Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-12, 21:38
  #13
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
IP adressen 100.64.1.69 i din traceroute tycker jag är konstigt. Adressen tillhör nätet 100.64.0.0/10 som är reserverat för privata nätverk och används av operatörerna för Carrier-grade NAT.

Det kanske inte betyder något att operatören routar trafiken via ett privat nätverk. Det finns fler operatörer som gör detta, t.ex. Com Hem som routar kundernas trafik via 10.x.x.x nätverk.

Bahnof har gått över till att NAT'a sina kunder sen 2013.

Bahnofs Carrier-grade NAT ska gå att stänga av via dhcp.bahnhof.se. Då får man en extern IP.
Detta kanske kan få ner antal hops något.
__________________
Senast redigerad av wasfun 2016-12-12 kl. 21:44.
Citera
2016-12-12, 21:44
  #14
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Bahnof har kört gått över till att NAT'a sina kunder sen 2013.

Bahnofs Carrier-grade NAT ska gå att stänga av via dhcp.bahnhof.se. Då får man en extern IP.
Detta kanske kan få ner antal hops något.

Jag tror inte att paddingtonbear får en privat IP adress av Bahnhof, trafiken routas bara genom ett sådant nätverk efter tre hop.
Citera
2016-12-13, 19:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Som du ser så slutar det med att nätet inte kan nås från din internetanslutning. Det är meningen att trafiken från Malmö och Köpenhamn ska gå via den IP adressen för att nå Portlane.

Portlane (AS42708) is now connected at Netnod COMIX!

Så det är Bahnhof som snålar och inte vill ha peering avtal med Portlane den vägen och istället dirigerar mig över till London? Eller har jag fattat det fel
Citera
2016-12-13, 20:00
  #16
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddingtonbear
Så det är Bahnhof som snålar och inte vill ha peering avtal med Portlane den vägen och istället dirigerar mig över till London? Eller har jag fattat det fel

Det är nog snarare Portlane som bestämmer detta. Det är bara läsa deras policy, så ser man att de när som helst kan stänga av en peering session.

AS42708 - Peering Policy
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback