Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-08, 20:26
  #1
Medlem
Tjena,

Skall på intervju som lärling hos en elfirma, undrar lite då jag har något IG från gymnasiet som kan sätta stopp när det gäller just det.

Vi pratar typ samhällskunskap o sådant skit. Vad är chansen att ECY jämför betygen med arkivet?
Citera
2016-12-08, 20:43
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Om du har ig i ngt enstaka ämne men klarat gymnasiet med slutbetyg tror jag inte de bryr sig helt ärligt. Om du ändrar betyg och åker fast för förfalskning får du en prick i registret vilket ser mkt illa ut även för elektrikerjobb. Risken att de kommer på dig är liten, visst, men om det händer är det fan inte roligt för dig de närmaste åren.
Citera
2016-12-08, 20:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du har ig i ngt enstaka ämne men klarat gymnasiet med slutbetyg tror jag inte de bryr sig helt ärligt. Om du ändrar betyg och åker fast för förfalskning får du en prick i registret vilket ser mkt illa ut även för elektrikerjobb. Risken att de kommer på dig är liten, visst, men om det händer är det fan inte roligt för dig de närmaste åren.

Nej, är så jag resonerar också, men tänker ifall sådan kontroller genomförs ofta, för mycket man läser är ju bara om högskola osv.
Citera
2016-12-08, 20:50
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Nej, är så jag resonerar också, men tänker ifall sådan kontroller genomförs ofta, för mycket man läser är ju bara om högskola osv.

Det kan jag inte svara på eftersom arbetsgivare kollar såväl gymnasiebetyg som högskolebetyg då och då, men att man aldrig kan veta. Eftersom de knappast lördag bry sig om du haft ig i samhällskunskap är det knappast värt risken. Är det bara ett ämne? Måste du visa betygen överhuvudtaget?
Citera
2016-12-08, 20:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det kan jag inte svara på eftersom arbetsgivare kollar såväl gymnasiebetyg som högskolebetyg då och då, men att man aldrig kan veta. Eftersom de knappast lördag bry sig om du haft ig i samhällskunskap är det knappast värt risken. Är det bara ett ämne? Måste du visa betygen överhuvudtaget?

Nej, totalt typ 2-3 ämnen.

Ja, måste skickas in till ECY som utfärdar papper för att påbörja lärlingstid.
Citera
2016-12-08, 22:31
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Nej, totalt typ 2-3 ämnen.

Ja, måste skickas in till ECY som utfärdar papper för att påbörja lärlingstid.

Som sagt tror jag inte de bryr sig.

Kan du inte få en hint om hur viktigt de tycker att betyg är? Genom kontakter i branschen etc.
Citera
2016-12-08, 23:17
  #7
Medlem
Hejhopens avatar
Du behöver godkänt i samhäll 1, religion 1, matte 1, svenska 1, alla de bajsnördiga ämnena för att gå lärling.

Dock så har jag polare som inte ens har klarat ecy som jobbar på elfirma, men vill du ha lärlingstid är det bäst att plugga.
Citera
2016-12-09, 07:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhopen
Du behöver godkänt i samhäll 1, religion 1, matte 1, svenska 1, alla de bajsnördiga ämnena för att gå lärling.

Dock så har jag polare som inte ens har klarat ecy som jobbar på elfirma, men vill du ha lärlingstid är det bäst att plugga.

Ja, det vet jag - är just det som är problemet. Frågan är väl vad chansen är att de börjar kontakta något arkiv för att få reda på de korrekta betygen om jag väljer att ändra lite smått.

Högskolor kan jag förstå att de kör provet men ja, ECY? Vet inte, finner som ingen info.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback