Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-09, 14:47
  #1
Medlem
puckots avatar
Är det någon mer här som har testat streamingtjänsten Shudder.com? Det är en amerikansk streamingtjänst för skräckfilm. Jag har själv testat tjänsten nu i ett par månader och gillar den skarpt. Utbudet kan fortfarande bli bättre, och dom saknar många titlar, men utbudet växer snabbt och blir större hela tiden.

Det jag gillar med Shudder är att dom har mycket ovanliga och udda skräckfilmer och en stor blandning från många olika genrer med ett bra utval av både äldre och nyare titlar. Även om dom fortfarande saknar många stortitlar. Delar av utbudet går visserligen att hitta även på andra tjänster som Netflix eller Hulu, men det finns också titlar som inte går att hitta på någon av dom andra tjänsterna.

Dom har en väldigt bra översikt på sitt utbud, då dom är mycket för att dela in filmerna i olika samlingar, kategorier och teman. Plus att dom har olika kända skräckprofiler på besök ibland, som får sätta ihop sina egna favorit-listor. En annan rolig grej är deras TV-sektion. Det finns en gratis-del och en för betalande kunder. Det är en slinga av slumpvist utvalda skräckfilmer som rullar dygnet runt.

Dom har haft endel problem och mycket buggar i sina appar sedan lanseringen och har därmed dragits med lite dåligt rykte, men på senare tid har dom faktiskt ryckt upp sig rejält och det funkar betydligt bättre nu. Iallafall genom Apple tv där jag huvudsakligen använder tjänsten har det än så länge fungerat klockrent. Men det är viktigt att nämna i sammanhanget att dom fortfarande befinner sig i ett beta-stadie och det finns såklart fortfarande saker kvar att jobba på.

Dom har satsat på att expandera till ytterligare länder och har på senaste lanserat sig i UK och Kanada, men deras plan är att utöka till ytterligare länder. Och på senare tid har dom precis som Netflix fokuserat på att satsa allt mer på lite mer exklusivare material och även satsat på att plocka in mycket tv-serier, efter att huvudsakligen satsat på mest filmer.

Tjänsten kostar inte mer än en 50-lapp i månaden och det fungerar utan problem att komma åt tjänsten med en amerikansk dns och med mitt svenska kreditkort. Utbudet kan som sagt fortfarande bli bättre, men för en skitsumma som 50kr/månad så är det helt klart värt pengarna och perfekt för oss skräckfilms-fanatiker om man vill komplettera det ibland lite tunna utbud av skräck man får genom Netflix.

Någon mer som har testat tjänsten och som vill dela med sig av åsikter och erfarenheter?
__________________
Senast redigerad av puckot 2016-12-09 kl. 14:50.
Citera
2017-01-25, 02:41
  #2
Medlem
Har funderat lite på denna tjänst. Ungefär hur många filmer finns det att se? Hur ofta läggs det till nya? Är det mestadels gamla eller nya skräckfilmer? Mycket klassiker?
Citera
2017-01-27, 12:47
  #3
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onthewayhome
Har funderat lite på denna tjänst. Ungefär hur många filmer finns det att se? Hur ofta läggs det till nya? Är det mestadels gamla eller nya skräckfilmer? Mycket klassiker?

Exakt hur många filmer det är vet jag inte. Men det är ett rätt hyfsat utbud skulle jag säga av både nya och gamla, men mest äldre filmer. Men det är ju något som även Netflix och andra streamingtjänster har problem med, att en del av dom allra senaste titlarna saknas. Men ibland kan det dyka upp lite nyare releaser med skräck som släpps exklusivt på Shudder.

Det finns lite luckor när det kommer till klassikerna ska sägas, men tjänsten har ju inte funnits så länge, så det tar väl lite tid att bygga upp ett utbud. Men det finns absolut en del klassiker också och det dyker upp lite nya klassiker då och då. Utbudet överhuvudtaget utökas kontinuerligt och det uppdateras alltid med ett antal nya filmer varje månad.

Men när det kostar runt 50lappen i månaden, så tycker jag att man kan leva med dom luckor och brister i utbudet som finns för tillfället. Men förhoppningsvis kommer dom väl att successivt täppa igen dom luckor som finns, eftersom utbudet utökas hela tiden som sagt.
Citera
2017-04-22, 18:53
  #4
Medlem
Hallå,

Hade Shudder fram tills nu, men nu accepterar den ej längre mitt svenska VISA kort.

Är det någon som har en kreativ lösning på detta?

Jag tycker mycket om tjänsten. De har ett rejält utbud av framförallt italiensk skräckfilm, vilket är det jag kollar på.
Citera
2017-04-22, 21:23
  #5
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilNed
Hallå,

Hade Shudder fram tills nu, men nu accepterar den ej längre mitt svenska VISA kort.

Är det någon som har en kreativ lösning på detta?

Jag tycker mycket om tjänsten. De har ett rejält utbud av framförallt italiensk skräckfilm, vilket är det jag kollar på.

Jag har själv haft problem med mitt svenska kreditkort vid tillfällen. Men då har det bara visat sig att det är någon säkerhetsspärr som har kickat in och som har blockerat dragningarna i bankens system. Det är någon ny säkerhetsgrej dom kör med, som gör att vissa köp spärras av säkerhetskäl.

Vilket man löser genom att logga in på internetbanken och ändrar en inställning för att tillfälligt stänga av den spärren och sen har betalningen gått igenom utan problem. Dubbelkolla med din bank så att det inte är så enkelt att den är något sådant som felar?

Det kan ju dock vara så att Shudder har spärrat utländska kreditkort, jag vet att det var så i början, att det inte fungerade med utländska kreditkort. Sen plötsligt förvann den spärren. Men det kan ju hända att dom har infört det igen. Jag har inte haft mitt abonnemang aktivt där på ett tag, brukar bara ha igång det vid behov. Så jag har ingen koll just nu.

Förmodligen kan jag lösa det genom att helt enkelt köpa ett amerikansk itunes gift card och titta genom min Apple tv, om det inte skulle fungera när jag testar nästa gång. Men har man ingen Apple tv, så vet jag inte om det finns något annat sätt. Kanske finns andra typer av gift cards man kan använda? Har ingen koll faktiskt.

Vet att vissa kör med såna här amerikanska e-kreditkort som man köper på internet och tankar på med ett visst belopp och sen använder det när man registrerar sig på vissa streamingtjänster, men jag vet inte om det fungerar för Shudder.
__________________
Senast redigerad av puckot 2017-04-22 kl. 21:28.
Citera
2017-04-23, 22:22
  #6
Medlem
Det står på hemsidan att de endast tar emot Bankkort från den regionen där tjänsten finns tillgänglig. Kommer upp som ett felmeddelande när jag knappar mitt.

Tror E-Bankkort är enda vägen för mig! Om det nu går.

Trist, det var en bra tjänst. Men jaja, jag får väl hänge mig åt nedladdning istället.
Citera
2017-04-23, 22:51
  #7
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilNed
Det står på hemsidan att de endast tar emot Bankkort från den regionen där tjänsten finns tillgänglig. Kommer upp som ett felmeddelande när jag knappar mitt.

Tror E-Bankkort är enda vägen för mig! Om det nu går.

Trist, det var en bra tjänst. Men jaja, jag får väl hänge mig åt nedladdning istället.

Ok. Trist om det är så. Det försvårar ju helt klart möjligheten att komma åt tjänsten. Då återstår väl bara något typ av presentkort eller e-kort som sagt. Har inte testat e-kort själv, så kan inte bekräfta att det kommer fungera. Risken är ju att man kastar pengar i sjön.

Nu vet jag inte vad för enhet du använder när du tittar på Shudder och vad du har för möjligheter. Men jag tänkte på det här med alternativa presentkort/gift cards. Såg att dom utöver itunes, har möjlighet till Roku, Google Play och Amazon prenumerationer bland annat.

Har för mig att Roku ska ha någon form av gift cards, men då krävs det väl att man har en Roku-enhet och med Google play gift cards så krävs väl en android-enhet. Och hos Amazon tror jag man kan välja Shudder som en tilläggstjänst, och då är det väl Amazons egna gift cards som gäller. Men då måste man väl ha ett Amazon Prime-medlemskap i grunden. Men du kanske kollar via hemsidan?
Citera
2017-05-28, 13:24
  #8
Medlem
Jag har endast kollat via hemsidan, men den möjligheten verkar helt stängd nu.

Försökt ett par gånger att registrera mitt kontokort men det går helt enkelt inte.

Jag antar att man via VPN skulle kunna registrera ett konto på t.ex. Amazon Video (där hela Shudders utbud finns) men jag är lite nojjig på att bli utkastad från Amazon då jag använder det rätt mycket.
Citera
2019-06-04, 13:10
  #9
Medlem
D_V_Ss avatar
Skulle väldigt gärna vilja ha denna tjänst, men den verkar ju bara vara tillgänglig i vissa utvalda engelsktalande länder. Kan man få Shudder i Sverige så hade jag direkt skrotat Netflix.
Citera
2019-10-13, 00:35
  #10
Medlem
Någon som har fått Shudder att fungera här hemifrån Sverige? Hur löste ni det i sådana fall rent tekniskt, med betalning, osv.? Guide önskas!
Citera
2019-10-13, 02:35
  #11
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MintBreath
Någon som har fått Shudder att fungera här hemifrån Sverige? Hur löste ni det i sådana fall rent tekniskt, med betalning, osv.? Guide önskas!

Svenskt kreditkort fungerade i början, men dom verkar som sagt ha spärrat den möjligheten nu. Det enda som har fungerat för mig är såna här gift cards. Jag använder t.ex gift cards för amerikanska iTunes eftersom jag streamar genom Apple TV och då har jag även registrerat ett amerikanskt iTunes konto, för det kommer ju inte att fungera om du använder t.ex. ett svenskt iTunes konto.

Även Google Play, Roku och Amazon gift cards ska fungera, viktigt att det är just amerikanska varianter, så att du inte köper presentkort för någon annan region. Men det beror ju på vad har för lösning när du streamar? Har du en android-enhet så är det ju Google Play som gäller, och med Roku gift cards krävs ju en Roku-enhet o.s.v.

Om du streamar genom datorn så är ju den amerikanska delen av Amazon Prime ett alternativ, för dom har ju möjligheten att man kan prenumerera på Shudder som ett addon, utöver din Prime-prenumeration. Då borde det ju fungera med amerikanska Amazon gift cards. Men då blir det ju lite dyrare förstås.

Jag har för mig att dom tidigare tillät Paypal, men då var det nog så att det krävdes ett amerikanskt Paypal konto. Och sånt brukar ju kunna gå att fejka, om man bor utanför USA. Men jag tror som sagt inte att dom erbjuder det längre.

Men oavsett vad du väljer, så är det ju oftast så att du måste använda en amerikansk vpn för att komma åt sådana här tjänster och möjligheter och det kostar ju oftast pengar. Men det brukar vara rätt billigt, jag betalar t.ex. 20kr/månad för min vpn.

Jag har även hört talas om sådana här amerikanska prepaid-kreditkort, som man kan köpa på internet och betala med. Men jag har ingen erfarenhet av det och har aldrig testat. Så jag vet inte om det fungerar.
__________________
Senast redigerad av puckot 2019-10-13 kl. 03:12.
Citera
2021-06-11, 03:22
  #12
Medlem
Beastleys avatar
Här sitter man och VILL betala för en tjänst, men det går inte för regioner bla bla regioner.

På med ögonlappen och träbenet som vanligt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback