Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-08, 17:50
  #1
Medlem
Min bror har detta problemet att han ständigt har mörka nästan lila påsar under ögonen. Ända sedan han var 6 år gammal så har han haft påsar under ögonen. Han har testat allt som finns, kommer ihåg att han tog gurkskivor och potatis och massa konstiga saker under ögonen ett tag, utan resultat. Sedan testade han en jävla massa ögonkrämer som han säkert spenderat över 2000 kr på, men också utan resultat. Han har gått till vårdcentralen över 20 gånger nu, och även skolsköterskan och skolläkare har han gått till. Men ingen har hjälpt honom, dom har sagt att man inte kan göra något åt saken och han har börjat må dåligt på grund av detta nu. Han vägrar också gå till kuratorn, det enda han vill är att bli av med påsarna på något sätt.
Han säger att han ser ful ut med påsarna under ögonen, och det är delvis sant att han ser trött ut 24/7 men går ju inte o göra något.
Han har börjat bli deprimerad och vissa dagar går han inte ens till skolan, jag vet inte vad jag ska göra heller. Vi kontaktade olika kliniker som utför laseroperationer som tar bort påsar under ögonen men ingen av klinikerna utför operationer på personer under 18 år.
Man ser på han på morgonen när han går fram och tillbaka framför spegeln och kollar på sina påsar under ögonen, är bara en tidsfråga innan det kommer hända något riktigt dåligt. Är rädd att han begår självmord eller något sånt, man vet aldrig med dagens ungdomar. Han håller alltid inne sina känslor och jag har börjat märka av att han är alltid arg och irriterad på allt och alla, och vissa kvällar kan jag höra när han ligger i sängen och gråter.
Kan någon av er hjälpa mig, vill verkligen inte att min bror ska gå runt och må dåligt varje dag.
Han är 15 år förresten.
__________________
Senast redigerad av qaz321 2016-12-08 kl. 18:11.
Citera
2016-12-08, 20:14
  #2
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Din ''bror'' är ju bara 15. Se till att spara pengar så han kan fixa till det när han blir 18.
Citera
2016-12-08, 21:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Din ''bror'' är ju bara 15. Se till att spara pengar så han kan fixa till det när han blir 18.
Han mår riktigt dåligt över det just nu, vet inte hur det kommer gå för honom om han måste vänta tills han blir 18
__________________
Senast redigerad av qaz321 2016-12-08 kl. 21:37.
Citera
2016-12-08, 21:02
  #4
Medlem
SvartChilis avatar
Jobbigt. Din bror behöver hjälp. Viss plastikkirurgi kan man få hjälp med av sjukvården om den är medicinskt motiverad. För många år sen fick en tjejkompis i tonåren hjälp med sin näsa som hon mådde enormt psykiskt dåligt över. Det kan vara möjligt men jag är inte säker, att din bror kan få hjälp om han har sådana komplex att han får stora psykiska besvär.

Mitt råd är att ringa sjukvårdsupplysningen på 1177 och fråga. Kom ihåg att betona hur väldigt dåligt din bror mår. (Du bör även kontakta en vårdcentral)
Din bror behöver oavsett komma i kontakt med läkare och sedan kurator. Sådana svåra komplex är ingenting att ta lätt på.

Alternativt vänder ni er direkt till en privat klinik för psykologisk hjälp, om ni har pengarna.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av SvartChili 2016-12-08 kl. 21:09.
Citera
2016-12-08, 22:42
  #5
Medlem
Du lider troligtvis av BDD. Ingen annan bryr sig om dina påsar runt ögonen. Vänta tills du är 18 och börja använda concealer innan dess. Det är inte normalt att en sådan sak ska konsumera all din energi och tankekraft.
Citera
2016-12-09, 00:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Du lider troligtvis av BDD. Ingen annan bryr sig om dina påsar runt ögonen. Vänta tills du är 18 och börja använda concealer innan dess. Det är inte normalt att en sådan sak ska konsumera all din energi och tankekraft.
Han har testat concealer men det ser bara konstigt ut för att påsarna sticker ut under ögonen ändå så då är ända skillnaden att det blir hudfärgade påsar under ögonen istället för mörka. BDD tror jag inte att han lider av för att även om han mår väldigt dåligt över det, så är det inget som han hittat på eller överdriver för att han ser verkligen knarkad ut hela tiden. Även om ingen säger det till honom så har han ju börjat märka det själv nu.
Citera
2016-12-09, 10:22
  #7
Medlem
Boka tid för konsultation på en skönhetsklinik, både carboxy therapy och fillers kan ha bra effekt på det du beskriver.
Citera
2016-12-10, 11:21
  #8
Medlem
cerns avatar
Men gud det är ju enkelt att fixa genom att boka tid hos någon kirurg. Självmord? Jösses
Citera
2016-12-10, 13:23
  #9
Medlem
Vad rekommenderar ni för kliniker som utför dessa operationer på minderåriga?
Citera
2017-01-07, 03:22
  #10
Medlem
Be er morsa sminka honom lite under ögonen. Kan man sminka över blåtiror på ett snyggt sätt bör inte påsar vara något problem!
Citera
2017-01-09, 01:27
  #11
Medlem
Psyko Dads avatar
Operera bort dem
En bekant gjorde det genom ett enkelt ingrepp från insidan av nedre ögonlocket, snabbläkning och inga ärr.
De plockade ut fettet som trycker på från insisdan och skapar svullnaden under ögat.
Citera
2017-02-23, 20:29
  #12
Medlem
Han har gjort carboxy therapy 4 ggr nu, fortfarande ingen skillnad. Tror ni det kommer hjälpa nåt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback