvade människor än jag, typ välutbildade fysiker, som har funderat i dessa banor?

Till mod: Detta är inte en filosofisk eller psykologisk fråga utan en konkret fysisk undran.
Tiden rör sig olika fort för personer som rör sig med olika hastigheter. Åker du bil på motorvägen går sekund något slöare än den gör för mig som sitter i soffan och kliar sig på pungen.

För att det ska märkas någon ordentlig skillnad behöver du dock hålla en hastighet på några tusen kilometer per sekund.

Formeln för tidsdilatation är:
t0=t/(sqrt(1-v^2/c^2))

Där t är min t0 är min tid, t är din tid, v är hastigheten du rör dig i och c är ljusrts hastighet.
Citera
2016-12-09, 21:27
  #3
Medlem
MortalDiseases avatar
Tiden går lika fort när du sitter i soffan i Sverige som om du sitter i soffan i Kanada.
Om du undermedvetet vill att tiden ska gå fort, så känns det som att sakta, och vice versa.
Ett exempel är när du ligger på tandläkarstolen och blir borrad i munnen, då går tiden jätte sakta, allt du vill är att det ska vara över.. och det är precis det enda du tänker på.. men om du däremot skulle ha samma tid till att exempelvis gå in på Siba och plocka med dig allt du kunde så skulle du tycka att tiden gick allt för fort.
Citera
2016-12-09, 23:12
  #4
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Ibland känns det som att tiden går olika fort. En minut kan upplevas vara evighetslång när Tre Kronor leder OS-finalen med 2-1 och Kanada har plockat ut målvakten. I Kanada känns samma minut blixtsnabb.

Men ibland funderar jag om tiden faktisk på något för människan obegripligt sätt kan gå olika fort. Jag kan inte riktigt förklara, men ibland är det som att tiden räcker till obegripligt mycket bara för att nästa stund knappt räcka till något - och ändå gör man samma saker båda gångerna.

Vet någon om det finns mer begåvade människor än jag, typ välutbildade fysiker, som har funderat i dessa banor?

Till mod: Detta är inte en filosofisk eller psykologisk fråga utan en konkret fysisk undran.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Tiden rör sig olika fort för personer som rör sig med olika hastigheter. Åker du bil på motorvägen går sekund något slöare än den gör för mig som sitter i soffan och kliar sig på pungen.

För att det ska märkas någon ordentlig skillnad behöver du dock hålla en hastighet på några tusen kilometer per sekund.

Formeln för tidsdilatation är:
t0=t/(sqrt(1-v^2/c^2))

Där t är min t0 är min tid, t är din tid, v är hastigheten du rör dig i och c är ljusrts hastighet.
JA, Pappersvargen. Du glömde även att berätta att gravitationen påverkar tidens förlopp.

Så, hastigheten vi förflyttas i och den gravitation vi påverkas av förändrar tiden. Det finns intressanta resonemang där tvillingar separeras och den ena gör en lång rymdresa i hög hastighet åker återvänder till jorden...

Är denne då äldre eller yngre än syskonet vilken blev kvar hemma?
Citera
2016-12-09, 23:37
  #5
Medlem
Jag tror inte du skall leta dig till fysiken, leta dig till psykologi för en förklaring på det fenomen du uppfattar. Tiden kommer alltid gå lika fort men du kan uppleva att två minnen känns olika långa, även om de båda tog samma tid. Så svaret är alltså att tiden alltid går i samma hastighet för dig, eftersom du inte rör dig i höga hastigheter.
Citera
2016-12-10, 12:06
  #6
Medlem
Det har väl med hur fokuserad hjärnan är på en uppgift, när det gäller tidsuppfattning.
När man råkar ut för en olycka så hinner man tänka väldigt mycket under den sekund som faktiskt förflyter. Det är inte så att tiden går sakta under just denna sekund utan att hjärnan som sagt är väldigt fokuserad just då.
Lite som att spela in en film i 1000 bildrutor/sekund för att sedan spela upp den.

Vill du uppleva att tiden går saktare på riktigt så får man nog bege sig ut i rymden och åka med ljusets hastighet i veckovis. Alternativ åka ner i en ubåt på 1000 meters djup o stanna där en månad. Då skulle klockan dra sig någon hundradels nanosekund, tydligen.
Citera
2016-12-10, 17:52
  #7
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Tiden rör sig olika fort för personer som rör sig med olika hastigheter. Åker du bil på motorvägen går sekund något slöare än den gör för mig som sitter i soffan och kliar sig på pungen.

För att det ska märkas någon ordentlig skillnad behöver du dock hålla en hastighet på några tusen kilometer per sekund.

Formeln för tidsdilatation är:
t0=t/(sqrt(1-v^2/c^2))

Där t är min t0 är min tid, t är din tid, v är hastigheten du rör dig i och c är ljusrts hastighet.

Det hindrar ju inte att en sekund för TS är just en sekund för honom oavsett hur andra observatörer upplever hans tid.
Citera
2016-12-22, 17:10
  #8
Medlem
ChristianXs avatar
Det är väl inte så mycket en fysisk fråga utan hur hjärnan bearbetar inkommande information och tolkar den. Hjärnan skapar ju tidsuppfattningen och delar upp informationen i lämpligt stora bitar. Det är ju därför det blir svårare att uppskatta tid när man inte får några sinnesintryck utan då börjar man skapa egen information att behandla för att inte tappa tidsuppfattningen. Alla människor upplever nog tid på lite olika sätt, men det är ju svårt att jämföra eftersom det inte finns någonting konkret att mäta eftersom det per definition är en subjektiv upplevelse.

Ibland kan det ju gå fel och människor upplever tiden stå still eller röra sig långsammare eller fortare än normalt:
http://www.bbc.com/future/story/2014...aw-time-freeze

Att tiden tycks gå fortare när man gör någonting aktivt jämfört med när man inte gör det, t ex är i tandläkarstolen, kan möjligen bero på den informationsmängd man har att tillgå och processa i hjärnan. När man tycker något är obehagligt eller på annat sätt fokuserar så processas informationen noggrannare och tiden verkar gå långsammare. De som någon gång har varit med om en bilolycka upplevde nog att tiden verkade gå långsammare när man upptäckte att det kommer att hända.
Citera
2016-12-22, 18:12
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrooz
https://www.youtube.com/watch?v=aIx2N-viNwY&t
Vad handlar det om? Skriv alltid vad det gäller och kasta inte bara in en länk utan att skriva ett ord. Det kanske är en del som tycker din länk är ointressant och då är det onödigt om alla måste klicka för att se vad det är.
Citera
2016-12-22, 19:56
  #10
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det har väl med hur fokuserad hjärnan är på en uppgift, när det gäller tidsuppfattning.
När man råkar ut för en olycka så hinner man tänka väldigt mycket under den sekund som faktiskt förflyter. Det är inte så att tiden går sakta under just denna sekund utan att hjärnan som sagt är väldigt fokuserad just då.
Lite som att spela in en film i 1000 bildrutor/sekund för att sedan spela upp den.

Jag tror det också.

Man kan titta på hur tidsuppfattningen ändras på olika typer av droger. Läste att polisen använder ett "uppskatta 30 sekunder-test" för att kunna få en hint om vad någon är påverkad av. Personer på sådant som stimulerar det centrala nervsystemet (vilket får tankar att gå fortare) har en tendens att tro att 30 sekunder passerat när det i själva verket bara gått 15. De som tagit något centraldepressivt uppskattar däremot att 30 sekunder gått först när en hel minut passerat.

Var visst några som ville (inte i Sverige antar jag) använda detta faktum för att effektivisera fängelsevistelser. Brottsligens hjärna skulle alltså speedas upp sjukt mycket så att det t ex kanske känts som det gått 1000 år när det kanske bara gått en timme. Misstänker att det inte kommer genomföras .
Citera
tid

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback