Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-08, 11:02
  #1
Medlem
Virre217s avatar
Vi har lagt i princip alla tjänster i molnet och det enda som återstår är AD-servern som det vore roligt att också bli av med. Jag antar att vårt scenario inte är ovanligt, så vad är att rekommendera om man vill lägga AD i molnet?

Rent teknisk borde det väl gå att lägga AD på en VPS-server i molnet och köra direkt-VPN från kontoret, men finns kanske smidigare sätt?
Citera
2016-12-08, 11:58
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Jodå, din AD kan du lägga i molnet men den måste agera DHCP-server och namnserver så du måste ha DHCP-relay eller tillåta broadcast till servern. Egentligen är det ingen skillnad på om du har den i molnet eller ett separat delnätverk så forska på hur man lägger den i separat nätverk och du ska få svaret på hur du gör.
Citera
2016-12-08, 13:18
  #3
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jodå, din AD kan du lägga i molnet men den måste agera DHCP-server och namnserver så du måste ha DHCP-relay eller tillåta broadcast till servern. Egentligen är det ingen skillnad på om du har den i molnet eller ett separat delnätverk så forska på hur man lägger den i separat nätverk och du ska få svaret på hur du gör.

Tack för svar, kan det inte möjligtvis bli prestandaproblem med sådant upplägg?
Det känns som det serverlösa kontoret ju är en rätt vanligt önskning där de flesta ju kör AD men jag har inte hört talas om att folk kör sådant VPS-upplägg men det kanske inte är helt ovanligt?
Citera
2016-12-09, 12:04
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Jag skulle aldrig gjort det. Frågan är hur mycket data som egentligen slussas till en AD. Inte så jättemycket. Filservern är den som är tyngst.
Citera
2016-12-10, 02:05
  #5
Medlem
Inga större problem att lägga ADt i molnet. Precis som nämnts tidigare inte direkt det mest resurskrävande, mer latency beroende än bandbredds beroende, så länge man inte har massa tramsiga roaming profiles på DCn och liknande.
Jag skulle dock inte heller gjort det, mest pga diverse problem om det skulle uppstå kommunikationsproblem mellan kontoret och molnet.
Fast förvisso ligger allt annat endå i molnet och internet pipan dör, gör det inte så mycket att man ev inte kan logga in i datorn ens(förhoppningsvis cachade credentials, men men), eller för den delen få en DHCP adress(om nu DCn delar ut den). i de flesta fall jag stött på har man behållt en DC på kontoret o en i molnet o sen haft allt annat i molnet, även på mindre ställen.
Sen räcker d jue kanske att köra DCn på en miniPC, laptop eller nått annat litet skit man kan ha i en skrubb med minimal värmeutveckling, även att det kanske kan ses som en smula oseriöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback