2017-02-15, 02:20
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
1. Redan svarad såg jag
2. "En av" var inte med
3. Konsekvent så är Olsson en fd dansk-fältare men nu var han kanske sveriges största talang istället fd bänknötare i danmark. Där av valet av beskrivning var roligt.

Det blir alltid en bias i en beskrivning. Krav på konsekvens blir märklig då det inte ger tillfredsställande information. Ska Källström i en mening beskrivas som landslagslegendar eller fd ligaspelare från Schweiz?

Inlägget var skrivet på en kvartsrast helt utan vidare tanke. Ta det för vad det är - dvs en nedskrivning av en tanke som slagit mig.
Citera
2017-02-15, 08:33
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Rieks kan spela centralt också dock, typ #10. Men jag instämmer med andra, ditt inlägg var bra.

Det hade varit kul om Paka kan få vara hel i år och få mer speltid, JL har ju dock honom som kantspelare, men den roll han haft innan han fick a-lagskontrakt var väl typ släpande anfallare, 4-5-1. Det är hans position. Han har många kvalitéer, men fysiken har varit ett problem.

Rieks "problem" är just att han kan spela på flera platser. Vi som lag drar dock helt uppenbart mest nytta av honom på vänsterkanten.
Sedan var han absolut inte dålig som forward ifjol men laget som helhet blev sämre av det.
Pakas naturliga position är helt klart släpande men iom vårt 4-4-2 och med en gjuten Mads blir det sällan/aldrig en chans där.
Förhoppningsvis kan skadeuppehållet föra med sig att han lagt på sig muskler på rätt sätt så att han bättre klarar den fysiska biten. Det är en svår balansgång dock där det inte gäller att nagga på fördelarna med hans kvickhet.

Citat:
Hur har det på verkat SHL? De har ju lyckats få till sina monsteravtal redan.

SHL har jag ingen aning om, hockey är inte min grej. Det jag främst minns från tiden som besökare i Scandinavium var att det var en majoritet med sponsorbiljetter av olika slag (där ingick även jag).
Citera
2017-02-15, 10:20
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag förväntar mig en duktig hausse av Allsvenskan i media inför premiären. Det är fantastiskt vad med kvalitet Allsvenskan består av just den här säsongen. Jag skulle säga att det är den bästa Allsvenskan de senaste 7-8 åren - längre bak i tiden har jag för dålig koll på.

De tolv bästa lagens mittfältspelare (främst spelskickliga cm men även indragna yttrar):
AIK - Thern, Olsson, Izhi
Malmö - AC, Lewicki, Eikrem
IFK N - Sjölund, Smith
ÖFK - Edward, Nouri, Bachirou
Djurgården - Walker, Källström, Mrabti
Elfsborg - Dyer, Jebali, Lundewall
Kalmar - Ismael, Elm, Romarinho, Hallberg
GbG - Mads, Seb
Häcken - Aboubakari, Friberg, Farnerud, Paulinho
Hammarby - Kennedy, Smarason, Kennedy
ÖSK - Gerzic, Mårtensson, Besara
Sirius - Gustafsson, Skoglund, Sarfo

AIK besitter en svensk fotbolls bästa fot i Izhis högerfot. Till det har man lyckats få hem en av Sveriges största talanger samt en återvändare från Holland.
Malmö har en fd landslagsspelare i bra ålder, en tidigare Serie A-fältare och en tidigare PL-fältare.
IFK N har inte ett spel som utgår särskilt mycket från centralt fält. Sjölund dock klass.
ÖFK:s fält känner inte många till. Nouri är en av svensk fotbolls klokaste hjärnor, Bachirou klass.
I DIF finns en svensk landslagslegend och en av Allsvenskans största spelbegåvningar i Mrabti.
Elfsborg har kanske AS bästa sittande fältare i Dyer, medan Jebalis och Lundewalls kreativitet är svårslaget.
Kalmar har AS spelskickligaste mittfält. Punkt. Återigen en stor gammal landslagsspelare i rätt ålder.
Man kan håna Seb, men han har många minuter i Serie A. Albaek är dansk klass.
Häcken har AS mest kompletta mittfält. Aboubakari superfin från bakplan, Friberg duktig åt båda håll. Farnerud en skicklig poängspelare dragen åt det assisterande hållet, medan en skadefri Paulinho gör 10+ mål med utgångspunkt från vänster.
Hammarby tre kreativa på mittfältet är fint som snus. Synd att spelidéen sätter käppar i hjulet. FD isländsk landslagsspelare, fd ordinarie i världens bästa spanska liga, en av Sveriges fd största talanger.
I ÖSK spelar AS bästa tia. Ingen är bättre än Besara på den rollen för tillfället. Gerzic och Mårtensson har spelat i storklubbar och är bolltrygga.
Sirius kommer med på ett hörn tack vare Sarfos bollbehandling. Så länge Sirius lyckas hålla uppe spelet kommer han alltid vara vass.

.................................................. .........

I princip alla lags tränare vill föra spelet - så sägs det iaf utåt. Den här utläggningen visar att så inte kommer vara möjligt. AIK kommer inte undgå att kunna ha mest boll i de flesta matcherna, ÖFK kommer ha mest boll i typ 28 av 30 matcher. I övrigt kommer Kalmar och Sirius ha mer boll än vad folk tror. Utpräglade possession-klubbar som Elfsborg och kanske även IFK N måste alltså hitta andra vägar till resultat än enbart ett bra förande spel. IFK N har hittat den vägen i en offensiv fyra som är Sveriges överlägset mest kontringsstarka. Ellos kommer däremot få det tufft. Häcken är totalt oberoende av matchbild tack vare sitt löjligt kompletta mittfält, etc, etc.

För att knyta an till Allsvenskans mittfältskvalitet så har vi Lewicki, Elm och Källström med gedigna landslagsmeriter. Vi har u-21-kaptenen Olsson. Vi har fått hem bra och hungriga återvändare i form av Thern, Hallberg, Besara, Hamad, Friberg mfl. Vi har spelare som färgat i stora ligor i Farnerud och Kennedy. Vi har spelare som egentligen är för bra för AS i form av AC, Eikrem, Izhi, Nouri, Ismael och Bachirou mfl. Till det finns superintressanta Sarfo, Jebali, Dyer, Edwards mfl.

Är det inte fint?

Bra inlägg, men nämna Smith som inte gjorde många minuter förra året, före en spelare som Andreas Blomqvist som var fullkomligt briljant före sin skada? Smith var visserligen stabil mot Bajen och har sett bra ut många stunder, ett stort orosmoln är dock hans superbräckliga psyke. Sett till speltiden var dock Blomqvist Norrköpings bästa innermittfältare, många gånger ett snäpp vassare än Daja med sitt driv, sin bollförande förmåga och offensiva förmåga. Nu är det såklart höljt i dunkel om han kommer tillbaka till samma nivåer efter skadan men givet det underlag vi har så borde han också lyftas. I övrigt går vi och hoppas på att en till innermittfältare trillar in i laget - Dagerstål är en fantastisk mogen spelare för sin ålder med riktigt lovande utsikter - frågan är dock om han kommer att få sitt stora break som innermittfältare? Han påminner mycket om Fransson när det gäller smartness, beslutsfattande och mognad. Däremot saknar han samma framåtlutande inställning ute på plan, han är inte en lika vass tvåvägsspelare.
Citera
2017-02-15, 10:24
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Bra inlägg, men nämna Smith som inte gjorde många minuter förra året, före en spelare som Andreas Blomqvist som var fullkomligt briljant före sin skada? Smith var visserligen stabil mot Bajen och har sett bra ut många stunder, ett stort orosmoln är dock hans superbräckliga psyke. Sett till speltiden var dock Blomqvist Norrköpings bästa innermittfältare, många gånger ett snäpp vassare än Daja med sitt driv, sin bollförande förmåga och offensiva förmåga. Nu är det såklart höljt i dunkel om han kommer tillbaka till samma nivåer efter skadan men givet det underlag vi har så borde han också lyftas. I övrigt går vi och hoppas på att en till innermittfältare trillar in i laget - Dagerstål är en fantastisk mogen spelare för sin ålder med riktigt lovande utsikter - frågan är dock om han kommer att få sitt stora break som innermittfältare? Han påminner mycket om Fransson när det gäller smartness, beslutsfattande och mognad. Däremot saknar han samma framåtlutande inställning ute på plan, han är inte en lika vass tvåvägsspelare.

Jag har inte förstått vad folk har sett i Smith. Tyckte redan när han spelade i HBK att det var en slarvig spelare som slog bort mycket bollar. Lite press på honom när han hade bollen och han tappade den direkt.
Citera
2017-02-15, 11:02
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag har inte förstått vad folk har sett i Smith. Tyckte redan när han spelade i HBK att det var en slarvig spelare som slog bort mycket bollar. Lite press på honom när han hade bollen och han tappade den direkt.

Finns många bra fragment i Smith som han bara måste få ihop till en helhet. Hans fysiska närvaro ute på plan ska inte underskattas, särskilt inte med tanke på hans ålder, vilket ger honom många närkampsfördelar och likaså när han ska täcka boll. Han är inte heller helt oäven när det kommer till att driva framåt eller crossa bollen. Jag är övertygad om att det som hållit tillbaka honom hittills är den mentala biten, där har han hutlöst mycket att jobba på.
Citera
2017-02-15, 13:34
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522

När är Blomqvist beräknad att komma tillbaka? Jag ska ärligt erkänna att jag missade honom totalt.
Citera
2017-02-15, 13:38
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
1. Redan svarad såg jag
2. "En av" var inte med
3. Konsekvent så är Olsson en fd dansk-fältare men nu var han kanske sveriges största talang istället fd bänknötare i danmark. Där av valet av beskrivning var roligt.
1. Du fattar att det inte är stöd för din tes va?
2. "AIK besitter en svensk fotbolls bästa fot i Izhis högerfot." Vad tror du han vill få sagt med den här meningen? Ganska uppenbart att han åsyftar "en av svensk fotboll" enligt mig.
3. Eftersom du inte anmärker på det jag skrev så tolkar jag det som att du håller med om att även MFF höjdes upp. Således inget case.
Citera
2017-02-15, 13:48
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
När är Blomqvist beräknad att komma tillbaka? Jag ska ärligt erkänna att jag missade honom totalt.

Lite oklart, det har skjutits på hela tiden. Förhoppningsvis till sen vår/början av sommaren så att han står i full blom till hösten.
Citera
2017-02-15, 17:07
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
1. Du fattar att det inte är stöd för din tes va?
2. "AIK besitter en svensk fotbolls bästa fot i Izhis högerfot." Vad tror du han vill få sagt med den här meningen? Ganska uppenbart att han åsyftar "en av svensk fotboll" enligt mig.
3. Eftersom du inte anmärker på det jag skrev så tolkar jag det som att du håller med om att även MFF höjdes upp. Således inget case.

Att ta bort en eller lägga till av ändrar helt karaktären på meningen.

Vad du tycker är uppenbart är såklart uppenbart 👍

Aja rolig lista ändå
Citera
2017-02-15, 17:15
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Att ta bort en eller lägga till av ändrar helt karaktären på meningen.

Vad du tycker är uppenbart är såklart uppenbart 👍

Aja rolig lista ändå
Ofan. Vilken insikt.

Ett inlägg som sprider egna tankar och genererat saklig diskussion härinne. Du gör en egen tolkning av en mening och sprider din dynga för att avsluta med "rolig lista".
Citera
2017-02-15, 17:18
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Om anteri17 skrev "en svensk fotbolls", inte "en av..." så är det just det som avses. Han brukar åtminstone skriva det han menar. Och där håller jag inte med; Ishizaki är en av de bästa men Eikrem är bättre.
Citera
2017-02-15, 17:43
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Om anteri17 skrev "en svensk fotbolls", inte "en av..." så är det just det som avses. Han brukar åtminstone skriva det han menar. Och där håller jag inte med; Ishizaki är en av de bästa men Eikrem är bättre.
Gissar att vi är gravt OT här, svarat dig i PM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in