Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-08, 21:45
  #13
Medlem
Poechalis avatar
Jag får lite rysskänsla av den. Tex siffrorna som är målade med hålschablon. Schablonerna är snygga men är handskurna. Det är heller inte något av den där turkos/ärggröna primern mellan lacken och aluminiumet. Det är grönlackat direkt på plåten.
En rysk prototyp som tappat delar som flutit iland?
Citera
2016-12-08, 21:46
  #14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Men hur håller man koll på att utländsk militär inte kränker vårt luftrum?

I fredstid har vi inte några enorma luftspaningsuppdrag så vi är ganska lättkränkta när det gäller små flygföretag. Självklart har vi militär spaningsradar, men den är fan inte heltäckande.

Men, det var inte var som frågades här.
Citera
2016-12-08, 22:05
  #15
Medlem
Tänker att det måste vara världens mista flygplan om det är en vinge.... Modellflygplan i så fall.
Roder eller klaff, lucka till landningsställ?
Citera
2016-12-08, 22:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tänker att det måste vara världens mista flygplan om det är en vinge.... Modellflygplan i så fall.
Roder eller klaff, lucka till landningsställ?

Någon form av lucka låter som en bra gissning.

Tycker inte det ser ut som något objekt med aerodynamiska egenskaper.

Den kan ha flutit långt och länge men sen välbevarad ut, hade den varit en längre tid i vattnet hade jag förväntat mig påväxt av div. alger, havstulipaner etc.
Citera
2016-12-08, 23:13
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klunkenfuling
Försvann en Litauisk Antonov An-2 över Östersjön i Maj 2015,
på väg från Göteborg till Klaipeda.
Det återfanns väl aldrig?
Kan det härröra därifrån?
Fel färg, det planet såg ut såhär: https://www.planespotters.net/photo/...-an-2-pzl-an-2

Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Jag får lite rysskänsla av den. Tex siffrorna som är målade med hålschablon. Schablonerna är snygga men är handskurna. Det är heller inte något av den där turkos/ärggröna primern mellan lacken och aluminiumet. Det är grönlackat direkt på plåten.
En rysk prototyp som tappat delar som flutit iland?
Jag tänker som du. Åtminstone i denna fråga... Eller tja, prototyp behöver det väl inte ha varit men färgen är tätt typisk för Ryssland med omnejd och schablonerna, inte från USA i alla fall.
Citera
2016-12-09, 09:21
  #18
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fel färg, det planet såg ut såhär: https://www.planespotters.net/photo/...-an-2-pzl-an-2

Jag tänker som du. Åtminstone i denna fråga... Eller tja, prototyp behöver det väl inte ha varit men färgen är tätt typisk för Ryssland med omnejd och schablonerna, inte från USA i alla fall.

Nej, jag vet inte varför jag tänkte prototyp. Även när man bygger serietillverkade flygplan i ryssland så är de som mer "handgjorda" än i västvärlden.
Det var att den gröna militärlacken verkar vara sprayad direkt på det blanka Aluplåten. Men det kanske fungerar bra.
Citera
2016-12-09, 10:50
  #19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tänker att det måste vara världens mista flygplan om det är en vinge.... Modellflygplan i så fall.
Roder eller klaff, lucka till landningsställ?


Nu är det väl i så fall bara en del av en vinge, så det är inte lätt att bestämma storlek på planet utefter det.


Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Någon form av lucka låter som en bra gissning.

Tycker inte det ser ut som något objekt med aerodynamiska egenskaper.

Den kan ha flutit långt och länge men sen välbevarad ut, hade den varit en längre tid i vattnet hade jag förväntat mig påväxt av div. alger, havstulipaner etc.

Jag skrev flygplansvinge i trådstarten, men det var efter den info som fanns då. Det kan ju vara från en annan del. Dessutom behöver ju inte en enskild liten del av ens en vinge uppvisa aerodynamiska egenskaper.
Citera
2016-12-09, 11:24
  #20
Medlem
Avva66s avatar
Korset får mej att tänka Danmark i alla fall, men det behöver ju inte alls vara så för det.:

https://pixabay.com/sv/flagga-danneb...danska-995535/
Citera
2016-12-09, 13:45
  #21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tänker att det måste vara världens mista flygplan om det är en vinge.... Modellflygplan i så fall.
Roder eller klaff, lucka till landningsställ?


Det kan ju vara en vinge till en drönare. Skadorna ser ut att härröra från ett haveri. Hade det t.ex. varit en skrotdel som blåst av något fartyg så hade skadorna sett annorlunda ut.
Citera
2016-12-09, 16:39
  #22
Medlem
Förmodligen en del från ett skjutmål. (vingmål, pilmål etc)
Citera
2016-12-09, 16:44
  #23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaakpa
Förmodligen en del från ett skjutmål. (vingmål, pilmål etc)

Det där är fan en riktigt bra teori. Varför tänkte inte jag på den möjligheten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback