Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-09, 16:54
  #1
Medlem
A-party-with-martys avatar
Är lite intresserad av höga hopp ner i vatten. Mig veterligen kan man hoppas från i princip obegränsad höjd med nätt nedanför(en snubbe hoppade från 7000 meters höjd ner i nät utan att skada sig, tidigare i år). Vatten är ju såklart farligare men om man landar spikrakt på fötterna borde man väl klara högre höjder än Golden Gate bron(drygt 70 M)? Visserligen överlever endast 2 % av hopparna(bra bit över 1000 pers) men då gör dom också rygg & magplask med flit(vilket man dör av från betydligt lägre höjd antar jag). En tonårig indian klarade GGB med endast lindriga skador. Hur hög höjd kan man klara(kanske med bubblor under) utan svåra skador? Ni tuffingar som hoppar från typ Västerbron & dylikt skulle ni kunna tänka er GGB(borde väl gå bra om man landar spikrakt)?
Citera
2016-12-09, 18:48
  #2
Medlem
WykkedWitchs avatar
Har bara hoppat från Stena Scandinavica och Stena line Europe men det är lite en annan sak.

Dock är tuffhet en fördel första gången man kliver över räcket mot detta beslut.
Citera
2016-12-09, 19:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Mig veterligen kan man hoppas från i princip obegränsad höjd med nätt nedanför(en snubbe hoppade från 7000 meters höjd ner i nät utan att skada sig, tidigare i år). Vatten är ju såklart farligare men om man landar spikrakt på fötterna borde man väl klara högre höjder än Golden Gate bron(drygt 70 M)?

En kille som hoppade från GGB för att ta livet av sig och ändrade sig på vägen ned gjorde spiken för att överleva och gjorde också det, men med i stort sett varje ben i kroppen brutet. Dessutom tuppade han av, så hade ingen plockat upp honom hade han drunknat. (Från dokumentärfilmen "The Bridge".)

Så redan vid 70 m börjar det bli knepigt. På Youtube finns en film av en kille som dyker från samma höjd, och då går det bättre. Men jag antar att det är ungefär därför gränsen går, och att han klyver ytspänningen med maximal teknik.

Tänk på att du vid hopp från 100m höjd uppnår en hastighet av över 150 km/h rakt ned i en massa som är nästan 1000 ggr mer tät än luft. Utan att veta exakt, så gör jag ett hyggligt överslag på att det motsvarar ungefär samma som ett fall från 7-10 meter rakt ned i marken med effekter på ca 200-250G. Hyggligt långt över det dödliga runt 50G-ish alltså.

Så utan bubblor hade jag inte ens provat något över hälften GGB för att vara säker att komma undan utan allvarliga skador.
Citera
2016-12-10, 21:29
  #4
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
En kille som hoppade från GGB för att ta livet av sig och ändrade sig på vägen ned gjorde spiken för att överleva och gjorde också det, men med i stort sett varje ben i kroppen brutet. Dessutom tuppade han av, så hade ingen plockat upp honom hade han drunknat. (Från dokumentärfilmen "The Bridge".)

Så redan vid 70 m börjar det bli knepigt. På Youtube finns en film av en kille som dyker från samma höjd, och då går det bättre. Men jag antar att det är ungefär därför gränsen går, och att han klyver ytspänningen med maximal teknik.

Tänk på att du vid hopp från 100m höjd uppnår en hastighet av över 150 km/h rakt ned i en massa som är nästan 1000 ggr mer tät än luft. Utan att veta exakt, så gör jag ett hyggligt överslag på att det motsvarar ungefär samma som ett fall från 7-10 meter rakt ned i marken med effekter på ca 200-250G. Hyggligt långt över det dödliga runt 50G-ish alltså.

Så utan bubblor hade jag inte ens provat något över hälften GGB för att vara säker att komma undan utan allvarliga skador.

Ja just det. Han landade typ sittandes på vattnet(tror dock han blev helt återställd). Har du länk till 70 meters dyket(med huvet före?) från YT. Alltså ej GGB hopparen(antar att det ej var från GGB?). Så hur högt hade du hoppat med bubblor under samt skyddskläder/hjälm?
__________________
Senast redigerad av A-party-with-marty 2016-12-10 kl. 21:35.
Citera
2016-12-10, 21:30
  #5
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Har bara hoppat från Stena Scandinavica och Stena line Europe men det är lite en annan sak.

Dock är tuffhet en fördel första gången man kliver över räcket mot detta beslut.

Aha man vill ju ej sugas in i propellrarna heller (men det kanske ej e nån risk). Hur högt var det då?
Citera
2017-01-14, 20:23
  #6
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Såg också the bridge och om jag minns rätt så har runt 7000 personer tagit sitt liv där, mot kanske 1 eller 2 som överlevt.
De flesta kanske inte satsar på att göra spiken om de vill dö, men ändå.
Citera
2017-01-15, 20:08
  #7
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Såg också the bridge och om jag minns rätt så har runt 7000 personer tagit sitt liv där, mot kanske 1 eller 2 som överlevt.
De flesta kanske inte satsar på att göra spiken om de vill dö, men ändå.
Var det inte närmare 2000 snarare?

En kille på YT trodde att man kunde klara 300 meter om man landade på fötter & typ bubblor under.

Vid 300 meter syns väl knappt en mindre roddbåt(ba som tankeställare).

Kanske man skulle prova ändå för rätt lön om man övar spiken?
Citera
2017-01-17, 15:39
  #8
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Sorry jag hade helt fel och du rätt.
Saxat från wiki:

Between 1937 and 2012, an estimated 1,600 bodies were recovered of people who had jumped from the Golden Gate Bridge, located in the San Francisco Bay Area in the United States.[1] The impact from the fall kills 98 percent of people who jump or fall from the bridge, as they enter the water.[2][3] As of 2005, it is estimated that 26 people have survived after jumping.
Citera
2017-01-18, 11:29
  #9
Medlem
A-party-with-martys avatar
Men 98 % dör av "the impact". Trodde det fans ganska många som dog av syrebrist/vatten i lungorna samt nedkylning i dessa 98 %. Kan ju vara flera kombos av skäl som leder till dödliga skador iof.

Tror ni man kan klara New River Gorge Bridge(mycket högre än GGB) om man får till "spiken"?


https://en.wikipedia.org/wiki/New_River_Gorge_Bridge
Citera
2017-01-18, 11:31
  #10
Medlem
A-party-with-martys avatar
Fet bild(gäller att man står i mitten & träffar vattnet som då typ bör vara hyfsat djupt).

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Ri...rge_Bridge.jpg
Citera
2017-01-18, 18:46
  #11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
40m högre alltså om jag läste rätt.
Från GGR kommer du ha en hastighet på ca 240 km/h
Och från NRGB ca 260 km/h ungefärligt räknat.
Så det kvittar nog
Citera
2017-01-19, 00:21
  #12
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
40m högre alltså om jag läste rätt.
Från GGR kommer du ha en hastighet på ca 240 km/h
Och från NRGB ca 260 km/h ungefärligt räknat.
Så det kvittar nog
Njaä tror snarare man kommer upp i runt 110 km/h från GGB(tar knappt 4 sek). Han som hoppade i nät från 7000 M va ju uppe i 193 km/h tror jag som mest(man når en maxhastighet om man är under molnen, & den kommer man upp i efter några hundra meter, har jag hört).

GGB= drygt 70 M (som högst)

NRGB= 267 M

Finns ju folk som har klarat GGB utan svåra skador. Men frågan är alltså om NRGB också skulle fungera fast den är avsevärt högre(förutsatt att man landade så bra det bara går)?
__________________
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-01-19 kl. 00:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback