Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-11, 11:00
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Bra svar. Man får väl hoppas folk läser och tar till sig vad som verkligen gäller. Den enda befogenhet en skyddsvakt har som inte en polis har är att skyddsvakten får söka av fordon utan att först få godkänd husrannsakan.

Att skjuta vid vakttjänst gäller som flera skrivit i stort sett endast vid nödvärn. Det finns situationer när du får skjuta även om personen inte direkt hotar någon person, t.ex. apterar en sprängladdning på din TOLO-plats som tillfälligt blivit skyddsobjekt när ni var tvungna att stanna mitt i en stad då ena lastbilen klappade ihop. Sprängmedel och drivmedel centralt i en stad hör verkligen inte ihop.
Ett annat exempel kan vara inbrott på vattenverket där ett terrorattentat kan få förödande konsekvenser för samhället.

Vid andra situationer, t.ex. inbrott i vapenkasunen så ska man vara väldigt försiktig med att avge eld. Varningsskott efter upprepade verbala varningar kan vara motiverat om personen/personerna inte lyder. Men att kvarhålla och invänta patrull/polis/MP är helt klart att föredra. Även om det är ett grovt brott att stjäla vapen så är det inte säkert att en civil domstol anser det vara rätt att skjuta verkanseld. Om man har en patrull skyddsvakter så kan t.o.m. ett efterföljande vara att föredra i den situationen. Oavsett vad man tycker så är faktiskt inte situationen särskilt hotfull. Om personerna bär skjutvapen och höjer detta så är det defintivt verkanseld som gäller. Bara för att man inte skjuter så betyder inte det att man släpper eldberedskapen och grillar marsmallows.

Skyddslagen ger stora befogenheter och skyldigheter men varje situation är helt unik och en tumregel är att om det inte är direkt nödvärn så ska man vara försiktig att skjuta under fredstid.

Ska jag förstå detta som att det är att föredra att följa efter kriminella som är utrustade med automatkarbiner, i stället för att förhindra dem från att ta dem från början?

Därtill håller jag inte med om att kriminella som håller på att stjäla automatkarbiner inte är särskilt hotfullt. Det är lite som att hävda att sprängladdningen på TOLO-platsen inte är hotfull, för att den ännu inte detornerat... Det är högst troligt inga "dialog-kriminella" som vill ha karbinerna...
Citera
2016-12-11, 11:04
  #134
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Bla bla snacka om tråd som flippar ur

Här är det som förmodligen hände

Rekryt befinner sig på Aldrig Ge Upp -en utbildningskontroll som kan liknas vid en slutövning (så att ni gamla värar fattar) under GMU.

AGU är av sin natur något krävande och prövande varför många rekryter tycker att det är jobbigt - det ska det vara och de ska välja att inte ge upp därav namnet.
AGU kan inledas med någon skarpskjutning (dvs skarp ammunition) men genomförs oftast med lös ammunition som någon form av tillämpningsövning.

Den här rekryten valde att ge upp och skyllde på magsjuka. Befälen placerade honom i en av de baracker som finns på Sågebackens skjutfält. Väl där insåg han att han inte skulle bli godkänd på Aldrig ge upp och alltså inte få godkänt betyg från GMU (vilket krävs för att få gå vidare inom GU:n).
Ångesten när han insåg detta blev så stor att han började rispa sig med kniv.
När han rispat lite klarnade skallen och han hittade på en historia som han sedan drog för befälen i hopp om att de skulle glömma magsjukan och i all hast kring det inträffade godkänna honom på Aldrig Ge Upp.

Typisk beväring med ångest hittar på något

End of story...
Citera
2016-12-11, 11:25
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
Svårt att tro att soldaten är inblandad. Det finns väl mycket enklare sätt att skaffa vapen än att först söka till och sedan gå utbildningen.
Dock har det skett vapenstölder som varit just insiderbrott där soldater blivit "överfallna" och "bestulna" av personer de känt... Så inget går att utesluta.
Två män med hagelbrakare övermannade två man som patrullerade ett skyddsobjekt - en av soldaterna hade i förväg gjort upp med de två killarna och lämnat ut schemat för vaktrundan. Den andre soldaten var oskyldig. Kan ju säga att det skrev som en hel massa rutern efter det.
Citera
2016-12-11, 12:50
  #136
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubrik
Svårt att tro att soldaten är inblandad. Det finns väl mycket enklare sätt att skaffa vapen än att först söka till och sedan gå utbildningen.
JO men här snackar vi gratis sätt att skaffa vapen.
Citera
2016-12-11, 13:39
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Ska jag förstå detta som att det är att föredra att följa efter kriminella som är utrustade med automatkarbiner, i stället för att förhindra dem från att ta dem från början?

Därtill håller jag inte med om att kriminella som håller på att stjäla automatkarbiner inte är särskilt hotfullt. Det är lite som att hävda att sprängladdningen på TOLO-platsen inte är hotfull, för att den ännu inte detornerat... Det är högst troligt inga "dialog-kriminella" som vill ha karbinerna...


Man kan inte generalisera situationer som denna. Om du vill påbörja ett förföljande är upp till enskild soldat/polis/medborgare beroende på hur hotfull situationen är.

Om kriminella har brutit sig in i ett förråd o lastar lådor med vapen in i en skåpbil så spelar det ingen roll vilka förhärdade busar det är. Då det inte förligger ett omedelbart hot om dödligt våld får du inte skjuta, så enkelt är det. Om busarna har börjat hänga på sig vapnen så beror det enskilda agerandet helt o hållet på hur hotfull soldaten upplever situationen.
Om däremot buset plockar på sig vapen och du ser dom sätta i magasin så har du rätt att skjuta om du anser att dom gör sig redo att börja verka mot dig eller annan. I detta fallet bör du dock hinna med ett varningsskott.
Riktar buset ett vapen mot dig är saken klar. I det fallet blir du aldrig dömd för att ha skjutit verkanseld.

Vad gäller sprängladdningar. Även här beror det helt och hållet på situation. Anser du att det råder fara för liv så får du skjuta. Skotten kommer du dock få motivera i efterhand.
Citera
2016-12-14, 20:30
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigSocka
Oklart vad du vill förmedla med ditt inlägg?
Vad jag vill förmedla är att även om det inte alltid är proportionerligt att skjuta någon för att den närmar sig exempelvis Stockholms slott så kan det vara det. T.ex. om skyddsvakten har anledning att tro att den kommer att bli fråntagen sitt vapen om den inte skjuter.

Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigSocka
Som jag fick förklarat för mig av kommendantstaben så hoppade Tomte1 på Post1 och båda två hamnade på marken och brottades.
Post2 rapporterade på radion/hamnade i chock. Tomte2 såg sin chans och ryckte åt sig Post2's vapen och båda tomtarna flydde. Vapnet har ännu inte återfunnits.
Hade de gjort fel om de skjutit tomtarna?
Citera
2016-12-14, 21:04
  #139
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Bla bla snacka om tråd som flippar ur

Här är det som förmodligen hände

Rekryt befinner sig på Aldrig Ge Upp -en utbildningskontroll som kan liknas vid en slutövning (så att ni gamla värar fattar) under GMU.

AGU är av sin natur något krävande och prövande varför många rekryter tycker att det är jobbigt - det ska det vara och de ska välja att inte ge upp därav namnet.
AGU kan inledas med någon skarpskjutning (dvs skarp ammunition) men genomförs oftast med lös ammunition som någon form av tillämpningsövning.

Den här rekryten valde att ge upp och skyllde på magsjuka. Befälen placerade honom i en av de baracker som finns på Sågebackens skjutfält. Väl där insåg han att han inte skulle bli godkänd på Aldrig ge upp och alltså inte få godkänt betyg från GMU (vilket krävs för att få gå vidare inom GU:n).
Ångesten när han insåg detta blev så stor att han började rispa sig med kniv.
När han rispat lite klarnade skallen och han hittade på en historia som han sedan drog för befälen i hopp om att de skulle glömma magsjukan och i all hast kring det inträffade godkänna honom på Aldrig Ge Upp.

Typisk beväring med ångest hittar på något

End of story...
På tal om att fabulera fritt då... En annan möjlighet är ju att han helt enkelt talar sanning men det duger sällan för vissa Flashbackprofeter som tror de vet allt.

Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
JO men här snackar vi gratis sätt att skaffa vapen.
Mmmmm, men nu tillskansade han sig ju inget vapen. Inget vapen fattas, förstår du?
Citera
2016-12-15, 02:50
  #140
Medlem
Var och övade på Sågebacken för några veckor sedan. Expeditionen, förråd, lektionssal samt det enda logementet framför den gamla uppställda IKV91:an ligger en fem-tio minuter med bil från Uddevalla centrum.

Det är mitt ute i ingenstans, finns inga promenadstråk eller elljusspår etc invid expeditionen/huvudvägen. Så om någon tagit sig dit ut med ont uppsåt är det med största sannolikhet planerat.

Som redan fastslagits bär inte GMU-rekryter pistol, då de under sin GU inte blir utbildade på annat än Ak5 C/D.

Diskussion kring skyddslagen är för övrigt ovidkommande, då soldaten absolut äger nödvärnsrätt och får freda sig med det våld som inte kan anses vara direkt oförsvarligt.

Att bli hotad med kniv, i det trånga utrymmet som Sågebackens små logement utgör, skulle jag personligen säga ger dig rätt stora juridiska friheter kopplat till våldsanvändning i syfte att freda din egen individ.

Däremot kanske inte rekryten var mentalt förberedd på situationen och hade svårt pga. sjukdom att handla med fasthet. Brukar inte själv gå runt och fundera på hur jag ska plocka ner diverse ogärningsmän när jag spyr och skiter ut halva ändtarmen.
Citera
2016-12-15, 11:18
  #141
Medlem
SmutsigSockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Vad jag vill förmedla är att även om det inte alltid är proportionerligt att skjuta någon för att den närmar sig exempelvis Stockholms slott så kan det vara det. T.ex. om skyddsvakten har anledning att tro att den kommer att bli fråntagen sitt vapen om den inte skjuter.


Hade de gjort fel om de skjutit tomtarna?

Jag vill tro att det svenska rättssystemet hade friat vakten ifall han hade skjutit tomtarna på flykt, åtminstone tomten med automatkarbinen. Trots allt 10 skarpa patroner i den.
Citera
2016-12-15, 13:47
  #142
Avstängd
Alltidxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Paragrafryttarna till bögnollor i tråden säger att det är "förbjudet" att skjuta, vilket inte förvånar mig Försvarsmakten är ett gäng fjolliga marxistbögar. De ska nog fylla i 17 formulär innan de får skjuta när de attackeras, jag säger ta av dessa bössorna och gör de till Dialogmilitärer.

Att man har såna här patetiskt regler tyder på att hela organisationen är genomsyrad av landsförrädare. En pajasorganisation som de flera myndigheter i Sverige. Pajasar överallt pajasar. Politiskt korrekta landsförrädande pajasar. Ett gäng Judas Iskarioter, precis som deras landsfader Löfven.
Jag förstår känslan absolut. Det är är väldigt mycket pajasar i det här landet och ledarna kan absolut klassas som landsförrädare. De är så orädda för sina mjäkiga väljare att de inte ens drar sig för att berätta att de vägrar prata med demokratiskt invalda partier.

Jag bryr mig inte så mycket längre, jag är glad att jag inte har några barn att oroa mig för. För det landet jag växte upp i och älskade finns inte längre och kommer aldrig tillbaka. Jag tycker absolut var person bör ägna sig fullt ut åt att behålla eller utöka sitt utbildningsförsprång, bosätta sig i vita områden och se efter sitt eget hus och sluta bry sig om landet som helhet. Om de någonsin brytt sig. Våra ledare bryr sig inte om att skydda landet eller att ta hand om sina egna ändå.

Polisen utreder inte längre vardagsbrott (misshandel, hot, rån) eller har någon trafikövervakning. Vad det nu spelar för roll när de ändå inte får använda signalementen som talar om hur gärningsmannen ser ut om det inte är en svensk. Det är inte påhittat, fråga någon polis om ni känner någon. På midsommarafton om man går till Skansen så spelas det arabmusik. Lucia ska vara svart, Gustav Fridolin visade under valkampanjen i TV upp en bild på ett svart barn när han fick frågan om vad det svenskaste han visste var.

Vi har inget Försvar kvar värt namnet och våra ledare fortsätter säga "öppna era hjärtan" som om inget hänt. Vi som fortfarande är verksamma inom Försvarsmakten är spillrorna av vad som var. Och vi är mest där för varandra, inte för vårat land som inte längre är vårat.

Det pågår en slags etnisk undanträngning av svenskar i det här landet för att ledarna är rädda för att någon skulle kalla dom för rasist. De kvaliteter och den ledarprofil man letar efter för att leda Sverige är ryggradslös, duckande, inkompetent, insiktslös, ansvarsfri och feg. En dag kommer ledarnas egna döttrar bli överfallna. Jag hoppas de fortsätter skylla ifrån sig då, för annars kommer de inte orka leva med sig själva och sin förflutna kriminella passivitet.

Det trista är att Svenskar har mycket att förlora på den upptrappning i våld och misär som kommer fortsätta. De som infiltrerat har inget att förlora. Och ni som inte är verksamma inom det militära ska veta att där finns idag bland de bästa mest kompetenta människorna i landet, med stora hjärtan och brinnande engagemang. Som stiger upp 0515 på morgonen för att lågavlönade eller nästan ideellt åka och utbilda andra som och också är där ideellt-ish. De, de bästa, dör först om det skulle smälla. Lycka till sen övriga.
__________________
Senast redigerad av Alltidxx 2016-12-15 kl. 14:25.
Citera
2022-03-28, 18:28
  #143
Medlem
Akrypterads avatar
Ingen som har fup eller något som kan leda till verklighet ?, istället för att många skall tro massa saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback