Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-09, 02:36
  #1
Medlem
pponmms avatar
Säg mig, varför blir alla metalband dåliga tillslut? Är det för att de får slut på idéer för sina texter och melodier? Det måste vara svårt att alltid komma på nya saker att sjunga om osv.

Några exempel på band som brukade vara hur bra som helst men nu har blivit helt värdelösa:
All That Remains: Shading (1998) -> A War You Cannot Win (2012)
In Flames: Gyroscope (1997) -> Dead Eyes (2014)
Children of Bodom: Touch Like Angel of Death (1997) -> Are You Dead Yet (2005)
Still Remains: To Live and Die by Fire (2005) -> Beacon (2013)
Darkest Hour: The Last Dance Massacre (2001) -> Anti-Axis (2014)
As I Lay Dying: Undefined (2003) -> My Only Home (2012)

Man hör en klar skillnad mellan bandens gamla och nya musik, vilket såklart är förväntat då man inte kan producera samma musik hela tiden. Men alla band verkar gå i samma riktning, och majoriteten av de äldre och hängivna fansen blir besvikna.

Det verkar som att banden tappar sin kreativitet helt, och börjar divergera från vad deras fans vill ha för att istället försöka imponera på människor som inte ens gillar den typ av musik som de spelar.

Vad fan är det för skit som In Flames spelar nu för tiden liksom? Jag vet att många gillade Still Remains senaste skiva, men den var väldigt ointressant för mig. Musik är såklart väldigt subjektivt, men min uppfattning är att det inte bara är jag som är missnöjd med hur de banden jag nämner har förändrat sin musik de senaste åren.

In Flames och All That Remains är nog några av de bästa exemplen på band som helt plötsligt verkar vilja spela en helt annan typ av musik, en typ av musik som en majoritet av deras tidigare fans egentligen inte tycker om. Någonstans runt 2005 verkar metal-scenen ha dött ut totalt.

Min fråga till er alla är helt enkelt varför det är så typiskt för metalband att totalt tappa kontakten med sin äldre och ursprungliga fanbase?
Finns det kanske något metalband som fortfarande producerar bra musik, något ni kan rekommendera?
Citera
2016-12-09, 02:41
  #2
Medlem
Ev1ld1cks avatar
Håller med brukar gå utför efter årena går... King Diamond/Mercyful Fate är dock undantaget hos mej karln har fan inte släppt en kass platta sen starten i början på 80 talet 😎
Citera
2016-12-09, 02:52
  #3
Medlem
BallaKlavas avatar
Människor utvecklas. Inte alltid till det bättre. Om det är lyssnaren eller musikern låter jag vara osagt. Som tur är finns det så jävla mycket musik därute så det finns egentligen inte någon anledning att bry sig om detta. Bara att gå vidare och hitta nya älsklingar.

Byter man stil totalt vore det kanske mer ärligt mot fansen att även byta namn kan man tycka. Denna åsikt hade kanske mer bäring på den tiden folk köpte skivor.

Ett band som aldrig ballat ur eller vad man nu vill kalla det är Cannibal Corpse.
Citera
2016-12-09, 02:57
  #4
Medlem
Ev1ld1cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Människor utvecklas. Inte alltid till det bättre. Om det är lyssnaren eller musikern låter jag vara osagt. Som tur är finns det så jävla mycket musik därute så det finns egentligen inte någon anledning att bry sig om detta. Bara att gå vidare och hitta nya älsklingar.

Byter man stil totalt vore det kanske mer ärligt mot fansen att även byta namn kan man tycka. Denna åsikt hade kanske mer bäring på den tiden folk köpte skivor.

Ett band som aldrig ballat ur eller vad man nu vill kalla det är Cannibal Corpse.

Cannibal Corpse & Deicide har hållt schtabil form genom åren
Citera
2016-12-09, 03:30
  #5
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ev1ld1ck
Håller med brukar gå utför efter årena går... King Diamond/Mercyful Fate är dock undantaget hos mej karln har fan inte släppt en kass platta sen starten i början på 80 talet 😎

Tackar för tipset! Jag ska se till att lyssna lite på det!

Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Människor utvecklas. Inte alltid till det bättre. Om det är lyssnaren eller musikern låter jag vara osagt. Som tur är finns det så jävla mycket musik därute så det finns egentligen inte någon anledning att bry sig om detta. Bara att gå vidare och hitta nya älsklingar.

Byter man stil totalt vore det kanske mer ärligt mot fansen att även byta namn kan man tycka. Denna åsikt hade kanske mer bäring på den tiden folk köpte skivor.

Ett band som aldrig ballat ur eller vad man nu vill kalla det är Cannibal Corpse.

Cannibal Corpse. Jag har endast lyssnat på några få av deras låtar, och jag kan fortfarande komma ihåg deras lyrics, de var helt... Äckliga som fan! Men smaken är som baken brukar man ju säga!


Amon Amarth är ett svenskt band som har ändrat sin musikstil från lite råare till lite mer cleant ljud. Men jag tycker fortfarande att de är bra. Problemet med det bandet är väl dock att det blir lite för mycket av samma ibland, men de har ett par riktigt riktigt bra låtar! Att de dessutom, som sagt, är svenskar får mig bara att gilla dem ännu mer!

Amon Amarth har, vad jag vet, inte gjort sina fans besvikna iallafall!

EDIT: Overkill är ju ett riktigt bra band också! Jag har knappt lyssnat på något av deras senare släpp, men det lilla jag har hört får mig att tro att de fortfarande skapar riktigt bra musik! "Coma" är så jävla bra!!!

https://www.youtube.com/watch?v=J0SXdSa9Q-s

Det är dock trash metal, men jag tycker att det kan vara riktigt bra ibland!

En annan bra låt från Overkill som är lite nyare, dock inte "ny", men det är ett bra exempel på ett band som verkligen fortsätter på samma spår men ändå är kreativa:

https://www.youtube.com/watch?v=3AnXxcqWv1o
__________________
Senast redigerad av pponmm 2016-12-09 kl. 03:47.
Citera
2016-12-09, 04:12
  #6
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tror att som band försöka kämpa sig framåt i mediabruset är lite som att ragga på en brud. Man har oändligt med energi för hitta på alla möjliga romantiska tricks och jobba av bara helvete för att få till det. När man väl har bruden så behöver man ju inte jobba arslet av sig längre. Hon ligger ju där din säng och målar naglarna redan. Jahapp, men då kanske man skulle gå till gymmet då istället för att laga till någon ostrongryta med hallonsorbét till efterrätt.

Jag tror att många band tappar farten när framgången vänder och de inte längre måste bevisa något för att någon jävel ska visa intresse och lyssna på en. Jag tror att band fungerar bäst när de är underdogs och har en lastbil full med jävlar anamma. Och man vill visa hela världen att man fan är det bästa band som någonsin funnits.

Ett typexempel på det där är Volbeat. Jag får be om ursäkt, men jag tyckte faktiskt de var riktigt helfestliga när de dök upp som nytt band. Jag såg dom på en skitliten scen bakom toaletterna på någon obskyr festival första gången. Den där grejen med psychobilly metal, typ Elvis möter Metallica kändes rätt eget och nyskapande. Jag var helt fascinerad.

För Volbeat gick framgången snabbt. På en pisskvart var de plötsligt ett världsband och turnerade som förband till Metallica och headlajnade alla möjliga festivaler. Volbeat var plötsligt på framsidan av alla jävla musikmagasin som gick att hitta. Och lika snabbt gick musiken åt helvete också.

Volbeat låter numera som nått generic rockband för white trash som handlar på Dressman och säger sig vara "hårdrockare" eftersom de lyssnar på Metallica och Volbeat. Ibland i alla fall. När de inte glor på "Så mycket bättre" eller Idol. Volbeat känns som något som Pajalaraggare lyssnar på när de tröttnar på KISS och Eddie Meduza.

Det var bara så tydligt i deras fall att det bara small till när de blev hur stora som helst. Och musiken blev lika värdelös i motsvarighet till deras framgång.
Citera
2016-12-09, 05:11
  #7
Medlem
HasseBanans avatar
Ett problem som jag upplever med främst metalgenren är att man i första hand verkar spela för att man tycker det är kul att riffa och försöker verka tekniskt skicklig och snabb på gitarren, och inte för att skapa musik som ska tilltala lyssnaren. Tycker att mycket ny metal (låtar) känns som rena improvisationer. Som att man står i en replokal och försöker komma på något nytt, men det blir mest snömos av alltihop. Den bästa metal:en är gjord före år 2000, sedan har man inte varit innovativ nog att skapa något nytt.
Citera
2016-12-09, 07:20
  #8
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Det är dock trash metal, men jag tycker att det kan vara riktigt bra ibland!



THRASH för bövelen! Trash är skräp samt även en skiva med Alice Cooper. Ok att DNs flåshurtiga kultursidor inte kan stava, men om man gillar metal ska man fan veta att det heter Thrash!

Ytterst få band som håller på länge gör endast bra skivor, metal som nonmetal.
Citera
2016-12-09, 08:00
  #9
Medlem
lampross avatar
Varje konstnär kan ha svårt att variera sig efter tio skivor, tio böcker eller whatever.

Alla konstnärer är unika i början, sedan kommer medelåldern och man upprepar sig. Sedan kan en ny blomstring komma på ålderdomen, som med målaren Rubens, men det är ovanligt. Men möjligheten finns!
Citera
2016-12-09, 08:25
  #10
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Människor utvecklas. Inte alltid till det bättre. Om det är lyssnaren eller musikern låter jag vara osagt. Som tur är finns det så jävla mycket musik därute så det finns egentligen inte någon anledning att bry sig om detta. Bara att gå vidare och hitta nya älsklingar.

Byter man stil totalt vore det kanske mer ärligt mot fansen att även byta namn kan man tycka. Denna åsikt hade kanske mer bäring på den tiden folk köpte skivor.

Ett band som aldrig ballat ur eller vad man nu vill kalla det är Cannibal Corpse.

Det skulle se ut det. Alla band som förnyar sin stil byter namn
Citera
2016-12-09, 08:54
  #11
Medlem
Lacerdas avatar
Destroyer 666 senaste platta är ju otrolig. Det är bara Rise of the phoenix och Unchain the wolves som kommer i närheten.

Slayers senaste har dock inte imponerat, trots häftiga och blodiga musikvideos så märks det att gubbarna börjar åldras.
Citera
2016-12-09, 10:55
  #12
Medlem
Paradise Lost och Amorphis gör fortfarande grym musik. Det är två band som har dippat men som kommit tillbaka starkare än någonsin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback