Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-09, 11:33
  #1
Medlem
Hej!
Jag är intresserad av ifall nån har insyn i SHL-lagens sportsliga sponsorer.
Vad händer med Easton?
Frölunda, Örebro, och MoDo har relativt nyligen gått över från Easton till Bauer.
Varför har så många CCM som sponsor?
Och varför har ingen t.ex. Warrior i Sverige, förutom i sponsrade europaligan?

Nu har Bauer och CCM ensamrätt i SHL, varför ser det ut så när det ser ut på ett annat sätt i NHL?

Så många frågor...
Citera
2016-12-09, 13:05
  #2
Medlem
Ccm och Bauer är sedan lääänge stora märken i sverige och vi har en tendens att hålla oss till det vi känner till..

Det är nog en ganska vettig förklaring
Citera
2016-12-11, 14:23
  #3
Medlem
Racerbyces avatar
Easton har blivit uppköpt av Bauer så det kan vara en orsak, Easton är nog på väg att fasas ut och säljas under Bauers märke framöver. Dessutom har Easton tappat en hel del även i NHL där de var väldigt stora tidigare.

http://www.sportfack.se/artiklar/nyh...y-blev-uppkopt
Citera
2016-12-11, 21:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Easton har blivit uppköpt av Bauer så det kan vara en orsak, Easton är nog på väg att fasas ut och säljas under Bauers märke framöver. Dessutom har Easton tappat en hel del även i NHL där de var väldigt stora tidigare.

http://www.sportfack.se/artiklar/nyh...y-blev-uppkopt

Det var som fan.. Nu finns det alltså i praktiken bara tre aktörer kvar på marknaden vad gäller utespelarutrustning. Bauer, CCM och Warrior.
Citera
2016-12-12, 17:31
  #5
Medlem
Struisvogels avatar
Man saknar ju helt klart Jofa och KoHo.

Salming saknar man inte direkt

Finns marken som Sheerwood och TPS kvar?
Citera
2016-12-12, 20:28
  #6
Medlem
Det finns klubbor och blad som säljs under namnet Sher-wood, men jag vet inte om företaget som tillverkar dessa har något med den "riktiga" hockeyutrustningstillverkaren att göra.

TPS finns mig veterligen inte kvar.
Citera
2016-12-12, 23:20
  #7
Medlem
I NHL får de väl välja sin utrustning fritt, spelarnas marknad.

Här är det klubbarnas marknad och då har CCM och Bauer köpt upp mindre märken och tagit över marknaden totalt. Har Warrior ens skridskor? Kanske därför de inte lyckats slå sig in som en utrustningsleverantör som står för "hela paketet" likt Bauer och CCM gjort.
Citera
2016-12-12, 23:27
  #8
Medlem
Struisvogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
I NHL får de väl välja sin utrustning fritt, spelarnas marknad.

Här är det klubbarnas marknad och då har CCM och Bauer köpt upp mindre märken och tagit över marknaden totalt. Har Warrior ens skridskor? Kanske därför de inte lyckats slå sig in som en utrustningsleverantör som står för "hela paketet" likt Bauer och CCM gjort.

Lite tråkigt måste jag säga då man som gammal hockeyspelare är lite av en prylbög
Citera
2016-12-13, 09:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
I NHL får de väl välja sin utrustning fritt, spelarnas marknad.

Här är det klubbarnas marknad och då har CCM och Bauer köpt upp mindre märken och tagit över marknaden totalt. Har Warrior ens skridskor? Kanske därför de inte lyckats slå sig in som en utrustningsleverantör som står för "hela paketet" likt Bauer och CCM gjort.

Nej, Warrior har inte skridskor. Därför finns det ju numera, efter att Bauer tydligen köpt Easton, bara två aktörer på marknade som tillhandahåller kompletta sortiment.

Ibland ser man skånska lag i de lägre divisionerna spela med klubbor av något märke som man aldrig ser annars. Rebellion tror jag det står på dem. Är den lågon lokal importör i skåne som lyckats skapa sig en liten nisch på marknaden?
Citera
2016-12-13, 11:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Easton har blivit uppköpt av Bauer så det kan vara en orsak, Easton är nog på väg att fasas ut och säljas under Bauers märke framöver. Dessutom har Easton tappat en hel del även i NHL där de var väldigt stora tidigare.

http://www.sportfack.se/artiklar/nyh...y-blev-uppkopt


Tack!
Hur kan jag som utrustningstokig ha missat detta?
Har spelat i liten utsträckning, men har alltid gillat Eastons fantastiska klubbor och handskar.

Betyder detta möjligen att spelarna i Frölunda och Örebro får välja vilket märke de vill ha på klubbor och handskar?
Eastons hjälm verkar helt borta oxå...
Tack för alla svar hittills
Citera
2016-12-15, 14:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Nej, Warrior har inte skridskor. Därför finns det ju numera, efter att Bauer tydligen köpt Easton, bara två aktörer på marknade som tillhandahåller kompletta sortiment.

Ibland ser man skånska lag i de lägre divisionerna spela med klubbor av något märke som man aldrig ser annars. Rebellion tror jag det står på dem. Är den lågon lokal importör i skåne som lyckats skapa sig en liten nisch på marknaden?

Rebellion är ett märke från Örebro som nu i år lagt ner sin verksamhet.
De hade klubbor men även andra tillbehör runt om i mindre klubbar i sverige, men fick för svårt att överleva en tuff marknad.
Citera
2017-02-01, 22:13
  #12
Medlem
Reebok finns har väl en del av marknaden?

Gamla klassiska hockeymärken haha då blir man nostalgisk... Graf, Titan, Canadien, Koho, Jofa, Easton, Sherwood, TPS...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback