Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-09, 14:17
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
Den senaste tiden har det varit flera personrån i Lund.
Hittills i år, har det anmälts 117 anmälningar. Och bara nu i november var det 18 st.
Summan var 102 st. för år 2015, och 82 st. för år 2014. En markant ökning med andra ord.

I alla fall var det ett knivrån kl. 02.20 i natt.
"22-åringen var på väg hem till sin studentbostad efter att ha varit på krogen när fyra-fem personer kom fram till honom och krävde att få hans värdesaker.
– En av männen drog upp en kniv som han rispade målsäganden med. Efter det tilltvingade de sig hans plånbok, mobiltelefon och jacka, säger Joakim Nyberg."


Några timmar före. rättar sagt runt kl. 23.00 hände även där ett försök till knivrån.
"Några timmar dessförinnan, vid 23-tiden, stoppades en 26-årig man av en knivbeväpnad person vid korsningen Örnvägen-Steglitsvägen på Papegojelyckan.
– Mannen drog upp en kniv och beordrade honom att tömma fickorna på värdesaker. Det gjorde inte målsäganden utan sprang istället från platsen, säger Joakim Nyberg."


Och något av det mest fega hände igår vid kl. 16.00.
"Strax efter klockan 16 på torsdagen hotades en 29-årig kvinna med funktionsnedsättning av två män med kniv. Kvinnan knivhotades sedan hon tagit ut 500 kronor ur en bankautomat på Bangatan."

Varför denna markanta ökning de senaste åren..?

Polisen vill inte gå ut med signalement, men är förhoppningsfull med att det ska klaras upp. Frågan är då varför detta bara ökar och ökar..
"Vi jobbar febrilt med rånen. I fyra fall av den senaste tidens rån har vi fått tag i misstänkta gärningsmän. Eftersom utredningen pågår kan jag inte avslöja mycket mer. Min gissning är dock vi kommer att klara upp fler, säger Joakim Nyberg."

Länk: http://www.sydsvenskan.se/2016-12-09...ste-tidens-ran
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2016-12-09 kl. 15:15.
Citera
2016-12-09, 14:27
  #2
Medlem
Aakkes avatar
småpojkar som inte vågar sig in i Malmös under värld
Citera
2016-12-09, 14:29
  #3
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Zigenargängen eller?
Nu springer jag inte i Lund särskilt ofta och har väl aldrig sett att de ställer till med något väsen som så, men ja. Så många andra givna alternativ finns väl inte riktigt i Lund?
__________________
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-12-09 kl. 14:36.
Citera
2016-12-09, 15:23
  #4
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Zigenargängen eller?
Nu springer jag inte i Lund särskilt ofta och har väl aldrig sett att de ställer till med något väsen som så, men ja. Så många andra givna alternativ finns väl inte riktigt i Lund?

Lund måste vara topp tre mest zigenartäta staden i Sverige sett till ytan. Sitter vid alla systembolag och matbutiker, samt står i horder kring centralen.

Sen om de är dessa eller ej som ligger bakom låter jag vara osagt, har dock varit endel rån mot guldbutiker senaste veckorna b la på Nova.

Jag tror det är ungdomar från bland annat Malmö som börjar se sig om efter andra områden. Lund i övrigt verkar väldigt lugnt inga direkta utanförskapsområden.
Citera
2016-12-09, 15:52
  #5
Medlem
Universells avatar
Citat:
Strax efter klockan 16 på torsdagen hotades en 29-årig kvinna med funktionsnedsättning av två män med kniv. Kvinnan knivhotades sedan hon tagit ut 500 kronor ur en bankautomat på Bangatan.

– När hon inte lämnade ifrån sig pengarna sparkades hon på benen. Efter det sprang hon in på Skånetrafikens kontor. Därifrån larmades polisen, säger Joakim Nyberg.

Fy fan alltså, jävla kräk. Och det är ju inte bara i Lund som det här händer..
Citera
2016-12-09, 19:44
  #6
Medlem
I går torsdag rånades biblioteket på St Petri kyrkogata på datorer
Citera
2016-12-09, 19:49
  #7
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Fy fan alltså, jävla kräk. Och det är ju inte bara i Lund som det här händer..
Lund är lite staden som tigger om det. Man har de kommunpolitiker man förtjänar. Bit ihop, lundabor. Det är ni själva som val dem.
Citera
2016-12-09, 19:57
  #8
Medlem
Av en händelse så sker dessa rån ofta runt Smålands nation och på Norra Fäladen. På Smålands nation finns det mycket vänsterextremister och på Norra Fäladen mycket zigenare.
Citera
2016-12-09, 20:11
  #9
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Den senaste tiden har det varit flera personrån i Lund.
Hittills i år, har det anmälts 117 anmälningar. Och bara nu i november var det 18 st.
Summan var 102 st. för år 2015, och 82 st. för år 2014. En markant ökning med andra ord.

I alla fall var det ett knivrån kl. 02.20 i natt.
"22-åringen var på väg hem till sin studentbostad efter att ha varit på krogen när fyra-fem personer kom fram till honom och krävde att få hans värdesaker.
– En av männen drog upp en kniv som han rispade målsäganden med. Efter det tilltvingade de sig hans plånbok, mobiltelefon och jacka, säger Joakim Nyberg."


Några timmar före. rättar sagt runt kl. 23.00 hände även där ett försök till knivrån.
"Några timmar dessförinnan, vid 23-tiden, stoppades en 26-årig man av en knivbeväpnad person vid korsningen Örnvägen-Steglitsvägen på Papegojelyckan.
– Mannen drog upp en kniv och beordrade honom att tömma fickorna på värdesaker. Det gjorde inte målsäganden utan sprang istället från platsen, säger Joakim Nyberg."


Och något av det mest fega hände igår vid kl. 16.00.
"Strax efter klockan 16 på torsdagen hotades en 29-årig kvinna med funktionsnedsättning av två män med kniv. Kvinnan knivhotades sedan hon tagit ut 500 kronor ur en bankautomat på Bangatan."

Varför denna markanta ökning de senaste åren..?

Polisen vill inte gå ut med signalement, men är förhoppningsfull med att det ska klaras upp. Frågan är då varför detta bara ökar och ökar..
"Vi jobbar febrilt med rånen. I fyra fall av den senaste tidens rån har vi fått tag i misstänkta gärningsmän. Eftersom utredningen pågår kan jag inte avslöja mycket mer. Min gissning är dock vi kommer att klara upp fler, säger Joakim Nyberg."

Länk: http://www.sydsvenskan.se/2016-12-09...ste-tidens-ran

De har inget att gå på just nu , naturligtvis.



Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Lund är lite staden som tigger om det. Man har de kommunpolitiker man förtjänar. Bit ihop, lundabor. Det är ni själva som val dem.

Tack för den kommentaren!

När jag diskuterar dagens spännande Sverige brukar jag snoppa av dom som kritiserar kaoset just nu med liknande ordalydelse!
Citera
2016-12-20, 15:10
  #10
Medlem
GormDenGamles avatar
http://www.skd.se/2016/12/20/ranforsok-mot-ung-man/

"På måndagsmorgonen kvart i åtta kom en 19-årig man gående längs en gångstig vid Hjalmar Gullbergs väg. Fyra män i rånarluvor ställde sig på rad och blockerade 19-åringens väg. Han började springa, men fälldes till marken."
Citera
2016-12-20, 15:14
  #11
Medlem
GormDenGamles avatar
Vad händer i Lund..?
Citera
2016-12-28, 19:46
  #12
Medlem
GormDenGamles avatar
Då var det dags igen - http://www.sydsvenskan.se/2016-12-28/ung-man-knivranad

"En 20-årig man rånades av tre maskerade män på Trollebergsvägen på tisdagskvällen. En av männen hotade 20-åringen med en kniv."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback